مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را برطرف کنید
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را برطرف کنید

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به گرفتاری‌هایی که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: ما تقاضا داریم که یک‌بار برای همیشه، مشکل این صادرکنندگان برطرف شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمانشاه خواستار برقراری حمل یکسره در مرزهای کرمانشاه و همچنین تصویب هرچه زودتر طرح جامع مرزهای سومار، شوشمی و شیخ صله شد.

کیوان کاشفی در نشست صادرکنندگان کرمانشاه با نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معضلاتی که رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: موضوع رفع تعهدات ارزی که در سال ۱۳۹۷ به‌صورت ضرب‌الاجل از سوی دولت وقت مطرح شد به یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان طی دو، سه سال اخیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم هم علی‌رغم گشایش‌هایی که صورت گرفته، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سیاست‌های رفع تعهدات ارزی همچنان پابرجاست.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه سیاست‌های رفع تعهدات ارزی در ابتدای اجرا در سال ۱۳۹۷ التهابات فراوانی ایجاد کرد، یادآور شد: در آن سال تعدادی از صادرکنندگان بنا به دلایل مختلف ازجمله مشخص نبودن سازوکارها، مشکلات سامانه، مبادلات ریالی با برخی کشورها ازجمله عراق و افغانستان و ... نتوانستند تعهدات ارزی خود را رفع کنند و گرفتار شدند و از آن زمان تاکنون مشکلات آنها حل نشده است.

کاشفی با بیان اینکه عمده صادرکنندگانی که در این زمینه دچار مشکل شدند از تجار با سابقه و موفق کشور بودند، خواستار حل مشکلات این گروه شد و عنوان کرد: تقاضا داریم یک‌بار برای همیشه حتی شده با در نظر گرفتن جرائم، مشکلات این صادرکنندگان مرتفع شود.

وی خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی برای حل این معضل شد و عنوان کرد: نامه‌ای به امضا روسای اتاق‌های بازرگانی تمام استان‌های هم‌مرز با عراق و افغانستان برای این موضوع نوشته شده است.

رئیس اتاق کرمانشاه تعداد صادرکنندگانی که در استان کرمانشاه فقط به دلیل مشکلات سال ۱۳۹۷ دچار مشکل شدند را ۲۵۸ نفر اعلام کرد و یادآور شد: متأسفانه امکان تمدید کارت بازرگانی برای این صادرکنندگان نیست و عملاً از چرخه صادرات کنار گذاشته شدند. از سوی دیگر متحمل زیان‌های فراوانی هم شدند زیرا نرخ صفر مالیاتی نیز برای آنها حذف شده است.

لزوم تصویب طرح جامع مرزهای سومار، شوشمی و شیخ صله
کاشفی در ادامه از ظرفیت صادراتی استان کرمانشاه هم یاد کرد و با بیان اینکه کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ رتبه پنجم صادرات ایران را به خود اختصاص داد، این موضوع را بیانگر توانمندی تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان دانست.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر بدون احتساب گاز نزدیک به ۴۸ درصد و با احتساب گاز نزدیک به ۵۰ درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه باوجود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تجاری که کرمانشاه دارد اما با مشکلات متعددی در حوزه مرزهای استان مواجهیم، گفت: این در حالی است که مرزهای کرمانشاه کارکرد ملی دارند و به همه کشور ارائه خدمات می‌دهند.

کاشفی یکی از اصلی‌ترین این مشکلات را عدم تصویب طرح جامع سه مرز مهم سومار، شوشمی و شیخ صله باوجود اعلام رسمی شدن آنها دانست.

وی اضافه کرد: تا زمانی که طرح جامع به تصویب نهایی نرسد، حمل‌ونقل و پایانه‌ها و گمرک نمی‌توانند به‌خوبی کارها را از پیش ببرند و این موضوع خصوصاً برای مرزی مانند سومار که پیش‌بینی می‌شود در آینده از پرویزخان و خسروی جلو بزند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لزوم اجرای فاز دوم طرح جامع گمرک پرویزخان
رئیس اتاق کرمانشاه همچنین با تأکید بر لزوم اجرای هرچه زودتر فاز دوم طرح جامع گمرک پرویزخان، افزود: مرز پرویزخان در کنار بخش پایانه‌ای که دارد یک فضای بزرگ تخلیه و بارگیری کامیون‌ها را هم دارد که عمده نابسامانی و مشکلات نیز مربوط به همین بخش است.

وی با بیان اینکه در این بخش سال‌ها است دچار مشکل هستیم و دو، سه سال قبل به همت گمرک ایران فاز اول ۱۴ هکتاری این منطقه ساماندهی شد، اظهار کرد: اکنون نیازمند اجرای فاز دوم این طرح هم هستیم در غیر این صورت آنچه در فاز اول انجام شده نیز آسیب خواهد دید.

کاشفی با بیان اینکه اگر فاز دوم در سال‌های گذشته اجرا می‌شد با ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان قابل حل بود و اکنون به چیزی نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تأکید کرد: متأسفانه هیچ کجا متولی تأمین این اعتبار نمی‌شود و بنا داریم در سفر آتی رئیس‌جمهور موضوع را مطرح کنیم.

حمل یکسره، شتاب‌دهنده صادرات استان
خواسته دیگر عضو هیات رئیسه اتاق ایران از نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همکاری برای کمک به برقراری حمل یکسره در مرزهای استان بود که اکنون فقدان آن تجار و صادرکنندگان را متحمل هزینه زیادی کرده است.

کاشفی برقراری حمل یکسره را شتاب‌دهنده‌ای برای صادرات استان دانست و عنوان کرد: با حذف تخلیه و بارگیری هم کاهش زمان و هزینه‌ها را خواهیم داشت، هم نیازمند این اندازه سرمایه‌گذاری برای زیرساخت در مرزها نیستیم، هم کیفیت کالاها حفظ می‌شود و هم جلوی قاچاق کالا تا حدود زیادی گرفته خواهد شد.

وی از پیگیری‌های فراوان اتاق کرمانشاه برای برقراری حمل یکسره هم خبر داد و گفت: حتی پیشنهاد دادیم این کار از طریق ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور انجام شود اما مقاومت‌هایی در برابر این موضوع خصوصاً از سوی حمل‌ونقل پایانه‌ها وجود دارد.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha