۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
طرح کهاب به دلیل تحریم‌ با مشکل روبه‌رو است/ لزوم‌ چاره‌اندیشی دانش‌بنیان‌ها برای معضل لجن‌های نفتی
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

طرح کهاب به دلیل تحریم‌ با مشکل روبه‌رو است/ لزوم‌ چاره‌اندیشی دانش‌بنیان‌ها برای معضل لجن‌های نفتی

اصفهان- گیتی منش، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: تامین و پشتیبانی  قطعات طرح کهاب برای کاهش بخار بنزین در انبارهای نفتی و جایگاه‌های سوخت به دلیل تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو است.

عبدالله گیتی منش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پیشتر چند شرکت خارجی در طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همکاری داشتند و تجهیزات و سیستم‌هایی در انبارهای نفتی ما نصب کردند.

وی افزود: اکنون با توجه به تحریم‌ها در تامین قطعات پشتیبانی به مشکل برخوردیم و در تلاش هستیم که از ظرفیت دانش بنیان ها برای پشتیبانی تجهیزات نصب شده و یا حتی بازتولید تکنولوژی و بومی سازی آن‌ها استفاده کنیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان افزود: براساس آیین نامه فنی قانون هوای پاک در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها، در طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که بخش دولتی است.

وی ادامه داد: باید برخی تجهیزات برای کاهش و بازیافت بخارات بنزین را در انبارهای نفت نصب کند اما بخشی دیگر در جایگاه‌های عرضه سوخت است که البته جایگاه داران نسبت به هزینه این طرح اعتراض دارند و در صدد هستند با تمهیدات لازم و ارائه تسهیلات جایگاه‌ داران را نیز به اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های سوخت و پمپ‌های بنزین ملزم کنند.‌

دانش‌بنیان‌ها برای حل معضل ضایعات نفتی راهکار اساسی ارائه کنند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های زیست محیطی فعالیت دارند، تصریح کرد: این شرکت‌ها نیاز است برای حل معضل ضایعات و لجن‌های نفتی چاره اندیشی کنند و راهکار اساسی و قابل اجرا ارائه کنند.

وی ادامه داد: زیرا ضایعات نفتی به لحاظ زیست محیطی آلودگی شدیدی ایجاد می‌کند و در سال‌های اخیر طرح‌های دانشگاهی در زمینه پاکسازی این آلودگی‌ها ارائه شد که البته در اجرا موفق نبود.

گیتی منش با بیان اینکه معضل آلودگی ضایعات نفتی در انبارهای نفت و پالایشگاه اصفهان بی تردید با کمک دانش بنیان‌ها قابل حل خواهد بود، ابراز داشت:‌ با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم مسائل و مشکلات انحصاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان احصا کرده و در نتیجه راهکارهای آنان برای حل مسائل حوزه نفت عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های انحصاری شرکت ملی پخش در ارائه خدمات به خودروهای ترانزیت در نقاط مرزی و خارج از مرزهای کشور است که در اندازه‌گیری باک این خودروها مشکلاتی وجود دارد و لازم است فناوری برای اندازه‌گیری دقیق باک خودروهای ترانزیت ساخته شود.‌

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه نمی توان آمار و ارقام قاچاق سوخت در مبادی استان اصفهان را اعلام کرد، افزود: اعلام این آمار با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

گیتی منش تصریح کرد: طبیعی است زمانی که فرآورده‌های نفتی با قیمتی بسیار نازل عرضه می‌شود اما نرخ واقعی آن ده‌ها برابر است برخی سواستفاده کرده و نسبت به عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده مبادرت کنند و این کار ما را در حوزه‌های نظارتی و کنترلی سخت می کند.

وی افزود: قاچاق سوخت از مناطق عمقی کشور شروع و دپو می شود و تیم‌ها و تشکیلاتی وجود دارد که این ها کم کم در مرز به ویژه مرزهای شرقی کشور مبادرت به قاچاق می‌کنند و تا زمانی که این اختلاف قیمت وجود دارد تخلفات ادامه دار خواهد بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان ابراز داشت: با وجود این اقدامات خوبی نیز برای جلوگیری از قاچاق سوخت شده و سامانه‌ سدف (سامانه درخواست فرآورده نفتی) در راستای کنترل عرضه فرآورده‌های نفتی فعال است و کنترل تیم‌های نظارتی دستگاه‌های متولی نظیر صمت، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی نیز در جلوگیری از قاچاق سوخت تاثیر بسزایی دارد.

گیتی منش ابراز داشت: امید است با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و اهتمام ویژه مدیران استان برای حل مسائل و چالش‌های حوزه نفت چاره اندیشی شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha