۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
افزایش ۱۶ درصدی خانوارهای مستأجر در کشور| سیاست دستوری توان کنترل «اجاره بها» را ندارد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش ۱۶ درصدی خانوارهای مستأجر در کشور| سیاست دستوری توان کنترل «اجاره بها» را ندارد

گرگان- پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان از افزایش ۱۶ درصدی خانوارهای مستأجر در کشور خبر داد و گفت: سیاست دستوری توان کنترل «اجاره بها» را ندارد.

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بازار مسکن و اجاره، بازاری کاملاً اقتصادی بوده و ارتباط مستقیم بین خرید و فروش و اجاره داری، وجود دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: آن چیزی که امروز در بازار اجاره، رخ داده ماحصل آن است که طی ۱۰ سال گذشته حجم خانوار مستاجر در کشور از ۲۱ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زمانی که نظم عرضه و تقاضا در اجاره به دلایل مختلف از جمله کاهش تولید، به هم می‌خورد که قابل رصد و مشاهده هم است، شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

پورحاجت اضافه کرد: ارتباط بین اجاره و قیمت مسکن یک ارتباط دو سویه بوده و ۲۵ درصد قیمت واحد مسکونی مبلغ رهن آن است لذا زمانی که تولید در کشور رخ نمی دهد، مشاهده می‌کنیم که خانوارهای ما علیرغم میل باطنی و فرهنگ ایرانی، به مسکن استیجاری روی می آورند و مجموع این عوامل در کنار هم سبب می شود تا قیمت مسکن استیجاری در کشور، روند صعودی داشته باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در خصوص کنترل اجاره بها هم گفت: «سیاست های دستوری» برای کنترل اجاره بها در کشور ما پاسخگو نیست و اگر به صورت مقطعی هم جواب بدهد در بلندمدت نتایج عکس خواهد داشت، اتفاقی که هم اکنون در بازار اجاره مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به تعیین سقف افزایش اجاره بها، گفت: دولت در این زمینه بخش نامه هایی داشته ولی ماحصل این رفتارهای اشتباه، شرایطی بوده که در بازار اجاره، امروز حکمفرما است.

پورحاجت عنوان کرد: بهترین پیشنهاد آن است که سیاست ورزی در توسعه مسکن و به طور خاص «مسکن استیجاری» اتفاق بیفتد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور توضیح داد: علی‌رغم صحبت هایی که طی سال های گذشته توسط دولت، وزارت راه و شهرسازی و مسئولان مطرح شده، «نظام نامه حرفه ای» در خصوص تولید مسکن استیجاری نداریم و به جای اینکه با سیاست‌های دستوری جلوی افزایش نرخ اجاره را بگیریم باید شرایط را برای تولید مسکن و مخصوصاً مسکن استیجاری تسهیل کنیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha