۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
واردات دانه های روغنی به جای روغن خام

واردات دانه های روغنی به جای روغن خام

وزارت جهاد کشاورزی با تغییر سیاست از واردات روغن خام، بدنبال واردات دانه‌های روغنی است.

به گزارش بازار، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور در داخل تولید و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود:‌گرچه در طول ۱۵ سال گذشته طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور کلید خورده، اما به دلائل مختلف وابستگی امروز ایران به روغن خام و دانه‌های روغنی بیش از ۹۰ درصد است.

قربانی درباره علل موفق نبودن طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور، دلائل آن را سیاست‌هایی دانست که در بخش بازرگانی کشور اتخاذ شده و تصریح کرد: سیاست تقویت و توسعه واردات روغن خام و دانه‌های روغنی در سنواتی از سوی وزارت بازرگانی و از سال ۱۳۹۷ در وزارت جهاد کشاورزی اعمال و باعث شد طرح مزبور نتواند به اهداف و نتیجه مطلوب برسد همچنین نبود برنامه جامع با پشتیبانی ترویج کشاورزی در سطح مزرعه و ناهماهنگی بین قیمت گذاری در داخل برای دانه‌های روغنی نسبت به بخش وارداتی این کالا، از عوامل به نتیجه نرسیدن طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی کشور است.

وی در ادامه افزود: ابتدا سیاست واردات روغن خام بود، اما بعد از مدتی یعنی از سال گذشته سیاست‌ها به سمت واردات دانه‌های روغنی تغییر جهت پیدا کرده، واردات دانه‌های روغنی نسبت به واردات روغن خام، مزیت‌های بیشتری دارد، چون هم باعث فعال شدن صنایع تصفیه روغن در داخل می‌شود و هم می‌توان از کنجاله دانه‌های روغنی برای خوراک دام و طیور استفاده کرد.

قربانی در پایان گفت: خشکسالی، جنگ اوکراین و افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده قیمت روغن و دانه‌های روغنی ۲، ۵ برابر شود و این مسئله هزینه بسیار بالایی را بر غذای مردم ایران و بسیاری از کشورهای دنیا تحمیل کرده است، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha