۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
افزایش تقاضای سهام صادرات محور
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

افزایش تقاضای سهام صادرات محور

کارشناس بازار سرمایه گقت: تصمیم اخیر بانک مرکزی با تاثیر مثبت بر سهام شرکت‌های بزرگ صادرات محور، تقاضا را برای آن‌ها افزایش داد.

به گزارش بازار، همایون دارابی، گفت: در دو ماه اول امسال به دلیل اختلاف نرخ بازار آزاد و نیما، نداشتن انگیزه برای فروش ارز از طرف بنگاه‌ها داشتیم.

وی افزود: در این مدت نرخ نیما و بازار آزاد اختلاف زیادی داشت و اگر بنگاه‌ها ارزشان را می‌فروختند عملا حدود ۲۰ درصد جریمه می‌شدند و منابع کمتری بدست می‌آروند.

دارابی گفت: از طرفی سهامداران نیز به دلیل اینکه شرکت‌ها گزارش شفافی نمی‌دادند، دست نگه داشته بودند و سرمایه گذاری کم شده بود.

وی افزود: امروز وقتی تصمیم شجاعانه بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز صادراتی به صرافی‌ها با نرخ توافقی به اطلاع بازار رسید، حرکت به سمت نمادهای بزرگ به خصوص در گروه‌هایی مثل پتروشیمی، فلزی و معدنی‌ها را شاهد بودیم.

دارابی گفت: با این تصمیم شرکت‌ها فروش واقعی خودشان را گزارش می‌کنند و سود شرکت‌ها به جیب دلال‌ها نمی‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار نسبت به قیمت گذاری دستوری حساس است برای همین امیدواریم اقداماتی که در بخش‌های واقعی اقتصاد انجام می‌شود، در راستای حذف قیمت گذاری تاثیر خودش را در شرکت‌ها نشان بدهد.

وی همچنین گفت: بعضی از اقدامات مثل توقف عرضه خودرو در بورس کالا به بازار سرمایه لطمه زد، اما به هر حال سهامداران و سرمایه گذاران امیدوار هستند شرکت‌های بازار سرمایه بتوانند فروش واقعی خودشان را داشته باشند.

دارابی تصریح کرد: اگر دولت به وعده‌های خودش در مورد اقتصاد و جراحی اقتصادی عمل کند، ما انتظار رشد خوبی را برای بازار سرمایه داریم که می‌تواند بیش از سرمایه گذاری‌های جانبی بازدهی داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha