۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در فارس ارائه شده است
مدیرکل امور مالیاتی فارس:

۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در فارس ارائه شده است

شیراز- مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز ۵۰ هزار مورد اظهارنامه مالیاتی در استان تسلیم شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی امور مالیاتی استان فارس، حمیدرضا محمدابراهیمی با اشاره به اجرایی شدن شیوه جدید محاسبه بدهی های مالیاتی مودیان گفت: این شیوه با هدف ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی و بهبود شرایط اقتصادی جامعه طرح ریزی شده است.

وی با عنوان اینکه برخی مودیان مالیاتی با عدم پرداخت به موقع مالیات در سالهای گذشته با انباشت بدهی های مالیاتی در سال جاری روبرو شده اند، اظهار کرد: شیوه‌های گذشته محاسبه دیون مالیاتی افراد، صحیح نبوده و در این راستا به سمت شفافیت هرچه بیشتر مالیاتی حرکت می‌کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی فارس با عنوان اینکه تسلیم اظهارنامه مالیاتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات مستقیم، ضرورتی انکار ناپذیر است، ادامه داد: مودیان به دو شیوه تسلیم اظهارنامه و استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و مقطوع کردن مالیات، باید بدهی مالیات خود را محاسبه و دیون مالیاتی خود را پرداخت کنند .

محمدابراهیمی در خصوص شرایط در نظر گرفته شده برای مودیانی که نسبت به گذشته، با افزایش چشمگیر رقم بدهی های مالیاتی مواجه شده‌اند، عنوان کرد: برای صاحبان حرف و مشاغلی که میزان فروش سالیانه آنان بین ۲ تا ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، باشد، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مقرون به صرفه خواهد بود.

به گفته وی سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ هزار مودی مالیاتی در استان فارس از این راهکار قانونی استفاده کرده اند.

وی در خصوص شیوه پرداخت مالیات برای صاحبان حرف و مشاغل مشمول مالیات مستقیم که میزان فروش سالانه آنان از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بیشتر است، گفت : این گروه الزاما باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم کرده و بعد از محاسبه سیستماتیک، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند .

به گفته مدیرکل امور مالیاتی فارس براساس قانون، امکان اعتراض و رسیدگی به اعتراض در خصوص میزان مالیات محاسبه شده وجود دارد و افراد می‌توانند با ارائه مدارک و اسنادی که در اختیار دارند ، در این استا اقدام کنند.

محمدابراهیمی با عنوان اینکه امسال سازمان امور مالیاتی ۳۰ درصد از تراکنش‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات مستقیم را مبنای محاسبه قرار نداده و در این خصوص ۵۰ درصد ضریب مبنای رسیدگی بر اساس نوع فعالیت مبنا قرار گرفته شده است ، گفت : سقف مالیات تعیین شده برای عملکرد سال ۱۴۰۰، سه برابر مالیات سنوات گذشته افراد بوده است .

وی با اشاره به اینکه محاسبه مالیات دیگر به شکل دستی صورت نمی گیرد و نرخ بدهی مالیاتی مودیان به شکل سیستمی و در قالب یک سامانه انجام گرفته ، اظهار کرد : این سامانه با محاسبه دیتا و اطلاعات موجود رقم مالیات پرداختی مودی را مشخص می کند.
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با تاکید بر اینکه شیوه محاسبه و دریافت مالیات تا به امروز به شکل صحیح و اصولی در کشور اجرا نشده، عنوان کرد: تا به امروز پایه مالیاتی مودیان مولیانی در شرایط مختلف صحیح نبوده و هنوز هم شاهد واقعی شدن ارقام مالیاتی در کشور نیستیم .

محمدابراهیمی با عنوان اینکه مطابق قانون پایانه های فروشگاهی دیگر برای هیچ فعالیت اقتصادی فاکتور صادر نمی شود و تمام فاکتورها توسط سازمان امور مالیاتی صادر می شود ، گفت: تمام فعالین اقتصادی باید حساب های خود را روشن و شفاف نماید چرا که اگر فردی حساب خود را غیر تجاری اعلام کرد اما تراکتش های مکرری به این حساب واریز شد ، حساب مذکور مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفته و با صاحب حساب برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی براساس قانون تراکنش‌های مربوط به حساب‌های تجاری فعالان اقتصادی و صاحبان حرف و مشاغل مشمول مالیات را در اختیار این سازمان قرار داده و اطلاعات یاد شده، ملاک محاسبه قرار می‌گیرد ادامه داد: البته در خصوص اینکه تراکنش های بانکی افراد حقیقی تنها در صورتیکه تعداد تراکنش‌ها از حد معمول بیشتر باشد به گونه ای که شرایط تراکنش مورد توجه قرار بگیرد ، حساب افراد از سوی بانک مرکزی رصد خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در خصوص حجم فرار های مالیاتی بیان کرد: در رسته های زیادی از مشاغل سعی بر فرار مالیاتی وجود دارد که البته با اجرایی شدن شیوه جدید محاسبه بدهی های مالیاتی ، میزان فرار های مالیاتی به حداقل ممکن خواهد رسید.

محمد ابراهیمی در خصوص فرار مالیاتی برخی پزشکان و عدم استفاده آنان از دستگاه پوز عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد پزشکان تابع قوانین مالیاتی هستند و فرارهای مالیاتی در سایر مشاغل بسیار بیشتر از شاغلان حرفه پزشکی است اما به دلیل ارتباط مستقیم مردم با پزشکان موضوع پرداخت مالیات آنها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha