۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید تغییر نکرده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید تغییر نکرده است

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید نیز از ۹ درصد بالاتر نرفته و شمول آن نیز تغییر چندانی نداشته بنابراین تاثیر آنچنانی ندارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی درباره اظهارت سخنگوی دولت درخصوص عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت‌ها، با بیان اینکه نرخ ارز پایه حقوق ورودی موضوعی است که در چند سال اخیر مطرح بوده، گفت: در بررسی این موضوع باید به این پرسش پاسخ داد که آیا واردکنندگان، قیمت کالاها را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین می‌کنند؟ یا نرخ دلاری کالا در خارج را به داخل تبدیل می‌کنند، در برخی موارد حتی با وجود اینکه نرخ ارز رشدی نداشته اما قیمت برخی اقلام افزایش می‌یابد به این معنا که شخص در شرایطی که دلار ۲۵ هزار تومان است، بهای کالا را براساس دلار ۳۰ هزار تومانی تعیین می‌کند و زمانیکه از وی علت را جویا می‌شویم رشد نرخ دلار در ماه‌های آینده را به عنوان دلیل مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی در کشور، مستقل از ارزش واقعی حقوق ورودی و نرخ ارز حقوق ورودی است و با انتظارات، قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: حقوق ورودی آنگونه که تصویر می‌شود در بازار اثر ندارد، البته این موضوع به این معنا نیست که هیچ تاثیری ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد تغییر محاسبه ارزش گمرکی از دلار ۴۲۰۰ تومان به ETS داده بود.

طغیانی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید می‌تواند در تورم تاثیر داشته باشد؟ گفت: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید نیز از ۹ درصد بالاتر نرفته و شمول آن نیز تغییر چندانی نداشته بنابراین تاثیر آنچنانی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نرخ ارز گمرکی و قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تاثیری بر گرانی‌های کنونی دارد؟ توضیح داد: گرانی‌های کاذب به تغییر نرخ ارز پایه حقوق ورودی نیست و عوامل موثر بسیار متعددی مانند تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی، کسری بودجه، پایه تورمی، افزایش حقوق کارگران، رشد نرخ ارز، کاهش نظارت، گرانفروشی و... بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد؛ بنابراین نباید انگشت اشاره را به سمت یک یا دو موضوع گرفت، شاید دو موضوع مذکور نیز اثر داشته باشد اما اینکه تغییر نرخ ارز گمرکی و قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را عوامل اصلی و کلیدی بدانیم، دقیق نیست.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha