۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
مرغ‌های تولیدی روی دست مرغداران باقی ماند/ قیمت پایین و نبود خریدار
کرونا دامن مرغداران را هم گرفت؛

مرغ‌های تولیدی روی دست مرغداران باقی ماند/ قیمت پایین و نبود خریدار

شهرکرد - شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری بازار گوشت مرغ را نیز با مشکل مواجه کرده است و هم اکنون مرغ های تولیدی روی دست مرغداران باقی مانده است.

خبرگزاری بازار- با شیوع ویروس کرونا بیشتر اصناف و واحدهای تهیه و توزیع غذا، رستوران ها و تالار های عروسی تعطیل شدند و برگزاری مراسم های عروسی و عزاداری هم ممنوع شد این تعطیلی ها خسارت های قابل توجهی به اصناف و واحدهای تولیدی مختلف وارد کرد.

مرغداری ها یکی از مهمترین بخش های کشاورزی است که در این میان بیش از همه متضرر شدند. هرساله مرغداران در دی ماه و بهمن ماه به امید فروش شب عید جوجه ریزی خود را افزایش می دادند اما در سال گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا همه محاسبات مرغداران به هم خورد و مرغ های تولیدی هیچ خریداری نداشتند و این کاهش تقاضا کاهش قیمت را به همراه داشت.

شیوع کرونا میزان خرید مرغ در شب عید را کاهش داد و مرغ تولیدی روی دست تولید کنندگان باقی ماند

لزوم حمایت دولت از مرغداران در شرایط اپیدمی کرونا

یکی از فعالان عرصه تولید مرغ در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: شیوع کرونا میزان خرید مرغ در شب عید را کاهش داد و مرغ تولیدی روی دست تولیدکنندگان باقی ماند.

حشمت غلامی گفت: تعطیلی تالارهای عروسی، دانشگاه ها و مدارس شبانه روزی در پی شیوع کرونا نیز از دیگر عواملی بود که سبب شد مصرف گوشت مرغ کاهش یابد.

وی بیان کرد: کاهش قیمت مرغ در پی تولید بالای مرغداری ها موجب متضرر شدن مرغداری ها شده است.

وی بیان کرد: کمبود تقاضا موجب شده است که قیمت مرغ در بازار ۱۰هزار تومان باشد و مرغدار در برخی روزها مجبور است مرغ زنده را که کیلویی ۹هزار تومان است را  کمتر از این قیمت هم بفروشد که این موضوع متضرر شدن مرغدار را به همراه دارد.

این فعال عرصه تولید مرغ گفت: قبل از شیوع بحران کرونا اگر مرغداران استان مازاد تولید داشتند می توانستند این مازاد تولید را به استان های همجوار بفرستند ولی اکنون امکان چنین کاری وجود ندارد و مرغ های تولیدی روی دست مرغداران مانده است.

غلامی عنوان کرد: در این شرایط دولت باید از مرغداران حمایت کند، زیرا که مرغداران از یک طرف با کاهش تقاضا روبرو هستند و از طرف دیگر افزایش حقوق کارگران مشکلات را برای مرغداران بیش از پیش افزایش داده است.

مرغ های زنده از مرغدار کمتر از قیمت های مصوب خریداری می شود که این امر موجب متضرر شدن مرغداری ها شده است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مرغداران آسیب زیادی از بحران کرونا  دیده اند، بیان کرد: بهای تمام شده برای تولید هر کیلو مرغ حدود هشت هزار و۵۰۰ تومان است اما هم اکنون مرغ زنده از مرغدار کمتر از این قیمت خریداری می شود که این امر موجب متضرر شدن مرغداری ها شده است.

محسن رضوی گفت: هزینه های تولید مرغ بسیار زیاد است و باید تلاش کرد برای ادامه دار بودن بخش تولید حمایت های لازم از مرغداران توسط دولت انجام شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تامین نهاده های  دامی برای مرغداری ها با قیمت مناسب ضروری است.

وی گفت: تسهیلات لازم باید برای مرغداری در نظر گرفته شده است تا زمینه برای افزایش تولید در سالجاری فراهم شود.

گوشت مرغ تولیدی چهارمحال و بختیاری بیش از نیاز بازار است

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار بازار تاکید کرد: هم اکنون گوشت مرغ تولیدی بیش از نیاز بازار در این استان است و گوشت مرغ مازاد در حال ذخیره سازی است.

حسن شمسی پور بیان کرد: مرغ های مازاد در دو سردخانه در حال ذخیره سازی است و در روز های که نیاز است وارد بازار می شود.

وی تاکید کرد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سطح استان در ماه فروردین ماه مصرف شده است و این آمار بیانگر این است مردم به علت کاهش قیمت، مرغ خریداری می کنند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اکنون قیمت مرغ در استان چهارمحال و بختیاری زیر قیمت مصوب است.

 وی تصریح کرد: قیمت گوشت مرغ در این استان از قیمت ۹۵ هزار ریال تا ۱۰۵ هزار ریال متغیر است.

ذخیره سازی مرغ های مازاد تولیدی و خریداری از مرغدار از مهمترین مصوبات ستاد تنظیم بازار برای حمایت از مرغداری ها بوده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری  نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: هم اکنون استان با مازاد گوشت مرغ در پی شیوع کرونا مواجه شده است.

سجاد رستمی بیان کرد: ذخیره سازی مرغ های مازاد تولیدی و خریداری از مرغدار از مهمترین مصوبات ستاد تنظیم بازار برای حمایت از مرغداری ها بوده است.

وی گفت: ورود گوشت مرغ به استان ممنوع شده است اما خروج گوشت مرغ  و صادر کردن آن به استان های دیگر مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: بازرسی ها از واحدهای عرضه مرغ در سطح استان تشدید شده است تا مشکلی در عرضه ایجاد نشود.

فرآوری های گوشت مرغ و تولید محصولات جانبی از جمله تولید سوسیس و کالباس از دیگر  مواردی است که می تواند موجب افزایش ارزش افزوده شود و این امر باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha