۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
دانش و فناوری بزرگترین خلاء حوزه کشاورزی کشور است
وزیر جهاد کشاورزی:

دانش و فناوری بزرگترین خلاء حوزه کشاورزی کشور است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای رسیدن به امنیت غذایی باید به سمت بهره وری در حوزه تولید محصولات اساسی به ویژه گندم پیش برویم. افزایش بهره وری یک ضرورت اجتناب ناپذیر در حوزه کشاورزی است.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد، امروز در مراسم افتتاح اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در شهرستان فردیس استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه پارک علم و فناوری بستری برای تسریع در حوزه فناوری کشاورزی است، افزود : افزایش بهره وری در بخش کشاورزی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و هیچ راهی جز بهره وری کشاورزی نداریم. فناوری بزرگترین خلا حوزه کشاورزی کشور است و برای اینکه کشاورزی اقتصادی شود باید از مسیر علم و فناوری عبور کند.

وی افزود: پارک علم و فناوری رسیدن به بهره وری را تسهیل می‌کند و امیدواریم با گسترش این پارک‌ها در سطح کشور شاهد افزایش تولید داخلی بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان باشیم و بتوانیم به اقتدار غذایی در منطقه برسیم و رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا تنها از مسیر علم و فناوری ممکن است. تمام داشته‌های ما از نظر آب و خاک در کشور مهیاست و فقط مسئله علم و فناوری است که امیدواریم با گسترش مزرعه‌های واقعی علم و فناوری در گشور به این مهم دست پیدا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی ایران تشنه علم و فناوری است، گفت: در فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال به عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال، تاکید بیشتر در حوزه کشاورزی است و این رسالت ما در حوزه کشاورزی را سنگین تر می‌کند.

وی افزود: در شرایط امروز دنیا اهمیت امنیت غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست و جنگ اوکراین نشان داد غذا عنصر کلیدی در جهان است و قیمت های روبه رشد نشان می‌دهد چالش آینده دنیا در حوزه غذاست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت :کشورها در این خصوص با هم رقابت می‌کنند و نگاه همه کشورها به تولید داخلی است. حوزه غذا به حدی مهم شده است که کشورها حتی عضویت سازمان‌ها تعیین عوارض و غیره را تغییر داده‌اند که نشان می‌دهد حساسیت مسئله بسیار بالاست.

ساداتی نژاد گفت: امسال در حوزه تولید داخل یک ماموریت بزرگ داریم و از ابتدای سال با مصوبه هیات دولت افزایش قیمت خرید تضمینی گندم یک پیام بزرگ برای کشاورزان داشت و نتیجه این اتفاق در کشت زراعی سال آینده خواهیم دید.

وی افزود: در اولین جلسه آیین نامه دانش بنیان را به دولت بردیم و در ۱۹ بند تصویب کردیم و بر اساس نقشه راه تا پایان سال حرکت می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در شورای قیمت گذاری امسال یارانه کشت را در دانه‌های روغنی مثل سویا و کلزا آغاز کردیم و آن را استمرار خواهیم داد؛ افزود: ما باید بر تولید داخل سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم در این راستا کشاورزی قراردادی را با گندم در تمام وسعت تولید آن‌در سطح کشور در شروع فصل زراعی انجام خواهیم داد و برای برنج این کار را کردیم و کشاورزی قراردادی را گسترش خواهیم داد تا کشاورز بدون نگرانی برای تامین مالی نهاده بر روی تولید و کاشت تمرکز کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی کردیم این امر می تواند در سال ۱۴۰۱ تولیدات کشاورزی را ۳۰ درصد افزایش دهد و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این خصوص اهمیت بسیاری دارد و کشاورز باید بتواند اهمیت تات را متوجه شود و هر بذری که مورد تایید "تات" است بر هر بذری ترجیح دهد چرا که بر اساس اقلیم و سازگاری با شرایط آب و خاک تولید شده است.

وی با بیان اینکه پشتوانه اجرایی تحول کشاورزی کشور در دولت سیزدهم سازمان :تات" است؛ تاکید کرد: به برنامه ریزی و نقشه راه جدید دقیق، فعالیت شبانه روزی و تغییراتی در آیین نامه ها نیازمند است و بهره وری را امروز از تات می‌خواهیم و افزایش بهره وری را باید "تات" به بخش کشاورزی هدیه کند.

ساداتی‌نژاد گفت: به عنوان وزیر کشاورزی حاضرم ساختمان‌های جهاد کشاورزی را بفروشم و خرج تحقیقات و توسعه علم و فناوری در کشاورزی کنم تا بهانه ای برای کمبود اعتبار نباشد. کشاورزی تشنه فناوری است و تجاری کردن و اقتصادی کردن کشاورزی تنها از مسیر فناوری می‌گذرد.

این مقام مسؤول یادآور شد: امسال بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید تا شهریورماه الگوی کشت را ابلاغ کنیم که این ماموریت بر عهده "تات" گذاشته شده است که تا امروز باقبمانده است.

وی ادامه داد: ما از امسال برای صادرات محصولات آب بر را عوارض می‌گیریم. ما باید محصولات آب بر و کشت فراسرزمینی را از خارج وارد کنیم که ظرفیت آن وجود دارد و در داخل کشور به سمت تولید محصولات اساسی و غلات برویم و با خرید آن و اختصاص یارانه به بخش کشاورزی اقتصاد آن را هم باید تعیین کنیم. باید به سمت این برویم که محصولات آب بر را وارد کنیم و کالاهای اساس تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در این مسیر مهمترین پشتوانه "تات" است و نقش اساسی در سند تحول را بر عهده دارد و پارک علم و فناوری یک ابزار بسیار ارزشمند در اجتماع شرکت‌های دانش بنیان است تا بتوانتد آنچه در سازمان تحقیقات انباشته شده توسط این شرکت‌ها در اختیار کشاورز ایرانی قرار بگیرد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به بازدیدش از موسسه اصلاح نهال و بذر مشکین دشت استان البرز گفت: در موسسه اصلاح بذر کارهای بزرگی انجام شده است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر امروز بذری برای تولید بهتر داریم حاصل تلاش محققان این موسسات است. ‌ امروز بذر اسلحه ماست و حتی کارآمدتر و مهم تر است و با این نگاه باید به سمت مسیر تحولی پیش برویم و در حوزه اقتدار غذایی به وضعیت مطلوبی برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح مردمی سازی یارانه‌ها در حوزه تولید است، گفت: با تولید قراردادی در محصولات کشاورزی و خرید تضمینی و حمایت از تولید تلاش می کنیم امنیت غذایی پایدار بماند. در طرح مردمی سازی یارانه‌ها تلاش می‌کنیم دغدغه تولید کنندگان را برطرف کنیم. تولید کننده و مصرف کننده در کنار هم هستند و بزرگترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید است. نمی‌توانیم بگوییم محصول خاصی را نمی‌خریم بدون تولید مصرف وجود ندارد و اگر تولید نباشد چیزی برای مصرف وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالیکه دنیا در تلاطم حوزه غذا و افزایش قیمت‌ها است باید در کنار تولیدکنندگان باشیم. ‌مهمترین مسئله فراوانی غذاست و باید غذا تولید شود تا بتوانیم مصرف کنیم. مردم هم از تولیدکنندگان که حافظ امنیت غذایی هستند حمایت می‌کنند تا بتوانیم با هم از این شرایط سخت عبور کنیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha