۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
گام جدی در راستای تک نرخی شدن ارز | ثبات بازار با برداشتن محدودیت فروش ارز
کارشناس مسائل پولی و بانکی مطرح کرد

گام جدی در راستای تک نرخی شدن ارز | ثبات بازار با برداشتن محدودیت فروش ارز

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بخشنامه ارزی بانک مرکزی یک گام جدی در راستای تک نرخی شدن ارز تلقی می‌شود که یک اثر تشویقی برای صادرات هم خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمد رنجبرفلاح؛ مدیرعامل اسبق بانک تجارت، بخشنامه ارزی بانک مرکزی را مثبت ارزیابی و آن را گام جدی در راستای تک نرخی شدن ارز تلقی کرد و گفت: به نظر می‌رسد با عرضه بیشتر ارز در بازار، نرخ ارز به یک ثبات نسبی برسد و تبعات چند نرخی بودن ارز در اقتصاد هم کمتر شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که این یک نرخی شدن، نرخی را در بازار به صورت تعادلی ایجاد خواهد کرد که بالاتر از نرخ سامانه نیما خواهد بود، یک اثر تشویقی برای صادرات خواهد داشت و به رشد نسبی صادرات غیرنفتی و درآمد شرکت های صادراتی کمک می‌کند.

رنجبر فلاح با بیان اینکه ثبات نرخ ارز هم در نرخ تعادلی برای اقتصاد مشکل خواهد بود، افزود: البته بانک مرکزی برای اینکه این شرایط تعادلی را پایدار نگه دارد باید در تخصیص اعتبارات و تامین سرمایه در گردش، نظارت‌های بیشتری را از طریق شبکه بانکی اعمال کند تا نقدینگی بی‌مهابا در اختیار این واحدهای صادراتی قرار نگیرد و به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به فروش ارزهای خود باشند که در این صورت می‌توان اطمینان پیدا کرد عرضه ارز به شکل حواله یا اسکناس، بازار را به یک تعادل مانا برساند.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت در واکنش به اینکه برخی معتقدند بانک مرکزی باید محدودیت فروش ارز را بردارد، تاکید کرد: این فرآیند، تحریک تقاضا را به همراه خواهد داشت که نتیجه عکس می دهد و نرح ارز را بالا می‌برد.

وی معتقد است: این برداشتن محدودیت فروش ارز، یک سیاست گشایش تقاضاست اما سیاست کنونی، عرضه را زیاد می‌کند و تقاضا را محدود نگه می دارد که به ثبات بازار می‌انجامد.

رنجبرفلاح گفت: با حجم نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد و رشد پایه پولی را شاهد هستیم پتانسیل برای تقاضای ارز وجود دارد که اگر محدودیت تقاضا را بردارند نرخ ارز جهش خواهد داشت و به همین دلیل است که بانک مرکزی احتیاط می‌کند.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha