۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
در بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه‌های بستری را پرداخت می‌کنیم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

در بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه‌های بستری را پرداخت می‌کنیم

ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: در بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه‌های بستری و در بخش سرپایی ۸۰ درصد را پرداخت می‌کنیم.

به گزارش بازار، محمدمهدی ناصحی گفت:سهم بیمار به پنج درصد رسیده و در بخش دولتی ۹۵ درصد هزینه بستری و در بخش سرپایی ۸۰ درصد را پرداخت می‌کنیم و هزینه بیمه شده‌های کمیته امداد و بهزیستی در بستری کاملاً رایگان است.

وی در پاسخ به این پرسش که الزام قانونی برای اصلاح رویه اعطای یارانه در حوزه دارو چیست؟ افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیرو قوانین برنامه ها، توجه ویژه‌ای به توزیع عادلانه منابع سلامت و دارو شده است.

او ادامه داد: در تبصره ۱۴ اشاره شده است که باید حتماً دارو ساماندهی شود و به نحوی این کار انجام شود که پرداختی از جیب مردم هم اضافه نشود و ساماندهی دارو و پرداخت ارز به سمتی برود که مصرف کننده بیشترین سود را ببرد.

ناصحی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست دادن ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به وارد کننده برای بیماران توانسته است بهترین نتیجه را ایجاد کند؟ گفت: قطعاً این گونه نبود؛ در روش سیاست جدید پرداخت یارانه به بیماران قوی‌تر و دسترسی مردم و بیماران به داروها تسهیل می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: همچنین نوسان قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم و با این سیاست به این سمت می‌رویم که بتوانیم دارو را در درب منزل به مردم تحویل دهیم.

او اضافه کرد: ساماندهی الکترونیک با روش‌های سازمان غذا و دارو برای این کار در آینده نزدیک با آماری که از سامانه‌ها به دست می‌آوریم و پرداخت مستقیم که انجام می‌شود دارو به مصرف کننده در داروخانه و یا حتی در درب منازل تحویل داده می‌شود.

ناصحی افزود: با اقدام مهم دولت سیزدهم در چند ماه اخیر شش میلیون نفر را در بیمه سلامت بیمه کردیم که بیشتر دهک‌های پایین جامعه بودند و بیمه رایگان شدند.

وی گفت: بستر برای آن عده کمی از مردم که بیمه نشده اند، فراهم است و هر ایرانی که ساکن ایران است می‌تواند بدون محدودیت از این بیمه برخوردار شود.
او اضافه کرد: بیمه سلامت پرداخت کامل را در سال ۱۴۰۰ هم برای مؤسسات دولتی و هم خصوصی انجام داده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: برای امسال هم منتظر اسناد هستیم، بخش زیادی پرداخت شده و مطالبات تأمین اجتماعی را هم دولت پذیرفته است.

حدود هزار بیمارستان دولتی در سطح کشور داریم و اقدامات بستری ما مناسب است.

رئیس سازمان غذا و دارو هم با حضور در این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا دادن ارز یارانه‌ای به وارد کننده دارو بهترین تصمیم است و راه دیگری نداریم؟ گفت: اعطای یارانه کار درستی است و در همه جای جهان هزینه‌های درمان سنگین و لازم است دولت‌ها در خصوص درمان هم از روش‌های پوشش بیمه و هم یارانه‌ها استفاده کنند، اما مسیر آن باید درست باشد.

آقای دارایی با بیان اینکه الزام بودجه سال ۱۴۰۱ بر این است تا بتوانیم مسیر پرداخت یارانه دارو را اصلاح کنیم، اضافه کرد: این کار الزامات و زمینه سازی‌هایی دارد که در طول این چند ماه در اوایل سال ۱۴۰۱ در حال انجام است و به نتایج خیلی خوبی رسیده است.

بنابراین دولت هر وقت ببیند شرایط و بسترها آماده است که این اصلاح واجب در حوزه اعطای یارانه را برای بیماران و خدمت گیرندگان انجام دهد در این مسیر حرکت می‌کند به این معنی که همان ارز ترجیحی را که به زنجیره می‌دادیم به مسیر درست و گیرنده اصلی خدمت منتقل می‌کنیم. در این جا مطمئن می‌شویم که همه یارانه‌ها در جای خود مصرف می‌شود و از چرخه تأمین و توزیع خارج نمی‌شود.

آمارها از هدر رفت زیاد یارانه دارو خبر می دهند
او با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد هدر رفت منابع در این مسیر زیاد است و این موضوع نمی‌تواند ادامه یابد، اضافه کرد: برای این که بتوانیم خدمات مناسب و با کیفیت به مردم ارائه دهیم باید بتوانیم منابع را کنترل و حفظ کنیم و به سر منشأ آن برسانیم.

بهترین روش، بیمه هاست که مترقی و با سامانه‌های خوب است و دو بیمه گر اصلی بیمه سلامت و تَأمین اجتماعی پای کار هستند و می‌توانند بقیه را هدایت کنند و به مقصود برسانند. بنابراین این مسیر را باید طی کنیم. قانون گذار شرایطی قرار داد که در این مسیر برای بیماران و گیرندگان خدمت مشکلی ایجاد نشود و به زحمت نیفتند و شرایطی را که برای سال ۱۴۰۰ داشتیم برای پرداختی از جیب مردم را حفظ کنیم.

صنعت داروسازی داخلی در ردیف بهترین صنایع کشور و دانش بنیان و اشتغال آفرین و راهبردی است
صنعت داروسازی داخلی در ردیف بهترین صنایع کشور و دانش بنیان و اشتغال آفرین و راهبردی است و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه داریم. همراه با اصلاح پرداخت یارانه ها، در حال افزایش فهرست تحت پوشش بیمه‌ها در اقلام دارویی هستیم و حدود ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه است که تا ۲۷۵۰ قلم افزایش خواهد یافت و برخی از داروها که تحت پوشش بیمه نیستند حمایت‌های یارانه‌ای می‌شوند. در سال ۱۳۹۸ داروهایی که OTC هستند و به نسخه پزشک نیاز ندارند از شمول بیمه و از دریافت ارز ترجیحی خارج شدند. ما حدود صد قلم داروی OTC داریم که در این بازنگری، ۴۲ قلم ضروری دوباره تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. حدود ۱۰ هزار قلم دارو در اشکال مختلف داریم که باید آن را کنترل کنیم و این‌ها در بستر سامانه «تی تک» و مکانیزه انجام می‌شود و این سامانه بر زنجیره داروهای کشور نظارت می‌کند.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha