۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
دست دولت در کاهش حقوق ورودی کالاها باز است
رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس:

دست دولت در کاهش حقوق ورودی کالاها باز است

رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: انتظار می‌رود دولت و مجلس در شرایط فعلی همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند.

به گزارش بازار، محسن زنگنه رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه امروز(یکشنبه، ۲۲ خردادماه) در حاشیه نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره مخالفت نمایندگان با دوفوریت لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر، گفت: این لایحه دو بخش داشت؛ بخش نخست آن مربوط به قیر و بخش دوم درباره حقوق گمرکی کالاها بود. این دو موضوع کاملا از یکدیگر مجزا است که به نظر من اگر این دو موضوع به صورت جدا به مجلس ارسال می‌شد، بهتر بود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: مشخص بود که مجلس به بخش نخست این لایحه که درباره قیر بود رای نمی‌دهد، به نظر می‌رسد از آنجا که دولت دو موضوع قیر و حقوق گمرکی را در قالب یک لایحه به مجلس تقدیم کرد، تمایلی به تصویب دو فوریت آن نداشت.

وی در تشریح بخش نخست لایحه دولت، توضیح داد: در بند(ز) تبصره(۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت ملزم شد که برای تامین قیر رایگان ۱۹ هزار میلیارد تومان از محل منابع شرکت ملی نفت به صورت ماهانه اختصاص دهد که در لایحه مذکور بیان شده این اعتبار پس از تحقق ۴۸۵ هزار میلیارد تومان تبصره (۱) از محل فروش نفت و ۴.۵ میلیارد یورو مربوط به حوزه دفاعی، اختصاص داده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: همه می‌دانند که تحقق ۴۸۵ هزار میلیارد تومان و ۴.۵ میلیارد یورو تا انتهای سال به طول می‌انجامد بنابراین دولت عملا با ارائه این لایحه به دنبال حذف قیر رایگان بود و مسلم است حذف قیر رایگان در مجلس رای نمی‌آورد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دومین بخش لایحه ارائه شده از سوی دولت، درباره حقوق ورودی است، افزود: در قانون گمرک تمامی کالاها حقوق ورودی دارند که این حقوق از دو بخش تشکیل می‌شود؛ حقوق گمرکی و سود بازرگانی که دولت می‌تواند سود بازرگانی را در بازه صفر تا ۲۵ درصد تعیین کند و براساس قانون، حقوق گمرکی برای تمامی کالاها ۴ درصد ارزش هر کالای وارداتی محاسبه می‌شود که ما در قانون بودجه برای کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی این ۴ درصد را به یک درصد کاهش دادیم.

وی ادامه داد: دولت در لایحه مذکور تقاضا دارد برای کالاهایی که حقوق ورودی آن‌ها (جمع حقوق گمرکی و سود بازرگانی) کمتر از ۱۰ درصد است، حقوق گمرکی را از ۴ درصد به یک درصد کاهش دهیم که این موضوع به ارائه لایحه نیاز ندارد زیرا دولت می‌تواند سود بازرگانی برای تمام کالاهای واسطه و مواد اولیه را صفر در نظر گیرد، در صورتی که دولت این اقدام را اجرا کند با کسری بودجه نیز روبه رو نمی‌شویم در حالیکه اگر حقوق گمرکی را از ۴ درصد به یک درصد تبدیل کنیم، حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد می‌شود که دولت به دنبال تامین آن از طریق فروش اوراق است که در صورت اجرایی شدن این موضوع به مصرف کننده فشار مضاعف وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: بخش نخست لایحه به معنای حذف قیر رایگان است و با توجه به اینکه در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ منابع مناسبی در اختیار شرکت ملی نقت قرار گرفته و امسال درآمد این شرکت براساس گفته دولت، مناسب است و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت از مبلغ پیش بینی شده فراتر می‌رود، حذف قیر رایگان که تاثیر مناسبی در توسعه مناطق روستایی، مناطق محروم و مسکن دارد، اقدام معقولی نیست.

زنگنه تصریح کرد: دولت می‌تواند سودبازرگانی را صفر در نظر گیرد تا باری که ممکن است از محل حقوق ورودی بر واردات تحمیل شود را کاهش دهد.

رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس ادامه داد: انتظار می‌رود دولت و مجلس در شرایط فعلی همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند. موضوع قیر مبحثی جداگانه از حقوق گمرکی است، ممکن بود اگر موضوع حقوق گمرکی جداگانه به مجلس ارائه می‌شد، با دوفوریت آن موافقت می‌شد.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Rezabayat IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      کار خدا پسندند ایست امیدواری زودترشاهد محرومیت زدایی درروستاها باشیم