۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
لزوم توسعه روابط راهبردی تهران-کاراکاس در حوزه کشاورزی
رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد

لزوم توسعه روابط راهبردی تهران-کاراکاس در حوزه کشاورزی

رئیس جمهور ونزوئلا بر لزوم توسعه و گسترش روابط تهران-کاراکاس در حوزه توسعه فناوری برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی تأکید کرد.

به گزارش بازار، ظهر امروز شنبه سند راهبردی بلندمدت با حضور سران دو طرف میان ایران و ونزوئلا امضا شد. نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در نشست خبری که با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، با بیان اینکه دوره‌ای از گفتگوها و مفاهمه خیلی عمیق را پشت سر گذاشتیم، گفت: در سال ۲۰۲۲ ما با تحکیم روابط با قوت توانستیم رابطه ایران و ونزوئلا را توسعه و گسترش بدهیم و از طریق امضای سند همکاری ۲۰ ساله، چشم انداز روشنی را در این مسیر ترسیم کنیم.

رئیس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه ما در دوران بسیار سختی زندگی کردیم، افزود: ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ فشارها و حملات امپریالیزم را تحمل کردیم، اما با مقاومت و ایستادگی توانستیم کار را به اینجایی که هستیم برسانیم. البته برای آینده هم اقدامات زیادی را پیش بینی می‌کنیم و قطعا با موفقیت از عهده همه آن‌ها بر خواهیم آمد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم توسعه روابط اقتصادی را شاهد باشیم و در حوزه تولیدی کشورها، گسترش محسوسی را احساس کنیم، از تجربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهیم کرد؛ لذا دانش، فناوری و تکنولوژی را در مرکز ثقل این توسعه همکاری‌ها قرار خواهیم داد و در این راستا جبهه‌های مختلف و بزرگی از همکاری بین ایران و ونزوئلا در حوزه نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و در حوزه تأمین مالی از طریق بانک توسعه ایران و ونزوئلا و همچنین در حوزه دفاعی از طریق اتحادها و تحکیم روابط دفاعی بین ایران و ونزوئلا شاهد هستیم.

مادورو با بیان اینکه ۱۸ جولای آینده پرواز مستقیم کاراکاس به تهران و بالعکس افتتاح خواهد شد و گردشگری را در این حوزه ارتقاء خواهیم داد، گفت: ما از طریق این پرواز می‌توانیم توسعه صنعت گردشگری و توریسم را شاهد باشیم، چراکه ونزوئلا ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادی بسیار زیادی دارد از جمله دریای کارائید، جنگل‌ها و آمازون که می‌توانند هرکدام از آن‌ها مقصد گردشگری ایرانیان باشند. در حوزه کشاورزی هم همین طور است.

وی با اشاره به اقدامات ایران در توسعه صنعت کشاورزی افزود: ایران در این سال‌ها توانسته در حوزه کشاورزی یک معجزه را رقم بزند. ونزوئلایی‌هایی که من را می‌بینند و صدای من را می‌شنوند باید بدانند که ۷۰ درصد سرزمین ایران، خشکی است و در ۳۰ درصد این سرزمین محصولات غذایی کشت می‌شود و به ثمر می‌نیشیند، حتی ایران توانسته در مناطق کویری از طریق تکنولوژی به توسعه محصولات کشاورزی اقدام کند.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اولویت‌های ونزوئلا برای گسترش روابط خود با ایران گفت: دو اولویت را ما ترسیم کردیم، اولین اولویت توسعه فناوری و تکنولوژی برای تولید محصولات کشاورزی در ونزوئلا است تا بتوانیم از تجربیات شگرفت ایران استفاده کنیم و بتوانیم با استفاده از منابع خدادادی ونزوئلا شاهد توسعه محصولات کشاورزی باشیم.

مادورو با بیان اینکه ونزوئلا ۳۳ میلیون مساحت برای کشت محصولات کشاورزی دارد، گفت: ما برای تولید محصولات کشاورزی، توسعه مساحت هکتاری را انجام دادیم، یعنی ۳۰ میلیون هکتار زمین قابل زرع داریم که از آب برخوردارند و برای تولید و هم برای صادرات آمادگی لازم را دارند. از این جهت دومین اولویت ما مبتنی بر تولید و توسعه تولید محصولات کشاورزی در ونزوئلا برای صادرات به ایران و سایر کشورها است؛ لذا تبادل‌ها و تفاهم‌های ما با رئیس جمهور ایران در حوزه امنیت غذایی و توسعه همکاری‌های کشاورزی، بلامنازع است.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به آینده روابط ایران و ونزوئلا گفت: آینده روابط ما با ایران بدون خدشه خواهد بود و شاهد خواهیم بود که جهان جدید چگونه شکل خواهد گرفت و ما چگونه در برابر مشکلات مقاومت می‌کنیم و به پیشرفت می‌رسیم.

مادورو خطاب به جوانان ایرانی و ونزوئلایی گفت: جوانان ایرانی و ونزوئلایی بدانند دنیای فردا، دنیایی حاکی از عدل است که در مقابل امپریالیسم ایستادگی می‌کند.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha