۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
رونق چک های برگشتی در  خلوت بازار تهران!
سرمایه هایی که کاغذپاره شدند + فیلم و عکس اختصاصی

رونق چک های برگشتی در خلوت بازار تهران!

آمار چکهای برگشتی رو به افزایش است. به گفته بسیاری از کسبه و بازاریان روند چک های برگشتی وقتی روند صعودی پیدا کرد که بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه چک های برگشتی از ابتدای ماه اسفند تا آخر اردیبهشت ماه به مدت ۳ماه بدون سواثر خواهد بود؛ همه چیز را برهم ریخت.

علی جواهری؛ خبرگزاری بازار: این روزها چک، این برگ کاغذ یک وجبی نفس های بازار را به شماره انداخته است. این روزهاتعداد چک­های برگشتی در باجه بانک های محدوده بازار زیاد شده که گویی قصد دارد در یک همکاری جانانه با کرونا ضربه مهلک تری بر پیکره اقتصاد وارد کند. به گفته بسیاری از کسبه و بازاریان روند چک­های برگشتی وقتی روند صعودی پیدا کرد که بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه چکهای برگشتی از ابتدای ماه اسفند تا آخر اردیبهشت ماه به مدت ۳ماه بدون سواثر خواهد بود؛ همه چیز را برهم ریخت. تاکنون آمار دقیقی درباره چک­های برگشتی از سوی مسئولان مربوطه اعلام نشده است. سخنان هیئت امنای بازار تهران و تعداد قابل توجهی از کسبه از آمار ۹۸درصدی چک های برگشتی حکایت دارد. موضوعی که می­تواند کلاف سردرگمی را در بازار ایجاد کند و به بحران اقتصادی دامن بزند. پاسخ این سؤالات که چک های برگشتی چقدر می­تواند به بازار آسیب وارد کند و اقتصاد را دچار خلأ کند باعث شد تا پای صحبت بازاری­های تهران، تولیدکنندگان و تحلیلگران بانکی و اقتصادی بنشینیم.

۹۸ درصد از چک ها برگشته است

بازار تهران شاهراه اقتصاد کشور است. این روزها جامعه ای که می­توان از آن به عنوان قطب اقتصادی یاد کرد دچار ویروس چک های برگشتی شده است. بازار تهران چندین هزار بنگاه اقتصادی دارد که بیش از ۸۰درصد آنان تولیدکننده هستند و بقیه کسب و کارها واردکننده و بنکدارهای اصلی محسوب می­شوند.

در بازاری که عمدتاً با فروش اعتباری رونق دارد ۹۰درصد کاسبان آن عدد برگشتی چک­هایشان را ۹۸درصد اعلام می کنند. این اتفاق که نشاندهنده وخامت اوضاع در برخی صنوف است که متاسفانه بی انصافی و سوء استفاده برخی  نیز به این موضوع دامن زده است.  چک های برگشتی که حاصل جمع آن ارقامی فرانجومی را نشان می­دهد تنها گرفتن جان اقتصاد را نشان گرفته است.

«محمد توکلی» رئیس هیئت امنای بازار تهران به استناد گزارش­های بازاریان از چک های برگشتی شان بر این واقعیت صحه می گذارد و خطر هر اقدام غیرکارشناسانه اقتصادی را در حد نابودی بازار می­داند.

توکلی رییس هیات امنای : بعضی کاسبان می گویند شرایط مالی و فروش صفر چندماه اخیرشان باعث برگشت خوردن چک هایشان شده است. اما برخی که تعدادشان کم هم نیست از موضوع مهلت ۳ماهه دولت برای چک های برگشتی سوءاستفاده کرده­ اند 

او نکته ای را بیان می کند: «بعضی کاسبان می گویند شرایط مالی و فروش صفر چندماه اخیرشان باعث برگشت خوردن چک هایشان شده است. اما برخی که تعدادشان کم هم نیست از موضوع مهلت ۳ماهه دولت برای چک های برگشتی سوءاستفاده کرده­اند.»

وقتی بانک مرکزی بخشنامه را اعلام کرد

چک­های برگشتی معضلی است که دامن تولیدکنندگان را هم گرفته است؛ تولیدکنندگانی که هرکدام صدها نفر را مشغول به کار کرده­اند. به گفته اغلب تولیدکنندگان بازار چک های برگشتی بازگشت بیش از ۶۰ درصد اجناس برخی از اصناف را به همراه داشته که این موضوع فشار زیادی را به تولیدکننده وارد می­کند و بدون هیچ تردیدی با تعطیلی بیش از ۳۰درصد از تولیدکنندگان خرد روبه رو می­شویم. «علی خدایی» یکی از تولیدکنندگان پارچه بازار تهران کوهی از چک های برگشتی را نشان می دهد و می­ گوید: «براساس گزارش سیستم حسابداری می گویم که اکنون صد در صد از چک های واحد صنفی من برگشت خورده است. تا قبل از اعلام مهلت ۳ماهه با وجود شرایط بد کاری توازن چک های نقد شده ۷۰ درصد وچک های برگشتی ۳۰ درصد بود. اغلب چکهای برگشتی با فرصت کلامی وصول شد. اما به محض اعلام بانک مرکز این توازن برعکس شد و رفته رفته تا امروز صد در صد چک ها در حال برگشت خوردن است.» او می ­گوید که مجموعه­ اش بیش از ۲۲۰نفر پرسنل دارد که در پرداخت حقوق آنان به مشکل خورده است.

انتقال دمینویی مشکلات به سمت تولید 

وقتی می توانیم درک بیشتری از وخامت اوضاع بازار داشته باشیم که چک های برگشتی، در واقع به نوعی انتقال مشکلات خرده فروشی به کل فروشان و از کل فروشان  به تولید کنندگان است.  نکاتی که چراغ قرمز را با توجه به برگشت نداشتن نقدینگی به بازار معضلاتی را در تولید ایجاد می­کند.
خدایی، تولیدکننده پارچه به این موضوع اشاره می­کند و تحلیل نگران کننده ای را ارائه می دهد: «۸۰درصد فروش بازار برای نوروز بوده است و زمانی که من جنس هایم را برای شب عید می فروختم دلار نرخ ۱۳هزار تومان داشت؛ قیمتی که با تعطیلات بازار همراه شد و روز به روز در حال بالا رفتن است. نه تنها دلار افزایش پیدا کرده، بلکه قیمت مواد اولیه هم بالاتر رفته و ۶۰درصد از سرمایه تولیدی من و تمام چند صد تولیدی که از آن خبر دارم بازنگشته و تبدیل به چند برگ کاغذ شده است. تحلیلش این می شود که این تصمیم گیری اشتباه خسارت جبران ناپذیری به چرخه تولید خواهد زد. اکنون تولیدکنندگان با وضعیتی که این چک های برگشتی ایجاد کرده بحرانی چندهزار میلیاردی را تجربه خواهند کرد و با گذشت زمان تعداد قابل توجهی از بنگاه های تولید نابود خواهند شد.»

به گزارش بازار  البته این به منزله  نادیده  گرفتن و انکار  اقدام خوش حسابها در همین ایام و توافق هایی که با درک شرایط  در محیط بازار رخ داده نیست .  با این حال  به دلیل نبود محیط شفاف و اطلاعات کاربردی ، متاسفانه بخشنامه هایی که از سوی برنامه ریزان  صادر می شود همواره  باعث بروز برخی از مشکلات و آسیب های جدید  در زنجیره تامین ، تولید و توزیع کالاها  می شود. 

چک های برگشتی سوءاثر نشده است

در همین حال آخرین اعلام بانک مرکزی مبنی بر چک های برگشتی رقمی بالغ بر ٦٥٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٩٢هزار میلیارد ریال در اردیبهشت‌ ماه ١٣٩٨ بود. اکنون اگر با نگاهی منصفانه این عدد را در افزایش ۵۰درصدی ضرب کنیم رقم قابل توجهی است که  نشان از بروز یک خلأ بزرگ در این زنجیره تامین کالاهامحسوب می شود. خلایی که در صورت تدبیرمنطقی ، سریع و فراگیر ممکن است  بحران جدید دیگری را فراهم کند. 

باید قبول کرد که کسری این مبالغ ناخودآگاه فشاری مضاعف بر بازار و تولیدکنندگان و حتی تأثیری  بر قدرت خرید مردم خواهد داشت. تولیدکننده ای که محصولاتش را نفروخته و با کلی هزینه ­های جانبی روبه روست و حتی سرمایه اش هم بازنگشته و با افزایش مواد اولیه هم مواجه است چه باید انجام دهد؟ اگر کارگرانش را تعدیل کند از تسهیلاتی که دولت برایش تعیین کرده برخوردار نمی شود و اگر قرار باشد به حیات ادامه دهد با کدام سرمایه؟ مسلماً هر اقدامی بدون نظارت و بدون اطلاعات کافی و کاربردی  هیچ گونه خروجی مناسب و درخور نخواهد داشت.

«ستار فدایی» کارشناس امور بانکی می­گوید: «چک برگشتی هم در اعتبار شخصی و هم مالی اختلال ایجاد می کند. با وجود اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه به چک های برگشتی در زمان فاصله گذاری اجتماعی ترتیب اثر داده نمی­شود اما افراد وقتی برای دریافت وام اقدام می کنند در استعلامشان چک برگشتی این دوران ثبت شده است. این عامل می­تواند تنها یک دلیل داشته باشد که این افراد براساس استعلام بانک مرکزی توان پرداخت چک­هایشان را داشته ­اند ولی از موقعیت پیش آمده سوءاستفاده کرده­اند.» اوضاع این روزهای چک های برگشتی و سردرگمی تولیدکنندگان و اصناف مختلف نشان می دهد که باید به سرعت به این آشفته حالی رسیدگی شود.

کد خبر: ۱۵٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha