۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
تجهیز اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

تجهیز اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست تخصصی طرح سامانه‌های آبیاری که در کرج برگزار شد، توسعه روش‌های با راندمان و بهره‌وری بالای آب را در اولویت اقدامات معاونت آب و خاک عنوان و تاکید کرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری موضعی به دلیل تبخیر کمتر و راندمان و بهره‌وری بالاتر و در مرحله بعد ماشین‌های مکانیزه آبیاری است.

عباسی افزود: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که اجرای این سامانه‌ها اثربخشی مطلوبی در مصرف بهینه آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید داشته است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر ضرورت بحث آموزش در این طرح افزود: برنامه جامعی برای آموزش تدوین و دوره‌های آموزشی مختلفی برای کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی موسسه ترویج و آموزش کشاورزی و استفاده از ظرفیت موسسات تحقیقاتی و مراکز علمی و انجمن‌ها اجرا شده که تاثیر بسیار خوبی در روند اجرای طرح گذاشته است.

عباسی با اشاره به فعال بودن بیش از ۲ هزار شرکت تولید کننده، مجری و طراح در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: عملکرد این شرکت‌ها بخصوص در بحث اجرا و طراحی رصد و پایش می‌شود که در بعضی موارد منجر به تعلیق شرکت تا رفع عیوب و رضایت بهره‌بردار شده است.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تولید تجهیزات و لوازم آبیاری ساخت داخل است، افزود: مجری طرح با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تفاهم‌نامه با وزارت دفاع بستر لازم برای بومی‌سازی اقلام وارداتی تجهیزات آبیاری را فراهم کرده است که تاکنون در زمینه قطره‌چکان‌های pc و فیلترهای دیسکی از واردات بی‌نیاز شدیم.

امیرحسین نخعی سربازرس گروه تولیدات گیاهی و کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به مواجه بودن کشور با کم آبی گفت: در بحث شروع و اجرای سامانه‌های نوبن آبیاری کشور یک تاخیر تاریخی وجود دارد و اقدامات انجام شده دو دهه اخیر در بحث توسعه سامانه‌های نوین آبیاری باید در ۵۰ سال گذشته در کشور صورت می‌گرفت.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha