۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مازندران در حصار پروژه‌های نیمه‌کاره| فرجام کلنگ‌های بی‌ثمر
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران در حصار پروژه‌های نیمه‌کاره| فرجام کلنگ‌های بی‌ثمر

ساری- تعدد پروژه های نیمه کاره، مازندران را به بهشت طرح های ناتمام و بی فرجام تبدیل کرد و بسیاری از آن ها کارایی و کیفیت خود را از دست دادند و از رده خارج شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وجود بیش از سه هزار پروژه ناتمام و نیمه کاره در مازندران درحالی است که قدمت بسیاری از آنها تاریخی شده است و هزینه‌ها و اعتبارات زیادی برای آنها صرف شد و برخی هیچ کارایی نداشته است.

در گوشه و کنار مازندران می‌توان طرح‌های عمرانی و اقتصادی نیمه کاره زیادی را به نظاره نشست که بسیاری از آنها به دلیل زمان بر و تاریخی شدن از هدف اولیه خود فرسنگ‌ها دور شده اند. فرجام کلنگ زنی‌های بی برنامه طی یک دهه گذشته، اینک گریبان دولت را در مازندران گرفته است و باید اعتبارات محدود قطره چکانی را صرف پروژه‌هایی کند که در گذشته عملیاتی شده است.

سد هراز در پیچ و خم بودجه
سد هراز از جمله پروژه‌هایی بوده که با گذشته ۱۲ سال هنوز تکمیل نشد و بهره برداری از آن هر سال به سال دیگر وعده داده می‌شود. این سد همچنان در تأمین پیچ و خم بودجه مانده است و قرار است با تکمیل آن ۷۰ مگاوات برق تولید و ۹۷ هزار هکتار از مزارع را آبیاری کند.

این سد قرار است سدی از مشکلات را رفع کند، داودیان معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه از سد از بزرگترین سدهای بتنی مخزنی کشور به شمار می‌رود، گفت: این سد اهداف مختلفی از جمله کشاورزی دارد و قرار بود عملیات اجرایی آن پنج ساله به پایان برسد.

مازندران در حصار پروژه های نیمه کاره| فرجام کلنگ های بی ثمر

وی افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی نتوانستیم به برنامه‌ها دست یابیم ولی در سفر رئیس جمهوری رقم قابل توجهی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان برای سد هراز تخصیص یافته است.

طبق آخرین اظهارنظرها قرار است سد تاریخی هراز دو سال دیگر بهره برداری شود و اگر مشکل تأمین نقدینگی آن رفع شود.

زباله سوز ساری اسیر فرصت سوزی‌ها
پروژه زباله سوز ساری از دیگر طرح‌های تاریخی است که یک دهه قدمت دارد و پول‌های زیادی برای سفر اعضای شوراها و شهرداران سابق به خارج صرف شد تا از طرح‌های مشابه خارجی بازدید کنند اما نتیجه این سفرها، آوردن تکنولوژی‌های فرسوده و از رده خارج به منطقه است.

جواد طالبی شهردار ساری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۱۷ هفته به تهران رفتم تا این پروژه معطل و معوق مانده را راه اندازی کنیم و رئیس جمهور شخصاً از پروژه بازدید کرد و امیدواریم تا پایان سال جاری افتتاح شود.

وی افزود: این پروژه ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش ابنیه دارد و ۸۷ درصد تجهیزات آن خریداری و برای نصب در محل حاضر است.

طالبی به اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی سفر دولت به پروژه زباله سوز اشاره و اضافه کرد: امیدواریم این پروژه امسال بهره برداری شود.

ابرپروژه تاریخی آزادراه تهران شمال
آزادراه تهران شمال از دیگر پروژه‌های تاریخی مازندران است که با گذشت سه دهه هنوز تکمیل نشد و چندسال یک قطعه آن زیر بار ترافیک می‌رود و تاکنون دو قطعه آن به صورت نیمه کاره راه اندازی شد و قطعه سوم قرار است امسال وارد مدار شود.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعه دوم آزادراه تهران - شمال تا پایان سال تکمیل می‌شود، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار نیرو در ۸۰ جبهه مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر در دست ساخت است، اعتبار صرف شده از سال قبل تاکنون در این قطعه را بیش از دو هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: مسیر شمال به جنوب این مسیر سال آینده زیربار ترافیک می‌رود.

مازندران در حصار پروژه های نیمه کاره| فرجام کلنگ های بی ثمر

وی با اشاره به هزینه بالای طرح‌های راهسازی در مازندران، سه خطه شدن محورهای استان را نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: محدودیت‌های زیست محیطی، منابع طبیعی و تعارضات اجتماعی از دیگر مشکلات فراروی اجرای طرح‌های راهسازی در مازندران است.

خادمی با بیان اینکه سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد، سطح آزادراه را دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر و بزرگراه را ۲۰ هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: تکمیل طرح‌های راهسازی نیازمند اعتبار کلان است.

کمبود نقدینگی، نبود و ضعف نظارت، بی توجهی به نظام فنی و اسناد بالادستی از جمله مسائلی بوده که فرایند طولانی و تاریخی شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی را در مازندران تشدید کرده است، فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه باید شناسنامه فنی پروژه‌ها تهیه و دلیل تأخیر اجرای طرح‌ها بررسی شود، گفت: مسائل و مشکلات پروژه ها در قالب گزارش مدیریتی در سطح کلان در استان تهیه شود.

سه هزار پروژه نیمه کاره است
وی با اشاره به وجود بیش از سه هزار پروژه نیمه کاره در استان قدمت برخی از آنها را بیش از ۲۰ سال ذکر کرد و گفت: برخی از طرح‌ها فرج الله فتح الله پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود سه هزار پروژه نیمه کاره در استان، نظارت بر پیمانکاران برای تسریع در تکمیل طرح‌ها امری مهم برشمرد و گفت: تعدد پروژه‌های استانی زیاد بوده و این طرح‌ها در ۲۲ شهرستان در حال اجرا است و برای نظارت باید از توان فرمانداری‌ها کمک گرفت.

وی با عنوان اینکه نظارت در سه مرحله از جمله قبل و حین اجرا باید مورد توجه قرار گیرد، نقش دستگاه‌ها را در این مراحل مهم دانست و گفت: رعایت ضوابط فنی، عملکرد بخش و فصول برنامه، میزان انحراف و غیره باید توجه شود.

وی نظارت بعد از اجرای طرح‌ها را حیاتی دانست و گفت: در سطح استان برخی طرح‌ها و پروژه‌ها ملی است و بعضی از طرح‌های استانی نیز اهمیت دارند و باید به صورت تفصیلی گزارش‌های آنها تهیه و ارسال شوند.

فتح الله پور خواستار شناسایی پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به بالا شد و گفت: میزان اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها در قالب شناسنامه و بانک اطلاعات طرح‌ها مشخص می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآور شد: سد هراز از جمله طرح‌های مهم در استان به شمار می‌رود و این پروژه ملی در حال اجرا است.

به گزارش بازار، تأخیر در طرح‌های عمرانی، طولانی شدن دوره ساخت، کاهش کیفیت اجرا و نارضایتی عمومی سبب از دست رفتن توجیه اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha