۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تولید 16 میلیون ماسک توسط بسیجیان سراسر کشور
مسئول بسیج اصناف و بازاریان کشور در گفت وگو با بازار :

تولید 16 میلیون ماسک توسط بسیجیان سراسر کشور

شیوع بالای کرونا ، بسیاری از اصناف را دچار مشکل کرده و تولیدی‌های زیادی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. بسیج اصناف،تمام توان جهادی و امکانات خود را برای خدمت به مردم و جبران شکست اصناف به کار برد.

خبرگزاری بازار_  بسیج اصناف با فعال کردن تمام ظرفیت‌های صنفی و تولیدی خود برای مقابله با کرونا اقدام کرد و از طرفی سعی کرده با ارائه برنامه هایی صنوف متضرر شده  را دوباره  به چرخه اقتصاد بازگرداند. در رابطه با آخرین اقدامات بسیج اصناف با دکتر غلامرضا حسن‌پور اشکذری  رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

 با توجه به شیوع کرونا در کشور و آسیب هایی که این بیماری به اقتصاد کشور به ویژه اصناف وارد کرده ایت بسیج اصناف در این مدت چه اقدامی کرده است؟

اقدامات بسیج اصناف در دوبخش خلاصه می شود، بخش اول اقداماتی که اصناف وفرمانده اقتصاد بازار در این شرایط انجام می دهند بخش دوم نیز برنامه هایی برای کاهش آسیب های وارد شده به آنهاست.

چرا در کشور ما هجوم  به فروشگاه ها و کمبود  در ایام کرونایی  اتفاق نیفتاد ؟ 

همزمان با شیوع کرونا در کشور از همان ابتدای اسفند بین مردم وحشتی بوجود آمد اما در تمام طول این مدت هیچ کمبودی در  کالاها نداشتیم و هیچ صفی جلو فروشگاه‌ها شکل نگرفت اتفاقی که در اکثر  کشورهای اروپایی افتاد. این اتفاق دو دلیل داشت اول اینکه ما از الگوی غرب در تأمین زنجیره  کالا استفاده نمیکنیم یعنی تمام مغازه های محلی جمع شوند و فروشگاه های بزرگ کالا عرضه کنند موضوعی که بسیاری از دولت مردها روی آن تاکید دارند تا فضای شهر زیباتر شود و ادعا دارند  ما سه میلیون واحد صنفی نیاز نداریم درصورتی که این تفکر شکست خورده است از طرفی تجمع در فروشگاه های بزرگ  بیشتر است که خود عامل بیماریست. البته فروشگاهای بزرگ لازم است اما کسبه های کوچک هم باید فعالیت داشته باشند.

دلیل دوم  فرهنگ بالای  مردم ایران است که نشان دادند برخلاف ادعای غرب  بهترین و با فرهنگ ترین مردم نیا هستند دلیل سوم نیز مدیریت حاکم بر بازار بود، برخی اصناف در ستاد تنظیم بازار حضور فعال دارند و تمام اطلاعات ریز کشور در این ستاد وجود دارد.

یعنی به صرف حضور در ستاد تنظیم بازار این اتفاق افتاد؟

خیر، اما اعضای ستاد اطلاعات کامل از اوضاع دارند و داشتند و طرح های خود رابه موقع ارائه دادند.با توجه به اینکه در مواقع بحران مواد غذایی مهم ترین کالاها هستند به تمام فروشگاهها اعلام کردیم که نباید کمبود هیچ کالایی را مردم احساس کنند و از اتحادیه های مرتبط مانند اتحادیه بنکداران و فروشگاه ها هم خواستیم با ما همکاری کنند.حتی وقتی افزایش قمیت داشتیم در محصولی مانند لیموترش بلافاصله از طریق ارتباطی که با اتحادیه بارفروشان  داشتیم ما متوجه شدیم انبارهای لیموترش در یکی از شهرهای کشور است که با بسیج اصناف آن استان تماس گرفتیم و ایشان با عزیزان و مسئولان دیگر به انبار رفتند و در انبار باز شد و در یک شب شاهد کاهش قیمت لیمو بودیم.

یعنی با این ارتباطاتی که اتاق اصناف، تعزیرات، صنعت و معدن و .. وجود دارد، سعی میکنیم بازار را در آرامش نگه داریم البته اگر این سازمان ها هم همکاری نکنند ما کار خود را می کنیم چرا که ما در این زمینه آتش به اختیار هستیم و باید بازار را در تعادل نگه داریم. البته فقط در لیموترش این اقدام را انجام ندادیم بلکه درکالاهای دیگر مانند پرتقال حبوبات، و دیگر مواد غذایی نیز با رصد بازار نظارت کردیم. بسیج اصناف در شناسایی کالای انبارهای احتکار شده نقش مهمی داشته است.

این نظارت فقط در مواد غذایی هست یا در مورد کالاهای دیگر هم وجود دارد چرا که دراین مقطعی کالاهای بهداشتی و ماسک با کمبودبسیاری مواجه شد؟

در بحث مواد ضدعفونی کننده و ماسک که با کمبود مواجه شد ما این نظر رو داشتم که با بگیروببند نمیتوان کاری ازپیش برد و از طرف دیگر با کشف انبارها توسط نیروی انتظامی، تعزیرات و... هم مشکل را حل نکرد به همین دلیل ما سراغ تولید رفتیم، ورود به بخش تولید برای مجموعه بسیج کار جدیدو پیچیده ای بود. در شرایطی که کشور روبه تعطیلی بود، بسیاری از کارگرها به محل کارمراجعه نمیکردند، سیستم توزیع با مشکل با مواجه بود بسیج با توکل به خدا و اهل بیت علیه‌السلام کار را شروع کرد و در محله اول ما به سراغ کارگاه های تولید ماسک که ظرفیت بالایی در تولید دارند. کارگاههای بسیار  مجهز هستند و قبل از این اتفاق انبارهایشان پر ازماسک بود بعد از شیوع کرونا دیگر توان پاسخگویی به حجم عظیم نیازهارا نداشتند در کنار این ها سعی کردیم خیاطی ها،کارگاه ها و کارخانه های بزرگ پوشاک رو به کار بگیریم و تبدیل به خط تولید ماسک کنیم . همچنین به کمک سازمان غذا و دارو شروع به کار کردیم البته اوایل کار اشکالاتی در کارمان بود اما بعد از چند روز به هماهنگی رسیدیم و متوجه شدیم که خیلی از کارگاه ها این قابلیت تولید ماسک را دارند. اکنون شش واحد تولیدی بزرگ در تهران فعال هستند بزرگترین واحد تولید ماسک را نیز در میلاد حضرت قمربنی هاشم در ابتدای فروردین فعال کردیم که هم اکنون ۲۴۰چرخکار آنجا مشغول به کار هستند که حتی ظرفیت تولید را به صد هزار ماسک رسانده اند.

ماسک های تولید شده مورد تایید وزارت بهداشت هست و استفاده از آنها باعث پیشگیری از کرونا می شود؟

ابتدا به دلیل شرایط اضطراری و نیاز ضروری کشور و اینکه مردم نگران بودند ماسکهای پارچه ای تولید شد  ولی پارچه ای که صد در صد پنبه بود پارچه متقال که  نامه رسمی از وزارت بهداشت داری که این پاچه هارا تایید کردند. بعد از آرام شدن اوضاع تولید ماسک های جراحی ر شروع کردیم ماسک های سه لایه که دارای استاندارد کامل هستند البته این  ماسک ها را نمیتوان در بیمارستان ها و در برابر بیماران کرونایی استفاده کرد و برای مردم جامعه در بیرون از منزل مثل ماشین و خیابان ها و...  است که از  افراد سالم در برابر کرونا محافظت می کند.

 در شهرهای دیگر به جز تهران نیز کارگاه های تولید ماسک فعال شده است؟

ما به کل کشور ابلاغ کردیم که تولید را شروع کنند و با همت بسیج اصناف و سایر دوستان از 17 فرودین تا کنون هزارو347 کارگاه تولید ماسک در کشور فعال شدند  کارگاه های تولید پوشاکی که بعد از کرونا از کار افتاده بودند. در این کارگاه ها شش هزارو 383 چرخ کار می کنند  و. از 17 فرودینتاکنون در این کارگاه ها بیش از 16 میلیون ماسک تولید شده است. معاون وزیر بهداشت هم عنوان کرد که در بحث ماسک نه تنها تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ما تامین است بلکه آرامشی نیز در بین مردم ایجاد شده است .بسیج مثل همیشه لطف الهی تهدید را به فرصت تبدیل کرد. این در شرایطی است که در کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی آنطور که خودشان می گویند پارچه ای برای تولید ماسک نیست. الان میبینیم که خیلی ها تازه از خواب بیدار شده و می خواهند ماسک تولید کنند، افرادی که ادعای زیادی دارند  البته ما مخالف نیستیم ولی سوال ما این است که درتعطیلات اسفند و فرودین کجا بودید.

دربخش توزیع چه کردید؟

در بخش توزیع هنوز توزیع عمومی آنطور که می خواهیم اتفاق نیفتاده است.ما در توزیع سه کار انجام دادیم  ابتدا ازطریق وزارت بهداشت ماسک ها را به بیمارستان ها و درمانگاه ها  توزیع کردیم،بخش دوم را به مردم محروم در استان ها توزیع کردیم  بخش سوم را به افرادی که در خط مقدم  امنیت کشور بودند مانند مرزبان ها توزیع کردیم.

این ماسک ها  چه زمانی به وفور بین مردم و در داروخانه ها توزیع خواهد شد؟

طبق  توافقی که با انجمن داروسازان داشتیم چند روزی است توزیع ماسک در داروخانه های تهران و البرزکه به دلیل نزدیکی قرارگاه مشترک دارند  از جنوب شهر شروع شده است. نرخ گذاری هم با آنالیز دقیق و با هماهنگی سازمان غذاو دارو و سازمان حمایت مصرف کننده انجام شده است تا قیمت های نامتعارف متعادل شود باا افتتاح کارخانه ای که در دست اقدام داریم به شرایط قبل از کرونا برمیگردیم و همونطور که همیشه در داروخانه ها و لوازم پزشکی ها ماسک موجود بوده در اینده نزدیک هم با قیمت بسیار مناسب عرضه خواهد شد.

در تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده  نیز فعالتی انجام شده است؟

به دلیل اینکه مواد ضدعفونی کننده را کارخانه های بزرگ تولید می کنند ما به بخش بازرگانی لوازم ورود کردیم  چرا که بسیج اصناف تصدی گری نمی کند یعنی راه اندازی کارخانه و فروش اقلام در حیطه وظایف ما نیست بلکه تسهیل‌گری کرده و هدایت و راهبری انجام می دهد.کارخانه های بزرک مواد شوینده و ضدعفونی کننده به دلیل زیرساخت های گسترده ای که داشتن با سرعت بیشتری توانستند خود را بازار را اشباع کنند و اکنون در کشور مشکل ضدعفونی کننده نداریم و ما تونستن خودشونو با شرایط تطبیق بدن و از حوزه ی ماسک قوی تر بودن و ما هیچ کمبودی در این حوزه نداریم به همین جهت ما بحث وصل کردن این کارخانه ها به بازار و به کسانی که نیازمند هستند را دستور کار داریم.برای مثال شرکت کاسپین قزوین خط تولید خود را  از ادکلن به مواد شوینده تغییر داد و توانست سیب سلامت هم دریافت کند وقتی می خواهد وارد بازار شودما کمک می کنیم و اگر کسی به مجموعه درخواست این کالاها را دهد  معرفی می کنیم. در حقیقت  ما حلقه وصل هستیم البته این کار را مقطعی انجام می دهیم و اگر شرایط به حالت عادی بازگشت به وظایف مهمتری که داشتیم میپردازیم.

در  این مدت خسارت بسیاری به اصناف وارد شده و بسیاری می گویند که هیچ کمک و تسهیلاتی دریافت نکرده اند  و از این موضوع گله داشتند آیا بسیج در این باره ورود می کند ؟ 

ابتدا باید از اصناف به دلیل  فعالیت ها و کمک هایی که داشتند تشکر کرد  درشهرهای مختلف شاهد بودیم که اصناف  تجهیزات پزشکی خریداری کرده و به بیمارستان اهدا کردند. در این شرایط اقتصادی در یکی از استان با کمک بسیج اصناف دستگاه گرفتن پلاسمای خون به مبلغ 370 میلیون تومان خریداری شد. یکی از اعضای اندیشه ورز ما که  صاحب مجتمع تجاری بود همه اجاره ها را به مدت سه ماه بخشید و اتفاقاتی از این دست که در این مدت بسیار شاهدش بودیم . در زمینه کمک نیز برنامه های مختلفی داشتیم که مهم ترین آن برگرداندن دوباره اصناف شکست خورده به چرخه تولید است. اخیرا دولت بخش نامه ای برای ارائه تسهیلات به صنوف صادر کرده اما این بخش نامه  ایراداتی دارداز جمله اینکه این تسهیلات فقط به 10 صنف تعلق می گیرد که نامه زدیم و خواستیم درآن تجدیدنظر شود. بانک مرکزیهم تسهیلاتی می دهد وگفته سه ماه اول قسط  را نمیگرد و ماه چهارم اقساط باید یک جا پرداخت شود.این اقدام بانک هیچ فایده ای برای صنوف ندارد و ماجلسه ای داشتیم که بانک اقساط را درپایان بگیرد. موضوع بعدی ما ورود به بحث مالیات است و افرادی که توان پرداخت مالیات راندارند مشخص کردیم و تاکید بسیاری هم بر این موضوع داریم. اما بر فرض اینکه دولت نمی تواند و نمیخواهد، کمک کند، باید چه کرد؟ چند سالی است که در  تمام کشور مراکز نیکوکاری اصناف و بازاریان تشکیل شده که به افراد نیازمند کمک می شود اکنون این مراکز ماموریتشان عوض شده و  ضمن کمک به مردم کمک به همکاران خود را در دستور کار قرار داده اند. ما درکشور ظرفیت بسیاری در تولید داریم در بدترین شرایط  توانستیم 16 میلیون ماسک تولید کنیم به طوری که گام بعدی ما صادرات ماسک  است. پس ما در همه بخش ها اگر احساس خطر  کنیم می توانیم بهترین عملکرد درا داشته باشیم و حتی به فرموده رهبری به جهش تولید دست یابیم.

اقتصاد کرونا زده سبک و سیستم توزیع و فروش را تغییر داد وبسیاری در این باره خریدو فروش با مشکل مواجه شدند آیا بسیح اصناف برای اینکه سیستم توزیع  آسیبی نبیند برنامه ای داشت؟

در این مورد به پیشنهاد وزارت صمت جشنواره فروش اینترنتی راه اندازی شد جلسه ای با مدیران فروشگاه های اینترنتی داشتیم و انها اعلام هم کاری کردند که فضایی را رو در فروشگاه مجازی خود به اصنافی که تمایل دارند اختصاص دهندو حتی ارتباط با مشتری و پشتیبانی را نیز انجام دادند کسبه را نیز متقاعد کردیم در این طرح شرکت کردند و گفتیم اگر کسی آشنایی با این موضوع ندارد افراد متخصص دربسیح به عنوان همیار آنها را کمک خواهند کرد. هرچند در این زمینه پیشرفت چندانی نداشتیم اما اغاز خوبی داشتیم که امیدواریم پیگیری شود.

کد خبر: ۱۵٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha