۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
بازگشایی مرز سیف سقز مهمترین مطالبه مردم این شهرستان است
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

بازگشایی مرز سیف سقز مهمترین مطالبه مردم این شهرستان است

سنندج – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج بازگشایی مرز سیف را یکی از انتظارات و مطالبات جدی مردم به ویژه فعالان تجاری و بازرگانی سقز از دولت سیزدهم عنوان کرد.

خالد فرجیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کردستان با دارا بودن بیش از ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و منابع غنی و بکر در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت بالقوه ای جهت توسعه روابط تجاری با کشورهای خارجی دارد.

وی ادامه داد: نظام نیز با درک موقعیت استراتژیک این استان همواره در راستای ایجاد بسترهای توسعه و آبادانی آن گام برداشته که از جمله می توان به تاسیس معبر مرزی تحت عنوان بازارچه سیف در شهرستان سقز اشاره کرد.

این فعال اقتصادی و بازرگانی بیان کرد: این بازارچه بر اساس مصوبات دولت در سال ۱۳۷۳، بنابر پیشنهاد وزارت بازرگانی وقت و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات ایجاد گردید، از سال ۱۳۷۵ عملیات زیربنایی آن شروع و در سال ۱۳۷۷ با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را شروع کرد.

وی گفت: بعد از ۱۵ سال فعالیت و با وجود سرمایه گذاری کلان بخشهای دولتی و خصوصی و قرار گرفتن در فهرست مرزهای مجاز زمینی و اختصاص سهمیه های ارزی متاسفانه از تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۱ فعالیت این بازارچه متوقف شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان سقز در سنوات گذشته دارای اداره گمرک مستقل بوده اما امروزه هیچ اثری از این نهاد به چشم نمی خورد، افزود: متاسفانه در حال حاضر فعالین اقتصادی جهت انجام برخی امورات گمرکی به شهرهای سنندج و بانه و مریوان مراجعه می کنند.

فرجیان بیان کرد: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که بخش بزرگی از بازار هدف اقلیم کردستان عراق از دست تجار ایرانی خارج شده و این پدیده موجب از بین رفتن فرصتهای متعدد و به چالش کشیده شدن روند توسعه این شهرستان شده و مردم عادی و فعالان بازرگانی سقز برای تامین معیشت و ادامه فعالیت تجاری به سایر مرزهای کشور مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان سقز با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر، فعالیت سه تعاونی مرز نشین با ۲۷ هزار نفر عضو، قرار داشتن در موقعیت کلیدی شمال – جنوب و دارا بودن ۶۵ کیلومتر مرز مشرک با عراق محروم از داشتن معبری تجاری و گمرکی است، گفت: عدم بهره مندی از ظرفیت ها و استعدادهای بکر یکی از موانع اصلی توسعه در این شهرستان به شمار می رود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج ضمن درخواست از مسئولان دولت سیزدهم و در راس آنها رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف مرز سیف سقز، عنوان کرد: بازگشایی مجدد این مرز می تواند یک اقدام تاریخی در راستای کمک به توسعه این شهرستان باشد و انتظار می رود که در سفر آتی رئیس جمهور به کردستان این مهم عملیاتی شود.

در حال حاضر دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه در استان کردستان در حال فعالیت هستند که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان های مسئول، مرز باشماق مریوان رتبه نخست صادرات به کشور عراق را به خود اختصاص داده است.

وجود بازار بکر اقلیم کردستان عراق در کنار توانمندی ها و ظرفیت های بالای استان کردستان برای صادرات تولیدات و خدمات فنی و مهندی از جمله مهترین ظرفیت ها در راستای کمک به توسعه و پیشرفت این استان به شمار می رود که می طلبد بیش از گذشته از این ظرفیت بهره برداری شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha