۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
اروپا به جیره‌بندی گاز نزدیک می‌شود

اروپا به جیره‌بندی گاز نزدیک می‌شود

نشریه اِج مارکتس در گزارشی به بحران انرژی در جهان پرداخت و نوشت اروپا به جیره بندی گاز نزدیک می‌شود.

به گزارش بازار، نشریه اِج مارکتس در گزارشی به بحران انرژی در جهان پرداخت و نوشت اروپا به جیره بندی گاز نزدیک می‌شود.

در این گزارش به قلم آیسس آلمیدا آمده است: در طول جنگ سرد و در دهه‌های پس از آن، روسیه یک تأمین کننده پایدار گاز به اروپا بود. اما این شرایط این هفته تغییر کرد.
روسیه به تلافی آشکار حمایت اروپا از کی‌یف، عرضه گاز به اروپا را کاهش داد. جیره بندی گاز در این قاره پس از اقدام روسیه، اکنون یک چشم انداز واقعی محسوب می‌شود.

این فشار موجب افزایش قیمت‌ها و افزایش فشار بر اقتصاد منطقه شده است و می‌تواند همبستگی اروپایی‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این در حالی است که رهبران اروپایی در طول سفر خود به اوکراین بر حمایت از کی‌یف تأکید کردند.

با توجه به اینکه شرکت‌های برق اروپایی مجبور به استفاده از ذخایری هستند که برای فصل زمستان در نظر گرفته شده است، کنترل‌های دولت بر روند توزیع گاز می‌تواند ظرف چند ماه آینده آغاز شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط شرکت وود مکنزی، اگر روسیه به طور کامل صادرات گاز خود را به اروپا قطع کند، ذخایر گاز این قاره ممکن است تا ماه ژانویه تمام شود.

به دلیل تنش ها، قیمت گاز طبیعی در اروپا حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. این بزرگترین افزایش هفتگی از زمان مراحل اولیه آغاز جنگ روسیه در اوکراین محسوب می‌شود. این منطقه جایگزین کمی برای گاز روسیه، به ویژه برای ماه‌های بحرانی زمستان در اختیار دارد. ظرفیت اضافی کمی از سوی نروژ و هلند وجود دارد و انتظار می‌رود محموله‌های گاز طبیعی مایع محدودتر شوند.

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون «اِ اِر دِ» گفت: "این یک وضعیت جدی و متشنج است. این یک آزمون قدرت بین متحدان غربی و روسیه است. "
این هشدارها پس از کاهش حدود ۶۰ درصدی جریان ارسال گاز توسط کرملین از طریق خط لوله نورد استریم -که گاز را مستقیماً به آلمان ارسال می‌کند- صادر شد. کاهش ارسال گاز برای فرانسه، اتریش و جمهوری چک نیز تأثیرات منفی در پی داشته است.

شرکت آلمانی یونیپر اس‌ای - بزرگترین خریدار گاز روسیه در اروپا- ۶۰ درصد کمتر از گاز سفارش داده شده را دریافت می‌کند. شرکت ایتالیایی اِنی روز جمعه تنها نیمی از حجم گاز درخواستی خود را از شرکت دولتی گازپروم روسیه دریافت کرد. این در حالی است که شرکت «انژی اس آ» فرانسه و شرکت «او ام وی اِی جی» اتریش نیز آسیب دیده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی چند دهه روابط قابل اعتمادی را در زمینه انرژی ایجاد کرد، اما از زمان آغاز جنگ در اوکراین در اواخر ماه فوریه روند ارسال گاز را محدود و سپس این هفته این محدودیت‌ها را تسریع کرد.

چین، بزرگترین واردکننده ال ان جی در جهان در سال ۲۰۲۱، امسال پس از آن که محدودیت‌های مرتبط با کووید ۱۹ تقاضا برای خرید گاز را کاهش داد، خریدهای خود را کم کرد. اما احتمالا استفاده از گاز در زمستان امسال بار دیگر افزایش خواهد یافت. تعمیرات در یک پایانه صادراتی کلیدی در ایالت تگزاس آمریکا نیز عرضه آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

روز جمعه، کمیسیون اروپا یک روز پس از سفر اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا به کی‌یف و حمایت از اوکراین اعلام کرد باید از نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت شود.

در آلمان، شبکه توزیع معروف به «بی نتسا» در صورت اعلام وضعیت اضطراری در ارتباط با گاز، جیره بندی گاز را اجرا خواهد کرد. این نهاد مستقر در بن اعلام کرده است مکان‌هایی احتمالا شاهد کاهش گاز دریافتی خواهند بود. این در حالی است که مصرف کنندگان و خدمات عمومی مهم همانند بیمارستان‌ها تحت محافظت قرار خواهند داشت. ممکن است شرکت‌ها با اختلال مواجه شوند.

کلاوس مولر، رئیس «بی نتسا» در توئیتر خود نوشت: "کاهش فعلی تحویل گاز روسیه می‌تواند همه ما - مصرف‌کنندگان و همچنین بخش صنعت - را در وضعیت بسیار جدی و بدی قرار دهد. باید از طریق صرفه جویی و ذخیره سازی گاز تا جای ممکن از این امر اجتناب کنیم. "

این فشار سیاستگذاران اقتصادی را که سعی در مهار تورم بی سابقه دارند، نگران و مشوش خواهد کرد. افزایش اضافی هزینه‌های انرژی، تلاش‌های بانک مرکزی اروپا را برای مهار افزایش قیمت‌ها با شروع افزایش نرخ بهره در ماه آینده، تضعیف می‌کند.

نگرانی‌ها در ارتباط با رشد اقتصادی نیز در حال افزایش است. مصرف کنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی تحت فشار قرار دارند و چشم انداز سهمیه بندی انرژی و افزایش قبوض گاز می‌تواند سبب کاهش اعتماد شود. از نظر بخش بزرگ تولید در آلمان، این موضوع کمبود گاز را تشدید می‌کند.

ماسیمو دی اودواردو معاون تحقیقات گاز در مؤسسه وود مکنزی در سخنانی گفت: "حتی با در نظر گرفتن اقدامات متقابل، ممکن است نیاز به جیره بندی گاز امری اجتناب ناپذیر باشد. "

کد خبر: ۱۵۷٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha