۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
نزولی شدن نمودارهای مصرف برق با تغییر ساعت کار ادارات

نزولی شدن نمودارهای مصرف برق با تغییر ساعت کار ادارات

آمارها نشان می‌دهد افزایش هر یک درجه دمای هوا تا ۳۰۰ مگاوات مصرف برق را افزایش می‌دهد حالا تابستان شروع شده و این یعنی نمودارهای مصرف برق به زودی صعودی خواهند شد.

به گزارش بازار، افزایش مصرف برق در کشور با بالا رفتن دما موضوعی تکراری و هرساله است روندی که در دوسال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته به نحوی که میزان مصرف و تولید بر ق به ناترازی ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاواتی رسیده است.

ناترازی در تولید و مصرف، بروز محدودیت در تامین برق را به همراه دارد موضوعی که اگر با مدیریت مناسب در توزیع ساماندهی نشود به معنای خاموشی است روندی که در سال گذشته دربخش‌های مختلف از جمله خانگی با آن مواجه شدیم.

حالا در این روزهای گرم سال که دوباره مصرف برق افزایش یافته است برنامه‌های متعددی برای مدیریت مصرف برق درحال اجرا است که از جمله این برنامه‌ها اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات بصورت یکپارچه در کشور است.

امسال برای اولین بار با تصویب هیئت وزیران اجرای این طرح در سراسر کشور اجرا و ساعت کاری از ۸ تا ۱۶ به ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ کاهش یافت هدف اصلی اجرای این طرح کاهش مصرف برق بوده است.

مسعود عزیزی معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به کاهشی بودن نمودار مصرف برق پس از تعطیلی ادارات گفت: در ساعت ۷ که آغاز ساعت اداری است افزایش مصرف شروع شده و در ساعت ۱۱ به اوج می‌رسد روندی که در ساعت ۱۳:۳۰ حالت کاهشی به خود می‌گیرد.

البته در این روزهای اوج مصرف، مدیریت مصرف برق فقط با تغییر ساعت اداری نیست پایش مصرف برق اداره‌های پرمصرف و کنترل آنهااز راه دور نیز طرح دیگری برای مدیریت این بخش است.

این روند تاکنون قطع ۱۰ تا ۱۵ اداره‌ی پرمصرف را به همراه داشته است.

رامین پوریا مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق تهران بزرگ می‌گوید: سازمان‌هایی که برای چندمین بار اخطار گرفته و برقشان قطع شده است برای برقراری مجدد برق نیازبه تعهد کتبی از سوی بالاترین مقام مسئول آن اداره دارد.

در تهران ۵ هزارو ۶۰۰ اداره فعال است که این تعداد ۱۰ درصد از برق شهر تهران را مصرف می‌کنند این رقم معادل ۴۷۰ مگاوات است

مسعود نصری مدیر دیسپاچینگ و راهبری شبکه برق شرکت توزیع برق تهران می‌گوید: طبق قانون ادارات باید ۳۰ درصد از مصرف را در ساعات اداری و تا ۶۰ درصد پس از پایان کار باید مصرف برقشان را کاهش دهند رعایت نکردن این الگو سبب قطع برق خواهد شد.

۴۰ درصد از مصرف برق ادارات متعلق به بخش سرمایشی است قراردادن درجه دمای این سیستم‌ها برروی عدد ۲۵ درجه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش میدهد.
میزان صرفه جویی مصرف برق ادارات پس از پایان ساعت کاری ۶۰۰ مگاوات در کشور و ۱۰۰ مگاوات در شهر تهران ثبت شده است این ارقام میتواند برق مورد نیاز دو استان بزرگ را تامین کند.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha