۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۴
لغو الزام صادرکننده به ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما عامل کاهش شتاب افزایش نرخ ارز
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

لغو الزام صادرکننده به ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما عامل کاهش شتاب افزایش نرخ ارز

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با حذف الزام صادرکننده به ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما و فروش آن به صرافی ها، شتاب افزایش نرخ ارز در بازار گرفته خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به ابلاغ بانک مرکزی در خصوص لغو الزام ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما از سوی صادرکنندگان گفت: دولت از سال ۹۷ با اتخاذ سیاستی، انحصاری را در مبادلات ارزی ایجاد کرد و این اقدام مداخله در روند طبیعی بازار ارز و حذف برخی نهادها مانند صرافی ها از معاملات بود.

وی ادامه داد: ایجاد سازوکار سامانه نیمایی و تعهدات ارزی عملا یک خود تحریمی را در خصوص ارز در کشور ایجاد کرد. در صورتی که طی چهل سال گذشته علی رغم تحریم‌های سخت سال ۹۲ و جنگ تحمیلی همیشه به دلیل روند چرخش ارز مشکلی وجود نداشت.

زنگنه تاکید کرد: دولت دوازدهم با هدف کنترل بازار ارز و جلوگیری از خروج ارز و یا جلوگیری از عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور با اعلام این موضوع که حدود ۲۸ میلیارد دلار تا ۱۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور باز نگشته است، فضایی را در جامعه ایجاد کرد و در ادامه با این فضاسازی تبلیغاتی و آماده کردن اذهان سامانه نیمایی را راه اندازی و صرافی ها را از دریافت ارز صادراتی ممنوع کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: دولت صادر کننده را مجبور به تحویل ارز صادراتی در سامانه نیمایی کرد و از سوی دیگر وارد کننده را نیز ملزم به تامین ارز مورد نیاز خود از این سامانه کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه این موضوع چند ایراد بزرگ داشت، اظهار کرد: با این اقدام دولت تمام مجاری مبادله ارزی که در دوران تحریم ها وجود داشت و صرافی ها و بخش خصوصی را که نقش عمده ای در تامین ارز کشور داشتند، به یک معنا حذف شدند.

وی افزود: همچنین اختلاف نرخ ارز در سامانه نیمایی و بازار آزاد به حدود ۵ تا ۷ هزار تومان رسید و این موضوع موجب شد تا دیگر ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما برای صادرکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد و هزینه برای صادرکننده افزایش پیدا کند و به نوعی انحصار ایجاده شده، تبدیل به یک مانع برای صادرکننده شود.

زنگنه تاکید کرد: معضل دیگر این بود که بسیاری اوقات وارد کننده بعد از مراجعه به سامانه نیما قادر به تامین منابع ارزی مورد نیاز خود نمی شد و براین اساس تقاضا در سامانه نیما افزایش پیدا می کرد و همین موضوع با تحریک بازار آزاد ارز موجب افزایش نرخ ارز می شد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس بیان کرد: از حدود دو سال پیش اعلام کردیم که بانک مرکزی با در اختیار داشتن دو عامل می تواند در جهت منطقی کردن نرخ ارز اقدامات لازم را انجام دهد. مسدود کردن بازار ارز فردایی و لغو محدودیت صرافی ها برای خرید ارز صادراتی و عدم الزام صادر کننده به ارائه ارز خود در سامانه نیما می تواند در تعیین نرخ ارز در بازار آزاد موثر باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس لغو ممنوعیت ارائه ارز صادراتی به صرافی ها را توسط بانک مرکزی اقدام درستی برشمرد و گفت: براساس اطلاعات اعلامی دولت، اکنون ما مشکل ارزی در کشور نداریم اما با توجه به افزایش قیمت کالاها که تا حدودی در حوزه صادرات مشکلاتی را ایجاد کرد، بهترین راه این است که دولت دخالتی در بازار ارز نداشته باشد.

وی تاکید کرد: براساس تصمیم جدید دولت به دلیل اینکه صادر کننده می‌تواند به راحتی ارز حاصل از صادرات خود را در صرافی ها ارائه کند، شتاب افزایش نرخ ارز در بازار گرفته خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha