۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
باغداران زمین‌گیر شدند؛ تکیه صادرات مرکبات بر سنت ها و واسطه ها
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

باغداران زمین‌گیر شدند؛ تکیه صادرات مرکبات بر سنت ها و واسطه ها

ساری- درحالی زمان برداشت و صادرات مرکبات برای سال جدید تعیین شد که هنوز مقادیر قابل توجهی از مرکبات سال قبل در انبارها به ضایعات تبدیل شده است و باغداران و تجار زمینگیر شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال قبل به رغم بارآور بودن باغات، سال خوبی برای مرکبات و کیوی مازندران نبود، توقف صادرات به هندوستان سبب شکسته شدن قیمت‌ها شد و محصول و دسترنج باغداران روی دستشان مانده است.

همزمان با فصل گرما و در آستانه تابستان که پرتقال معروف به کوهی جنوب در بازار شمال خودنمایی می‌کند، پرتقال‌ها و نوبرانه های پاییزی باغات مازندران این روزها تا کیلویی هزار تومان در کنار خیابان‌ها به فروش می‌رسد.

محصولات مرکبات و کیوی که قرار بود با برنامه ریز ی صورت گرفته سر از بازارهای جهانی درآورد، این روزها با فصل گرما، تبدیل خوراک دام شده و یا سر از کارخانه‌های آبشره با قیمت‌های ناچیز در می‌آورد. در عین حال میز تخصصی توسعه صادرات مازندران برای بررسی موانع و مشکلات صادرات مرکبات مازندران درحالی برگزار شد که چالش‌های فراروی صادراتی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را زمین گیر کرده است.

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به مشکلات فراروی توسعه صادرات مرکبات مازندران اظهار داشت: مشکلات و موانع فراروی تولیدکنندگان را زمین گیر کرده و باید نسبت به رفع آن اقدام اساسی صورت گیرد.

لزوم مدیریت مناسب برداشت و صادرات
وی میزان تولید مرکبات استان را بیش از ۲.۵ میلیون تن ذکر کرد و با بیان اینکه میزان تولید دوبرابر نیاز استان است، افزود: برنامه ریزی برای مدیریت مناسب صادرات، برداشت و ذخیره سازی مرکبات را لازم دانست.

باغداران زمین‌گیر شدند| تکیه صادرات مرکبات بر سنت ها و واسطه ها

وی با اظهار اینکه ما باید از هویت ایران در بازار مرکبات دفاع و خود را با بازارها وفق دهیم، گفت: زمان برداشت مرکبات نباید به صادرات آن لطمه زند و باید محصول باکیفیت در بازارها عرضه کنیم.

مهاجر دارابی با اظهار اینکه برداشت مرکبات نارس و بی کیفیت و عرضه آن به نام و برند استان لطمه می‌زند، گفت: باید با متخلفان برخوردهای مناسب و درخور انجام شود تا شاهد ضربه زدن به بازار مرکبات استان در بازارهای دیگر نباشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نظر مرکز تحقیقات و پژوهشکده مرکبات را برای زمان برداشت محصول مهم دانست و گفت: طبق نظر این مرکز ۱۵ آبان ماه زمان برداشت مرکبات اعلام شده است.

وی ادامه داد: برای صادرات مرکبات باید قند میوه کامل شود و از رنگ افزایی و واکس مرکبات نیز جلوگیری شود.

رنگ افزایی ممنوع
وی با اظهار اینکه رنگ افزایی مرکبات ممنوع است، اظهار داشت: سبز زدایی زمانی که قند میوه به حد استاندارد رسیده باشد مجاز است اما این میوه باید زودتر به بازارهای مصرف برسد.

در حالی باغداران و صادرکنندگان مازندران هرسال اسیر و گرفتار بخشنامه‌های ضد و نقیض برای عرضه محصول در بازارهای خارجی هستند و به دلیل ناآشنایی با قوانین از ورود به بازارهای جهانی باز می‌مانند، سید جابر کریمی مدیرکل دفتر اقتصادی مازندران تشکیل کنسرسیوم و اتحادیه بزرگ برای مرکبات را لازم دانست.

صادرات سنتی است| بی توجهی به برندسازی
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ساختار اتحادیه باید منسجم و نسبت به زمان برداشت تکمین کند، افزود: نداشتن اتحادیه و کنسرسیوم از جمله چالش‌های فراروی صادرات مرکبات است.

وی بابیان اینکه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان تولید می‌شود، افزود: صادرات جزیره‌ای و نداشتن استراتژی مشخص به فرایند و حضور در بازارها لطمه لطمه می‌زند.

کریمی بر لزوم توجه به زمان برداشت و صادرات مرکبات تاکید کرد و گفت: همچنین باید برای حضور در بازارهای جهانی هوشمندانه عمل کنیم و صادرات سنتی را کنار بگذاریم.

باغداران زمین‌گیر شدند| تکیه صادرات مرکبات بر سنت ها و واسطه ها

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران با اظهار اینکه برندسازی برای صادرات امری مهم و قابل اهمیت است، افزود: باید برای صادرات به ضوابط و و قواعد قرنطینه‌ای و استانداردسازی توجه شود.

وی همچنین گفت: برای صادرات مرکبات باید دلال و واسطه گری را کنار بگذاریم و برای صادرات برنامه ریزی کنیم.

بخش خصوصی برنامه ریز صادرات
علی تقی پور عضو اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به چالش‌های فراروی صادرات مرکبات اظهار داشت: در سال جاری مسئولیت مرکبات به بخش خصوصی سپرده شده است و باید مطابق استانداردهای جهانی صادرات داشته باشیم.

وی با عنوان اینکه باید زمان مشخصی برای برداشت و صادرات مرکبات داشته باشیم، تصریح کرد: آن چه که مهم است این که مطابق استانداردهای جهانی و ذائقه کشورهای هدف صادر کنیم زیرا نباید منفعت شخصی، تلاش‌های تولیدکنندگان را زیرسوال برد.

وی سبززدایی مرکبات و برداشت میوه نارس را سبب لطمه زدن به بازارهای مرکبات دانست و گفت: با رنگ افزایی میوه نیز از سوی دستگاه‌های مرتبط از جمله علوم پزشکی مخالفت صورت گرفته است.

تقی پور صادرات مرکبات به هر طریق و شیوه را سبب از دست رفتن بازارها و زیر سوال رفتن برند استان دانست و گفت: به روز شدن دستگاه‌ها و تجهیزات سورتینگ ها نیز امری الزامی است و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همت کنند.

بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات سالانه در مازندران تولید می‌شود و هر سال به دلیل ضعف در برنامه ریزی و بی توجهی به ضوابط و استانداردهای جهانی، فرایند صادرات این محصول با چالش روبرو می‌شود و بخش قابل توجهی از آن در انبارها می پوسد.

کد خبر: ۱۵۵٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha