۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷
دشواری‌های اقتصادی بیشتری در انتظار آمریکایی‌هاست

دشواری‌های اقتصادی بیشتری در انتظار آمریکایی‌هاست

شبکه تلویزیونی سی بی اس گزارش داد: تورم در آستانه انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا به بحرانی تمام عیار برای کاخ سفید و دموکرات‌ها تبدیل شده است.

به گزارش بازار، شبکه تلویزیونی آمریکایی سی بی اس گزارش داد؛ آمار و ارقام مربوط به تورم آمریکا در ماه گذشته بدتر از آن چیزی است که کاخ سفید انتظار داشت و با ادامه روند افزایش قیمت سوخت و مواد خوراکی در این کشور، آمریکایی‌ها تحت فشار تورمی قرار گرفته اند که به بالاترین میزان طی ۴۰ سال گذشته رسیده است.

ادو کیف، خبرنگار سی بی اس گزارش داد: «گزارش امروز درباره تورم به این معناست که دشواری‌های اقتصادی بیشتری در انتظار آمریکایی هاست. وال استریت هم این نکته را احساس و بازار سقوط کرد. هزینه‌های مواد خوراکی، اجاره، خودروی دست دوم و صد البته بنزین افزایش یافته است؛ قیمت بنزین نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش داشته است.»

یک آمریکایی گفت: «اصلاً فکرش را نمی‌کردم که قیمت به این سرعت تا این اندازه بالا برود.»

یک خانم آمریکایی نیز گفت: «افزایش قیمت بسیار شدید است.»

خبرنگار در ادامه، گفت: «خانوارهای آمریکایی حالا هر ماه ۴۶۰ دلار بیشتر برای خرید همان اقلامی که سال گذشته خریداری می‌کردند، پرداخت می‌کنند.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: «من می‌دانم که خانواده‌های آمریکایی نگران هستند و نگرانی آن‌ها هم بی دلیل نیست.»

خبرنگار افزود: «رئیس جمهور بایدن امروز به بندر لس آنجلس رفت و شاهد تسهیل ترخیص بارهای انباشته شده در کشتی‌ها بود، اما این موضوع تاثیر کمی بر قیمت‌های فزاینده دارد. بایدن گفت جنگ اوکراین یکی از دلایل این وضعیت است.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: «من از هر آنچه در توان دارم استفاده می‌کنم تا افزایش قیمت ناشی از جنگ پوتین در اوکراین را بی اثر کنم و قیمت بنزین و مواد خوراکی را کاهش بدهم.»

خبرنگار ادامه داد: «این گفته برای مشتریان و صاحبان کسب و کارها چندان آرامش بخش نیست.»

یک خانم فروشنده گفت: «ما شاهد افزایش قیمت‌ها در حدود ۵۰۰ درصد هستیم. روسا و هکتور، صاحبان یک کامیون غذای سیار، مجبور شدند نصف نیروهایشان را تعدیل و افزایش قیمت مواد اولیه را هم به مشتریان منتقل کنند.»

خبرنگار سی بی اس افزود: «تورم حالا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای به بحرانی تمام عیار برای کاخ سفید و دموکرات‌ها تبدیل شده است. از هر ۱۰ آمریکایی، ۸ نفر می‌گویند وضعیت اقتصادی، بد است و امروز اعتماد مصرف کنندگان به پایین‌ترین حد خود رسید. حالا مسئولیت کار با بانک مرکزی است که احتمالاً نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا قیمت‌ها را نزولی کند. هکتور و روسا می‌گویند این اتفاق به این زودی رخ نمی‌دهد.»

خانم فروشنده غذا گفت: «ما هنوز مشغول کارمان هستیم، اما به سختی این کار را انجام می‌دهیم.»

وبگاه آر تی در خصوص کاهش اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا نوشت: براساس اعلام دانشگاه میشیگان، اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا به پایین‌ترین سطح از دهه ۱۹۸۰ سقوط کرده است. دانشگاه میشیگان فاش کرد که شاخص اعتماد مصرف کننده در روز جمعه به پایین‌ترین حد خود یعنی ۵۰.۲ واحد کاهش یافت. این رقم تقریباً ده واحد کمتر از پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی وال استریت ژورنال و نشان‌دهنده افت ۸.۲ واحدی در ماه گذشته است.

سطح اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا از ۶۳.۳ در ماه قبل به ۵۵.۴ کاهش یافت، و میزان "شاخص انتظارات" باز هم کاهش یافت و از ۵۵.۲ واحد به ۴۶.۸ واحد در میان مصرف کنندگانی که مورد پرسش قرار گرفته بودند، رسید.

همچنین، اعتماد مصرف کنندگان تنها معیار اقتصادی نیست که به نظر می‌رسد در آمریکا کاهش یافته است. پاسخ‌ها نشان می‌دهد که انتظارات برای تورم در سال آینده از ۳.۳ درصد در ماه مه به ۵.۴ درصد در ژوئن افزایش یافته است، در حالی که انتظارات تورمی در پنج سال آینده از ۳ درصد به ۳.۳ درصد رسیده است.

به گفته کتی جونز، استراتژیست موسسه چارلز شواب، آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری از سال ۲۰۰۸ انتظار تورم را دارند. این دانشگاه با اشاره به آخرین باری که چنین ارقام تاسف برانگیزی را مشاهده کرده است، اظهار کرد که چنین اعتماد پایین مصرف کننده‌ای یادآور رکود اقتصادی سال ۱۹۸۰ است. به نظر می‌رسد که اقتصاددانان مؤسسه Contingent Macro به نتیجه مشابهی رسیده‌اند و به این نکته اشاره می‌کنند که سهم مصرف‌کنندگانی که تورم را علت اصلی چشم‌اندازهای منفی اقتصادی خود عنوان می‌کنند، به همان میزانی است که از سال ۱۹۸۱ تاکنون بوده است.

علت افزایش سریع قیمت‌ها که در مجموع اقتصاد مشاهده می‌شود، چاپ اسکناس توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در طول همه‌گیری کووید-۱۹ است، یعنی زمانی که تعطیلی دولت باعث ایجاد اختلال در زنجیره تامین شده است که اقتصاد جهانی هنوز از آن بهبود نیافته است.

قیمت کالاهای اساسی مانند سوخت و غذا دست کم تا حدی به سبب تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر درگیری‌ها در اوکراین به سرعت صعود کرده است. قیمت سوخت در هفته‌های اخیر در سراسر آمریکا یکی پس از دیگری به بالاترین حد خود رسیده است و سهم بیشتری از بودجه مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده است.

این موسسه در گزارشی در هفته جاری اعلام کرد برای خانوارهای کم درآمد، هزینه بنزین نزدیک به ۱۰ درصد از کل هزینه‌های کارت‌های اعتباری و نقدی در هفته آخر ماه می‌رسید. طبق تحقیقات موسسه بانک آمریکا، این رقم در مقایسه با ۷.۵ در صد ماه فوریه افزایش نشان می‌دهد.

چندین مؤسسه مالی آمریکا، از جمله BoA و JP Morgan، به دلیل بدتر شدن تورم و همچنین افزایش نرخ‌های فدرال رزرو با هدف مهار تورم، دوره اقتصادی دشواری را برای آمریکا پیش بینی کرده اند. بر اساس داده‌های وزارت کار آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، قیمت‌های مصرف‌کننده (تورم) در ماه مه ۸.۶ درصد نسبت به ۱۲ ماه قبل افزایش یافت که سریع‌تر از افزایش سالانه ۸.۳ درصدی ماه آوریل بود.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha