۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
تأکید هلدینگ خلیج فارس بر تکمیل طرح‌ها پیش از موعد مقرر
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد

تأکید هلدینگ خلیج فارس بر تکمیل طرح‌ها پیش از موعد مقرر

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر تسریع اجرای طرح‌های این شرکت تأکید کرد و گفت: راه‌اندازی طرح‌ها در موعد مقرر و بلکه زودتر از موعد به‌صورت جدی در دستور کار گروه است.

به گزارش بازار به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس روز یکشنبه (۲۲ خردادماه) در رأس هیئتی متشکل از معاونان و مدیران ارشد ستادی گروه، در سفر به پایتخت انرژی ایران از مجتمع‌ پتروشیمی نوری و طرح‌های هنگام، آپادانا و صدف بازدید کرد.

تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری در این بازدید با اشاره به تولید ۱۰۳ درصدی این مجتمع در سال ۱۴۰۱، تداوم انتخاب به‌عنوان صنعت سبز و انتخاب به‌عنوان واحد برتر پژوهش و فناوری کشور، رشد ۱۲۰ درصدی سهام نوری در سال ۱۴۰۰، ارزآوری یک میلیاردی و ۳۵۰ میلیون دلاری در سال گذشته و عرضه به سامانه نیما را از دستاوردهای این مجتمع خواند.

وی با اشاره به پایین بودن حاشیه سود آروماتیک، به تشریح برنامه‌های این مجتمع برای کاهش ریسک‌پذیری، افزایش سودآوری، داخلی‌سازی و رفع تنگناهای تولید پرداخت.

پروژه زیروفلرینگ نوری می‌تواند به الگویی در کشور تبدیل شود
علی‌عسکری نیز در بازدید از پتروشیمی نوری، تنوع کاری و وجود ۱۳ واحد فرآیندی در این مجتمع را از ویژگی‌های این مجتمع عنوان کرد و افزود: این تنوع بسیار مهم است و حاصل فرآیندهای پیچیده، نیروی توانمند و متخصص است.

وی تصریح کرد: سودآوری یک شاخص است، اما این سودآوری حاصل کارهای متعدد و هزاران اقدام از سوی همکاران شماست که جای قدردانی دارد، از جمله ارزآوری بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری که نشان‌دهنده اهمیت و اندازه کار مجتمع نوری به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد آروماتیک‌ ایران است و ما آماده حمایت از طرح‌های توسعه‌ای نوری برای طرح‌های پایین‌دستی پارازایلین که نیاز کشور است، هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اجرای طرح‌های شیرین‌سازی برش سنگین، تولید گازوئیل یورو ۶ و یورو ۵ و پروژه زیروفلرینگ در نوری، تأکید کرد: کاهش زمان عملیاتی این پروژه‌ها در پتروشیمی نوری و سایر پروژه‌های درون مجتمعی یک ضرورت است.

علی‌عسکری یادآور شد: پروژه زیروفلرینگ اقدامی بسیار مهم است که باید سریع‌تر به نتیجه برسد، چراکه می‌تواند تبدیل به الگویی در کشور تبدیل و خلق ثروت شود و از سوی متخصصان پتروشیمی نوری در دیگر شرکت‌ها نیز به اجرا درآید.

کارگاه‌های طرح‌ها باید شبانه‌روزی باشد
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی هنگام بر ارائه گزارش‌های هفتگی طرح‌ها از میزان پیشرفت و چالش‌ها تأکید کرد و افزود: راه‌اندازی طرح‌ها در موعد مقرر و بلکه زودتر از موعد به‌صورت جدی در دستور کار گروه است.

علی‌عسکری با بیان اینکه پروژه‌های توسعه‌ای و طرح‌های در دست انجام گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس باید به‌صورت ۲۴ ساعته انجام شود، گفت: سرمایه این کشور و مردم برای توسعه در اختیار ماست و نباید لحظه‌ای برای صیانت از سرمایه‌گذاری انجام‌شده و به ثمر رسیدن آن غفلت کنیم و شبانه‌روز باید کار کنیم.

وی یادآور شد: کارگاه‌های ما باید با تأمین امکانات لازم بدون تعطیلی کار کنند تا هرچه سریع‌تر این طرح‌ها به سرانجام برسد و کار کردن جهادی و بدون وقفه برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مورد تأکید جدی ماست.

عبدالرضا جوانمردی، مدیرعامل پتروشیمی هنگام نیز در این بازدید با اشاره به ثبت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساعت کار بدون حادثه در این طرح گفت: در این طرح هزار و ۴۴ نفر مشغول ‌کار هستند و پروژه ۸۲.۳۹ درصد پیشرفت داشته که پیشرفت فاز یک ۹۳.۹۵ و پیشرفت فاز دو ۶۸.۶۱ درصد است.

وی افزایش ۳.۵ برابری سهم ساخت داخل از بودجه پیش‌بینی‌شده در این مجتمع را از ویژگی‌های این طرح اعلام کرد و گزارشی از چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو ارائه کرد.

متانول آپادانا در موقع مقرر به بهره‌برداری می‌رسد
علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین در بازدید از طرح پتروشیمی آپادانا با ابراز رضایت از پیشرفت این طرح و تلاش‌های انجام شده در این مجتمع گفت: با کار جهادی و چابکی که در متانول آپادانا در حال انجام است، این طرح در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با قدردانی از کارگران و مهندسان آپادانا و مباحث مطح شده در این بازدید اظهار کرد: این بازدید نشان داد مدیران این طرح با دغدغه‌ و تعصبی که نسبت به کار دارند، بر چالش‌ها فائق خواهند آمد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یادآور شد: با راه‌اندازی متانول آپادانا کار تمام نمی‌شود و گام بعدی ایجاد پایین‌دستی متانول برای افزایش ارزش‌افزوده این محصول است.

عماد مرعشی، مدیرعامل پتروشیمی آپادانا نیز در این بازدید با بیان اینکه این طرح با بودجه ۴۶۲ میلیون یورو ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهد داشت، گفت: بودجه این طرح با توجه به تأکید بر حمایت از ساخت داخل و به‌منظور مقابله با تحریم‌ها به دو بخش ۲۳۶ میلیون دلار ارزی و ۵۹ هزار میلیارد ریالی تقسیم شد و در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ متانول آپادانا به بهره‌برداری می‌رسد.

وی پیشرفت کلی پروژه را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: در این طرح ۱۴۰ میلیون یورو سفارش‌گذاری داخلی شده و از زمانی که مبین انرژی خلیج فارس سهامدار این طرح شده، پیشرفت پروژه با تأمین مالی خوبی که صورت گرفته، سرعت یافته و در مدت زمان کوتاهی پس از راه‌اندازی متانول، واحد ASU نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

تشکیل کمیته ویژه رفع مشکل تأمین مالی پتروشیمی صدف
عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از طرح پتروشیمی صدف، این طرح را مطلوب و سودآور اعلام کرد و گفت: باید تمهید مناسب اندیشیده شود تا مشکل تأمین مالی این پروژه هر چه سریع‌تر رفع شود و وقفه‌ای در کار ایجاد نشود.

وی یادآور شد: کمیته‌ای ویژه متشکل از پترول، معاونت مالی و سرمایه‌گذاری و معاونت برنامه‌ریزی و کسب‌وکار گروه باید در اسرع وقت تشکیل تا همه راه‌های موجود برای تأمین مالی این پروژه بررسی شود و با انتخاب بهترین راه در سه ماه نخست سال آینده پتروشیمی صدف به بهره‌برداری برسد.

مجتبی فلاح خورسند، مدیرعامل پتروشیمی صدف با بیان اینکه این طرح بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی الاستومر در کشور و منطقه با هدف تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن لاستیک استایرین بوتادین، است، اظهار کرد: ۹۷.۸ درصد سهام صدف متعلق به پترول است و این طرح افزون بر اینکه توانایی صادرات ۶۰ درصد محصول را دارد، امکان استفاده از شبکه‌های دانش‌بنیان برای تولید بار اول مواد شیمیایی مصرفی و قطعات مورد نیاز و اخذ استاندارهای بین‌المللی بهداشتی و محیط زیستی را خواهد داشت.

وی، پیشرفت این طرح را که با بودجه ۲۵۷ میلیون و ۳۳ هزار میلیارد ریال در حال ساخت است ۷۹.۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی این مجتمع، ۶۰۰ شغل مستقیم و ۲ هزار شغل به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha