۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
رونمایی از سامانه مودیان در تیر ماه
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد

رونمایی از سامانه مودیان در تیر ماه

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در دولت قبل ۱۰ درصد از سامانه مودیان تکمیل شده بود، ما با همکاری شرکت‌های دانش بنیان آن را تکمیل کردیم و تا تیرماه از این سامانه رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش بازار، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نشست چالش‌های نظام مالیاتی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به سه رکن نظام مالیاتی گفت: رکن اول تقنین و قانون گذاری است، نظام مالیاتی در مسیری حرکت می‌کند که قانونگذار تصویب کرده است. بعد از انقلاب قوانین خوبی تصویب شد، ولی شرایط جدید ایجاب می‌کند که قوانین به روز رسانی شود.

وی افزود: پایه قوانین مالیاتی قانون مالیات‌های مستقیم است که آخرین نسخه آن در سال ۹۴ تصویب شد که یکی از مترقی‌ترین قوانین حوزه است و الان ما مجری این قانون هستیم.

منظور تصریح کرد: موضوع بعدی انتقال نظام مالیاتی ممیز محور به نظام داده محور است. در دهه ۹۰ به جهت ورود حوزه آی تی به اقتصاد می‌توانیم به این حوزه ورود کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در نظام بانکی همه چیز شفاف شده گفت: با شفافیت‌های بانکی تا ۹۰ درصد تراکنش‌های بانکی قابل شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی در نظام مالیاتی ریسک ممیزهای مالیاتی است گفت: این که چه کسی پر ریسک یا کم ریسک است را داده‌ها مشخص می‌کند. در سازمان مالیاتی ۶۵ شاخص ریسک تعریف شده است. باید به سمت کم ریسک شدن مودی‌ها و اعتماد به داده‌ها حرکت کنیم.

وی افزود: در نظام‌های مالیاتی دنیا جرم فرار مالیاتی از قتل نفس هم سنگین‌تر است، چون در قتل نفس به یک خانواده ظلم می‌شود، ولی کسی که با سندسازی فرار مالیاتی انجام می‌دهد به کل جامعه ظلم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی پلیس اقتصادی است گفت: از سال ۹۴ اولین گام‌ها برای رسیدگی داده محور شروع شد، سال‌های اخیر همین رویکرد دنبال شد، ولی باید قبول کنیم هنوز داده‌های پالایش نشده زیادی وجود دارد.

منظور افزود: سال گذشته ۳۰ درصد مودیان کم ریسک را شناسایی کرده‌ایم و برنامه داریم در سال جدید این میزان را به ۴۵ درصد برسانیم.
همچنین در حال تلاشیم با ایجاد وب سرویس‌ها و اتصال آن به سازمان‌های مختلف مثل سازمان ثبت اسناد گمرک و ... زیرساخت داده‌ای سازمان را تقویت کنیم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های نظام مالیاتی در دنیا مالیات بر سوداگری یا مالیات بر عایدی سرمایه است که کمک خواهد کرد منابع مالی به سمت اقدامات سوداگرانه و سفته‌بازی حرکت نکند اگر این مالیات تصویب شود تفاوت قیمت کالاهای سرمایه‌ای با نرخ بالا مشمول مالیات می‌شود هر نظام مالیاتی نقش تنظیم گری برای تنظیم رفتار جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: این قانون طرحی بوده است که در مجلس بوده و البته دولت هم از آن حمایت کرده است و اکنون تبدیل به طرح محکم شده که امیدواریم این نمایندگان مجلس با تمام توان از این قانون در صحن دفاع کنند. البته اینکه تورم زدایی بشود یا خیر بحث‌های وجود دارد، ولی فعلاً مهم این است که خود قانون تصویب شود.

وی افزود: یک خلأ قانونی دیگر مالیات بر مجموع درآمد است. مالیات‌ها در دنیا به این سمت رفتند که هرچه مالیات داده می‌شود علی الحساب است باید هر فرد و خانواده هزینه‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی بدهند یک معافیت پایه و هزینه‌های قابل قبول هم از جانب سازمان مالیاتی وضع شود و بر مجموعه درآمد به صورت پلکانی مالیات وضع شود. در اینجا هست که به معنای واقعی عدالت اجرا می‌شود و می‌توانیم به پلکان‌های پایین یارانه هم بدهیم. یکی از مشکلات ما انفصال نظام یارانه‌ای از نظام مالیاتی استدر صورتی که در اقتصاد بحث می‌شود یارانه مالیات منفی است.

وی افزود: الان این قانون به صورت لایحه در دولت تدوین شده است و در پیش نویس آن گفته شده سود سپرده حساب‌ها مشمول مالیات خواهند شد البته این طرح هنوز به تصویب نرسیده و عده‌ای در حال فضاسازی و جوسازی هستند؛ بنابراین مادامی که این قانون به تصویب نرسیده است بر طبق قانون مالیات‌های مستقیم عمل خواهیم کرد که در آن ماده ۱۴۵ گفته شده سود سپرده‌ها از مالیات معاف هستند.

وی افزود: موضوع دیگر مالیات‌های غیرمستقیم است در سال ۸۹ مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که آن هم قدم مثبتی بود در آن سال کسی فکر نمی‌کرد ۴۰ الی ۵۰ درصد درآمد مالیاتی کشور ما را تشکیل دهد البته انتقاداتی هم در اجرا وجود داشت، ولی اصل اقدام مثبت بود.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مواردی که ذیل قانون انجام باید بشود اتصال پایانه‌های فروشگاهی به نظام مالیاتی است که در دولت قبل تصویب شد، ولی به هر دلیلی اجرا نشد و ما وقتی کار را تحویل گرفتیم ۱۰ درصد آن تکمیل شده بود و با اقدامات و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان آن را تکمیل کردیم و تا تیرماه از این سامانه رونمایی خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha