۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
 کاهش ۲۴ درصدی شاخص تولید در شرکت‌های غذایی حاضر در بورس
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

کاهش ۲۴ درصدی شاخص تولید در شرکت‌های غذایی حاضر در بورس

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان ‌می‌دهد: کاهش شدید تولید و فروش روغن خوراکی در فروردین ماه ۱۴۰۱ به کاهش ۲۴ درصدی شاخص تولید و ۱۸.۴ درصدی شاخص فروش شرکت‌های بورسی حوزه غذایی و آشامیدنی منجر شده است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد (صنعت و معدن) در فروردین امسال شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۰,۱ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۲.۷ درصدی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۶ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» با اختلاف چشمگیر بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «خودرو و قطعات» و «شیمیایی (بجز دارو)» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند. همچنین شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۳,۹ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۰.۷ درصدی مواجه شده است.

همچنین در فروردین ماه ۱۴۰۱، شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱,۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۲۶.۲ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۶ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته اند. رشته فعالیت های «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت های «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «ماشین آلات و تجهیزات» و «سایر کانی های غیرفلزی» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند.

به علاوه شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۱۰,۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۴۴.۵ درصدی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش در فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر برمبنای شرکت های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۲۴ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۳۱ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۸,۴ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۲۹.۸ درصدی داشته است. عمده دلیل کاهش شاخص تولید و فروش این رشته فعالیت به دلیل کاهش شدید تولید و فروش روغن خوراکی در فروردین ماه ۱۴۰۱ بوده است.

در این گزارش تاکید شده: در فروردین ماه ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی ۳,۴ درصد افزایش یافت، رشد نقطه به نقطه آن به ۳۲.۷ درصد رسید و همچنین، میانگین سالیانه شاخص قیمت ۷۸.۵ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha