۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
باغداری یک صنعت شکست خورده است
باغدار گلستانی:

باغداری یک صنعت شکست خورده است

گرگان- خاندوزی، باغدار گلستانی گفت: باغداری یک صنعت شکست خورده است زیرا علاوه بر افزایش قیمت تولید به محض تداخل برداشت محصول با تعطیلات و عدم ارسال آن، زحمت یکساله باغدار به تاراج می رود.

محمدرضا خاندوزی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هزینه های تولید برای کشاورز بسیار بالاست، اظهار کرد: هزینه های تولید نظیر کود، سم، کارگر، سبدهای چیدن میوه، اداوات و مسائلی از این دست فشار سنگینی را به باغدار وارد کرده است.

این باغدار گلستانی با اشاره به اینکه هزینه تولید و فروش محصولات باغی با هم همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: برای به ثمر رساندن یک باغ باید سه سال از کشت محصول بگذرد ضمن اینکه عمر مفید درختان باغی پنج سال است؛ با این هزینه های بالای تولید و پروسه محصول دهی باغات، باغداری یک صنعت شکسته خورده است.

وی با بیان اینکه محصولی مانند هلوی استان طرفداران زیادی از سایر استان ها دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارسال بار از میدان انجام می شود تعطیلات رسمی یک یا دو روزه، ضربه سنگینی به باغدار وارد می کند.

خاندورزی خام فروشی و واسطه گری را دو مشکل اساسی در حوزه خرید و فروش محصولات باغی برشمرد و گفت: از آنجایی که در استان صنایع تبدیلی نداریم، وقتی محصولاتی مانند هلو که ماندگاری زیادی ندارد به میدان میوه و تره بار می رود کشاورز ناچار است با هر قیمتی که واسطه گر تعیین کند، محصول خود را بفروشد.

خاندوزی با اشاره به اینکه در ایام تعطیل خرید و فروش در میدان انجام نمی شود، ادامه داد: زمانی که دو روز تعطیلی در یک هفته داشته باشیم، از قبل آن نمی توانیم محصول را جمع آوری کنیم و این سبب می شود که بعد از تعطیلات حجم زیادی از محصولات راهی بازار فروش شده و به دلیل اشباع یک محصول، قیمت کالا به یکباره تنزل پیدا می کند.

این باغدار گلستانی از مسئولان خواست که تدابیری اتخاذ شود تا در تعطیلات رسمی، میدان خرید و فروش محصولات باغی و کشاورزی تعطیل نشود و افزود: به خاطر چند روز تعطیلی تمام زحمت یک ساله باغدار از بین می رود و مسئولان نیز حمایتی از ما ندارند و در عین حال بستری نیز برای فرآوری محصولات باغی در استان به وجود نیامده تا ما بتوانیم محصولات خود را در داخل استان و با سود مناسب به فروش برسانیم.

وی بیان کرد: تمام سرنوشت یک باغدار به دست دلال است که آیا محصول را به قیمت مناسب خریداری می کند یا خیر؟ و در این میان سال هاست که از مسئولان می شنویم که دست واسطه گرها را باید کوتاه کرد و محصولات مستقیم خرید و فروش شود اما متاسفانه این حرف در تمام این سال ها یک شعار بیشتر نبوده و هنوز مسئولی موفق نشده دست واسطه گرها را کوتاه کند.

خاندوزی در خاتمه گفت: به همین دلیل کشاورز و باغدار گلستانی هر روز بدبخت تر شده و تلاشش برای به ثمر نشاندن یک محصول بی فایده است چراکه در آخر سود آن نصیب دلالان می شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود CA ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      برای بیل زدن، هرس کردن، کود دادن، آبیاری ، سم پاشی در باغداری کارگر نیست ضمناً امنیت و آب هم نیست. با عشق و علاقه ای که به باغداری داشتم ناگزیر هکتارها زمین آبا اجدادی رها و اضافه به بیابان‌ها شد ...