۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
بازار طلا منتظر تحولات تازه است
تحلیل بازار جهانی طلا؛

بازار طلا منتظر تحولات تازه است

در هفته جاری خبرهای زیادی می تواند بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد از جمله خبر جلسه فدرال رزرو امریکا و افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره بانکی در این کشور ظرف دو روز آینده.

بازار؛ گروه بین الملل: در آستانه سومین جلسه فدرال رزرو امریکا و پیش بینی افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره بانکی در این کشور، بازار دلار و بازار طلا با تلاطم مواجه شدند. بازارهایی که از ابتدای همه گیری کرونا نوسان های زیادی را تجربه کرده اند و حال که اقتصاد در مسیر تازه ای حرکت می کند و همه گیری کرونا دغدغه کمتری برای دنیا ایجاد کرده است بازهم خبری از آرامش در این بازارها نیست.

طبق گزارش ارایه شده توسط فارکس دیلی نرخ تورم در امریکا به بالاترین سطح طی ۴۱ سال اخیر رسیده است و این افزایش نرخ بهره سبب شد تا فدرال رزرو چاره ای جز افزایش نرخ بهره بانکی نداشته باشد.

با افزایش نرخ بهره بانکی ارزش دلار در بازار جهانی رشد خواهد کرد و قیمت طلا هم تحت تاثیر این سیاست متحول خواهد شد. فارکس دیلی پیش بینی می کند ظرف یک هفته آینده قیمت طلا در بازار جهانی بالغ بر ۲۰ دلار رشد کند و از مرز ۱۸۷۰ دلار فراتر برود.

این روند افزایشی تا زمانی ادامه پیدا می کند که اقتصاد به وضعیت ثبات برسد. پیش بینی می شود در یک ماه آینده ما شاهد افزایش شدید ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهانی باشیم. افزایشی که باعث می شود قدرت طلا برای افزایش ارزش محدود شود و بازار توان تاثیر گذاری زیادی روی طلا نداشته باشد.

البته این خبر به این معنا نیست که قیمت طلا رشد نخواهد کرد بلکه به این معنا است که سرعت افزایش قیمت طلا در ماه های پیش رو تحت تاثیر افزایش ارزش دلار قرار می گیرد.

با وجود اینکه جلسه هفته آینده فدرال رزرو یکی از مهمترین تحولاتی است که بازار طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما گزارش های ارایه شده توسط چین و اروپا در مورد وضعیت بخش صنعت هم تاثیر بزرگی روی بازار خواهد داشت.

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط وزارت صنعت کشور چین، عملکرد بخش صنعت در فصل اول سال جاری میلادی به دلیل موج جدید کرونا در این کشور و قرنطینه اجرا شده در شهرهای بزرگ چین کاهش زیادی داشت.

در اروپا هم کاهش دسترسی به مواد اولیه و کالاهای اساسی به دنبال بالاگرفتن درگیری های روسیه و اوکراین و تحریم روسیه باعث شد تا شاخص های صنعتی کاهش چشمگیری پیدا کند و انتظار بهبود این وضعیت وجود نداشته باشد.

در این گزارش چهار عامل مهمی که قیمت طلا را در آینده نزدیک تحت تاثیر قرار خواهد داد این طور معرفی شده است: «اولین عامل تاثیرگذار روی قیمت طلا جلسه آتی فدرال رزرو امریکا است. این جلسه روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. دومین عامل تاثیر گذار روی قیمت طلا شاخص قیمت دلار است. شاخصی که انتظار می رود در هفته های آتی با رشد شدیدی روبرو شود. سومین عامل شاخص تولیدات صنعتی چین است. این شاخص در فصل اول با افت روبرو بود و قرار است در هفته آینده گزارشهای جدیدی در مورد آن ارایه شود که می تواند تعیین کننده باشد. چهارمین مساله قیمت نفت در بازار جهانی است. فاکتوری که نه تنها قیمت طلا بلکه وضعیت اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد.»

با توجه به این گزارشها می توان انتظار داشت بازار طلا هفته های پر خبری را پیش رو داشته باشد زیرا گزارشهای مهم زیادی در این هفته منتشر خواهد شد که مسیر قیمت طلا را تعیین می کند و بازار را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha