۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
خودداری دستگاه‌ها از اجرای قانون تعاون را گزارش می‌کنیم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

خودداری دستگاه‌ها از اجرای قانون تعاون را گزارش می‌کنیم

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: استنکاف دستگاه‌ها از اجرای قانون تعاون را گزارش و نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی برای تدوین آمار بخش تعاون ارسال می‌کنیم.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه مشترک با تعاون‌گران در اتاق تعاون ایران در مورد خواسته تعاونگران برای تهیه بانک اطلاعاتی تعاونی‌ها، افزود: سازمان امور مالیاتی باید گزارشی از شرکت‌های تعاونی بدهد و اگر اطلاعات تعاونی‌ها جداگانه وجود ندارد، بانک اطلاعاتی اطلاعات تعاون را در قالب نامه‌ای از وزیر اقتصاد با امضای من بخواهید و این نامه را به رئیس سازمان امور مالیاتی هم ارسال کنید.

وی ادامه داد: نرخ بازدهی سرمایه در بخش تعاون چقدر است؟ باید بازدهی سرمایه‌گذاری در تعاون را افزایش دهیم تا مردم راغب به سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها شوند، وگرنه سرمایه‌گذاری در بخش تعاون با خواهش و تمنا و توصیه اضافه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به رئیس اتاق تعاونی گفت: گزارش خلاصه شده‌ای از وضعیت تعاونی‌های کشور بر اساس رشته فعالیت و سودآوری، گردش مالی و سود شرکت‌ها ارائه کنید.

وی گفت: قرار نیست که برای افزایش سهم تعاون از اقتصاد ملی فقط اسم شرکت‌های موجود مانند سهام عدالت را عوض کنیم، بلکه باید ماهیت شرکت‌ها به صورت تعاونی تشکیل شوند.

پورابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان تعاونی فعالیت دارند گفت:‌بخش تعاون باید با رویکرد دانش‌بنیان توسعه پیدا کند در حالی که برخی تصور می‌کنند اگر نام واحد اقتصادی را تعاون بگذاریم مشکل حل می‌شود، اما مبنای ما تولید کالا و خدمت به روش تعاونی و افزایش سهم در اقتصاد ملی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر قرار است معافیت مالیاتی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شود آن را نمی‌توان در قالب طرحی از سوی نمایندگان ارائه کرد بلکه باید دولت لایحه بدهد و با آن موافقت کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه اصلاح ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم یکبار در مجلس مطرح و رد شده است، اضافه کرد: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و باید با همکاری دولت، سازمان امور مالیاتی و اتاق تعاون بحث معافیت مالیاتی تعاونی‌ها در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه افزایش ۱۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها در نظر گرفته شده است، گفت:‌وزارت تعاون متولی پیگیری این است که افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون حتما باید انجام شود تا بتواند قدرت تسهیلات‌دهی بانک را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: معاونت تعاون باید جواب دهد و پیگیر اجرای قانون‌های بخش تعاون باشد و اگر دستگاه‌هایی در اجرای این قوانین همکاری نکرده‌اند، گزارش استنکاف دستگاه‌های کم‌کار را ظرف ۱۰ روز آماده کنید پرونده آن را بر اساس قوانین داخلی مجلس تصویب و دستگاه‌های کم‌کار را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: قوانینی که قبلا در بخش تعاون اجرا نشده است یا احکامی که تکلیف مالایطاق (غیر قابل تغییر) قرار داده است را در قالب ۴ تا ۵ حکم دقیق باید تهیه شود تا ریل تعاون به مسیر خودش برگردد.

پورابراهیمی گفت: قانون برنامه هفتم توسعه در مرحله تدوین است باید همزمان با آن قوانینی که مرتبط با تعاون است در این قانون گنجانده شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha