۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
تنگناهای قطب پارچه شمال کشور| نبود زیرساخت ها اشتغال «پنج پیکر» را به خطر انداخت
بازار گزارش می دهد؛

تنگناهای قطب پارچه شمال کشور| نبود زیرساخت ها اشتغال «پنج پیکر» را به خطر انداخت

گرگان- فعالیت حدود ۲۵۰ غرفه پارچه فروشی در روستای پنج پیکر بندرترکمن علاوه بر ایجاد چند شغل مستقیم سبب رونق اقتصاد منطقه و ریشه کنی بیکاری در این روستای ترکمن نشین غرب گلستان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: اهالی گلستان برخلاف ظاهر سرسبز و دلربای با مشکلات و تنگناهای بسیاری روبرو هستند که مهم ترین آن پایین بودن سطح درآمد و معیشت اهالی این خطه از کشور است.

هرچند بخشی از ساکنان دیار هیرکان به فعالیت هایی همچون صیادی، کشاورزی و دامداری مشغول هستند اما تغییرات اقلیمی و خشکسالی سبب شد تا درآمد ناشی از این فعالیت ها به حداقل برسد و ادامه اشتغال در این حرفه ها به صرفه اقتصادی نباشد.

در همین زمینه برخی از روستانشینان گلستان چشم انتظار کمک دولت ننشسته و آستین همت را خود بالا زدند و توانستند پس از چند سال، بیکاری را در روستاهای خود ریشه کن کنند که از آن جمله می توان به روستاهایی همچون وامنان، عطاآباد و پنج پیکر اشاره کرد.

مردم روستای پنج پیکر در بندرترکمن، با راه اندازی واحدهای پارچه فروشی در روستای خود توانستند پس از چند سال روستای خود را به «قطب پارچه شمال کشور» تبدیل کنند و روزانه میزبان هزاران مشتری از شهرهای مختلف گلستان و البته استان های دیگر همچون مازندران، سمنان و یا حتی تهران و البرز باشند.

اما اهالی این روستا و صاحبان کسب و کارها مشکلاتی از جمله اینترنت، زیباسازی و غیره دارند که ضروری است مسئولان برای حفظ اشتغال ایجاد شده و توسعه آن فکر عاجلی کنند.

آنتن دهی ضعیف تلفن همراه
مدیر یکی از پارچه سراهای روستای پنج پیکر با اشاره به مشکلات آنتن دهی و اینترنت در روستا، به خبرنگار بازار گفت: اختلال در دستگاه های کارتخوان مراودات مالی پارچه فروشان را با چالش روبرو کرده است.

عبدالحمید ایری افزود: سرعت پایین اینترنت در روستای پنج پیکر سبب شده تا فعالیت دستگاه های کارتخوان به کندی و در برخی اوقات قطع شود.

تنگناهای قطب پارچه شمال کشور| نبود زیرساخت ها اشتغال «پنج پیکر» را به خطر انداخت

تنگناهای قطب پارچه شمال کشور| نبود زیرساخت ها اشتغال «پنج پیکر» را به خطر انداخت

وی افزود: به طور معمول در روزهای آخر هفته مشتری نسبت به روزهای وسط هفته چند برابر شده اما دقیقا در همین ایام سرعت اینترنت بسیار کاهش می یابد و خرید با کارت های بانکی متوقف می شود.

ایری ادامه داد: با وجود آنکه مشتریان از استان های مجاور مانند مازندران و گیلان به روستای پنج پیکر می‌آیند اما هیچ محل اقامت و بیتوته شبانه‌ در روستا پیش بینی نشده است.

با وجود آنکه مشتریان از استان های مجاور مانند مازندران و گیلان به روستای پنج پیکر می‌آیند اما هیچ محل اقامت و بیتوته شبانه‌ در روستا پیش بینی نشده است

وی گفت: دهیار و اعضای شورا هنوز نتوانسته اند زیباسازی خوبی در روستا انجام دهند و در برخی از زیرساخت ها مانند سطل زباله و سرویس های بهداشتی با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

این مدیر پارچه سرا اضافه کرد: در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات قیمت دلار شاهد افزایش قیمت پارچه بوده ایم و همین امر میزان فروش ما را نسبت به سال های قبل کاهش داده است.

وی گفت: هم اکنون روستای پنج پیکر به قطب پارچه شمال کشور تبدیل شده لذا باید مدیران شهرستانی و استانی توجه ویژه ای به این روستا داشته باشند.

افزایش هزینه حمل
مدیر ارزانسرای سلنای پنج پیکر هم به خبرنگار بازار گفت: حدود ۲۵۰ واحد پارچه فروشی در پنج پیکر بندرترکمن فعال هستند که این روستا را به قطب فروش پارچه در منطقه تبدیل کرده است.

حمیده بهشتی افزود: قیمت پارچه نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و در مقاطعی به سبب نوسان قیمت دلار شاهد تعطیلی بازار پارچه در تهران بودیم.

وی ادامه داد: فارغ از افزایش قیمت پارچه، برخی هزینه های جانبی مانند باربری و اجاره مغازه جهش چشمگیری داشته که این مباحث قیمت تمام شده منسوجات را گران تر کرده است.

بهشتی گفت: به طور کلی قیمت پارچه در پنج پیکر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به پارچه فروشی ها در شهرهای بزرگ پایین تر بوده و همین امر سبب حضور مشتریان غیربومی در این منطقه شده است.

مدیر ارزانسرای سلنای پنج پیکر بندرترکمن بیان کرد: بیشتر مشتریان از استان مازندران به این روستا می آیند، هرچند که مشتریانی از قزوین، اردبیل، تهران و دیگر نقاط هم داشته‌ایم.

وی ادامه داد: رونق بازار و تعداد مشتریان نسبت به قبل از شیوع کرونا حدود ۳۰ درصد کمتر شده البته در ماه های اخیر جنب و جوش و تکاپویی دوباره در بازار ایجاد شده است.

قیمت پارچه در پنج پیکر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به پارچه فروشی ها در شهرهای بزرگ پایین تر است

بهشتی با اشاره به خسارت کرونا، گفت: بسیاری از مستاجران با وجود بسته بودن مغازه اجاره های چند میلیونی پرداخت کردند و مشکلات زیادی به آن ها تحمیل شد.

وی با اشاره به ۱۰ برابر شدن هزینه های باربری، افزود: به عنوان مثال کرایه بها یک کیسه پارچه از ۶۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بهشتی گفت: با وجود اینکه طی چند ماه اخیر شاهد افزایش چند برابری قیمت کالا و خدمات در کشور بودیم اما مشتریان انتظار دارند که قیمت پارچه تغییر نکند.

وی بیان کرد: قبل از شیوع کرونا، معمولا مغازه دارها در هر ماه سه الی چهار بار برای خرید پارچه به تهران می رفتند اما هم اکنون با افزایش هزینه ها ۹۰ درصد پارچه فروشندگان پنج پیکر خرید مجازی از تهران را ترجیح دهند.

لزوم بازنگری در طرح هادی
برای آگاهی از برنامه های مسئولان در رفع مشکلات روستای پنج پیکر با فرماندار شهرستان بندرترکمن گفتگو کردیم، عبدالغفور یاپنگ غراوی به خبرنگار بازار گفت: گسترش روز افزون تعداد واحدهای تجاری و پارچه فروشی در روستای پنج پیکر نیازمندی های جدیدی را برای اهالی این روستا، مهمانان و مشتریان آن ایجاد کرده است.

تنگناهای قطب پارچه شمال کشور| نبود زیرساخت ها اشتغال «پنج پیکر» را به خطر انداخت

وی افزود: با مشارکت و همیاری خیران منطقه چندین چشمه سرویس بهداشتی برای مهمانان و مشتریان تعبیه شده و همچنین ایجاد فضای سبزی در داخل روستا برای استراحت مسافران در دست مطالعه است.

غراوی گفت: با توجه به تغییر کاربری واحدهای مسکونی و تجاری این روستا، بازنگری در طرح هادی این روستا در اولویت بنیاد مسکن قرار گرفته است.

فرماندار بندرترکمن ادامه داد: در راستای بهسازی سیمای ورودی چندین هکتار نهال کاری در مسیر منتهی به این روستا انجام شده و در تلاش هستیم با اجرای مستمر و مطلوب عملیات «داشت» از درختان کاشته شده، فضای سبز خوبی برای منطقه ایجاد کنیم.

غراوی گفت: در خصوص مشکل آنتن دهی خطوط موبایل در منطقه و مشکلات ایجاد شده در تراکنش های بانکی با دستگاه های کارتخوان، پیگیری هایی از سوی مخابرات در دست اقدام است و در تلاش هستیم این موضوع در ماه های آینده برطرف شود.

وی بیان کرد: ایجاد واحدهای اقامتی و یا مهمانسرا در روستای پنج پیکر می تواند از سوی بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد و مجموعه فرمانداری از آنها حمایت خواهد کرد.

غراوی افزود: توسعه واحدهای بومگردی در منطقه یکی از راهکارهای تامین نیاز مهمانان و مسافران این روستا است که می تواند با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اجرایی شود.

به گزارش بازار، استمرار فعالیت و توسعه واحدهای تجاری در روستای پنج پیکر، نیازمند حمایت های جدی تر مدیران دولتی و توسعه زیرساخت های اقتصادی و زیربنایی است تا اهالی این منطقه بتوانند زمینه اشتغال پایدار با درآمد مکفی را در این منطقه فراهم کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha