۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
۸۰ درصد ناوگان عمومی کشور فرسوده است
رئیس پلیس راهور:

۸۰ درصد ناوگان عمومی کشور فرسوده است

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده‌ها می‌میرند، گفت: در کشور ۳۵ درصد متوسط فرسودگی وسایل نقلیه داریم که در حوزه ناوگان عمومی این رقم به ۸۰ درصد می‌رسد.

به گزارش بازار، سردار سیدکمال هادیانفر روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: بیشترین جابه جایی بار و مسافر به صورت زمینی انجام می‌شود و وضعیت ما در حوزه ناوگان حمل و نقل وضعیت مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه ایران کشور پهناوری با ۲۴۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی است، ادامه داد: ۴۵ هزار کیلومتر از این مقدار راه اصلی است و راه‌های روستایی بیش از ۱۲ درصد از فوتی های تصادفات رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که از این بین پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد. باید متناسب با توسعه شهرها رشد سازمانی داشته باشیم، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته در ۷۰۳ شهری که ما حضور نداریم همکاران پلیس راه حضور داشته و خدمت‌رسانی می‌کنند.

هادیانفر گفت: همچنین در کشور ۵۲ میلیون دارنده گواهی نامه رانندگی و بیش از ۳۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۱۲ میلیون آن را موتورسیکلت تشکیل می‌دهد.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: شهرهای کشور به تدریج در حال تبدیل شدن به پارکینگ‌های بزرگ هستند، زیرا ساختمان‌هایی بدون ظرفیت پارکینگ ساخته می‌شوند و رشد برخورداری از وسیله نقلیه زیاد است.

وی با اشاره به روند رشد مولفه‌های موثر بر ترافیک گفت: از سال ۷۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۶۷۲ درصد افزایش وسایل نقلیه را داریم این درشرایطی است که واردات خودرو ممنوع است. اگر واردات آزاد شود کنترل ترافیک سخت‌تر می‌شود.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه کنترل ترافیک به مدیریت شهری هم مربوط می‌شود و براساس قانون هوشمندسازی مدیریت ترافیک برعهده شهرداری‌هاست، اظهار داشت: تا چه زمانی باید بر روی عامل انسانی برای مدیریت ترافیک تکیه کنیم؟ بنابراین تمرکز ما مانند کشورهای توسعه یافته به‌جای افزایش نیرو؛ هوشمندسازی کنترل ترافیک است.

رئیس پلیس راهور خاطر نشان کرد: در همه حوزه‌های حمل و نقل مانند چراغ‌ها، سنسورها، دوربین‌ها و ... باید هوشمند شود و متکی بر عامل انسانی نشود و نقش شوراها در این مساله مهم است چرا که می‌توانند این را از شهرداری‌ها مطالبه کنند.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل در ترددها تصریح کرد: این مساله را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم و برای به نتیجه رسیدن تلاش می‌کنیم.

سردار هادیانفر گفت: استفاده از تاکسی‌های اینترنتی گران است و استفاده از ناوگان حمل و نقل همگانی به سختی انجام می‌شود از این رو مردم ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند که این مساله به افزایش حجم ترافیک منجر می‌شود؛ بنابراین ما به دنبال این هستم که حمل و نقل را به سمت استانداردهای جهانی ببریم.

رئیس پلیس راهور تاکید کرد: چیزی که باید بیشتر به آن توجه شود بحث تصادفات است. تصادفات یک امر اجتناب ناپذیر در تمام دنیاست؛ بنابراین باید هدف ما در تصادفات به حداقل رساندن میزان خسارت‌ها باشد. اما این اتفاق در کشور ما اتفاق نمی‌افتد و ما در ۵ عنصر تاثیر گذار یعنی عامل راه، خودرو، انسانی، قوانین و مدیریت نتوانسته‌ایم خسارت‌ها را کاهش دهیم.

خسارت‌های ناشی از تصادفات، ۷ درصد از تولید ناخالص ملی است

وی افزود: خسارت‌های ناشی از تصادفات هفت درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد و هیچ دولتی نتوانسته است این را کاهش دهد. این درحالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص ملی سه درصد است.

سردار هادیانفر ادامه داد: این در حالی است که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت می‌شود. برای برخی از آسیب دیدگان ناشی از تصادفات ۳ دیه از سوی بیمه پرداخت می‌شود، ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمی‌گرداند.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده می‌میرند و ۴۰ نفر زخمی می‌شوند، تاکید کرد: این‌ها فقط خسارت مادی است. در حالی که خسارت معنوی هم بسیار زیاد است و این خسارت اصلا محاسبه نمی‌شود. فردی که یک یا چند عزیز خود را از دست می‌دهد دچار خسارت معنوی شده است. ما برخلاف دنیا هیچ سازمانی برای اندازه‌گیری، کاهش یا درمان این مساله وجود ندارد.

وی تاکید بر اینکه تصادفات بحث بسیار جدی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه کاهش ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده است.

رئیس پلیس راهور گفت: پلیس مسئول کاهش تصادفات نیست. بلکه مسئول رسیدگی به تصادفات است، اما تلاش ما کاهش تصادفات است و این حجم از تصادفات زیبنده ما نیست.

وی افزود: تعداد ۳۰ دستگاه در این حوزه مسئول هستند و هشت دستگاه مانند وزارت کشور، راه، صمت، راهور، ناجا، صداوسیما و ... مسئول مستقیم هستند که باید در خصوص وظایف و مسئولیت‌های خود پاسخگو باشند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد ترددها برای شهرهاست، ولی ۳۰ درصد تصادفات درون شهری است، گفت: افزایش تصادفات زمانی رخ می‌دهد که یک راننده درون شهری به یکباره تصمیم به مسافرت برون شهری می‌گیرد و، چون به رانندگی درون شهری عادت دارد در جاده مرتکب خطا می‌شود و عمده رانندگان در ۳۰ کیلومتری اول خارج از شهر تصادف می‌کنند و ۵۱ درصد این تصادفات منجر به فوت می‌شود.

رئیس پلیس راهور تاکید کرد: تصادفات هشتمین رتبه در مرگ مردم دارد و تنها در تابستان به تعداد فوتی های متروپل ما تصادف منجر به مرگ داریم و به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ درصد زخمی وجود دارد.

وی گفت: اگر به خودروسازی‌ها هشدار می‌دهیم بخاطر این است که دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم. ما به طور قطع از این صنعت حمایت می‌کنیم، ولی این حمایت دلیل بر تولید خودروی بی‌کیفیت نیست. راهبرد چین تامین منافع ملی است و محصولاتی با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌کند، اما تولید کننده ما ارزانترین و بی‌کیفیت‌ترین جنس را خریداری می‌کند؛ بنابراین نمی‌شود خودرویی ساخته شود که بعد از خروج از کارخانه خراب شود یا در زمان تصادف با خودرو با کیفیت خارجی تا وسط جمع شود درحالی که به خودرو خارجی تنها خط افتاده است.

وی با اشاره به طرح همیاران پلیس گفت: از زمانی که طرح همیاران پلیس اجرا شد ۱۸ درصد تخلفات کاهش یافت و بستن کمربند عمومی شد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه باید آن ۵۱ درصد فوتی در ابتدای تصادف را کاهش دهیم، تصریح کرد: باید براساس قانون از دستگاه‌های مسئول جواب بخواهیم. من در دیدار با رئیس جمهور هم گفتم شواری عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی هووی هم شده‌اند. ما باید این‌ها را رها کنیم چرا که به یک شورای عالی ایمنی و حمل و نقل نیاز داریم که با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل شود و رئیس جمهور هم قبول کردند و اولین جلسه آن برگزار شد؛ بنابراین ماهی یک جلسه با حضور معاون اول و هر سه ماه یکبار با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود و وی می‌تواند از دستگاه‌ها گزارش بخواهد و به آن‌ها تکلیف کند.

وی ادامه داد: زمانی که ما آن ۵۱ درصد را کاهش دادیم بعد باید به سراغ ۶ درصد فوتی در حین انتقال به بیمارستان برویم و از اورژانس بخواهیم که برای این مساله راهکار درستی ارائه دهد.

سردار هادیانفر افزود: در آخر همان ۴۳ درصدی که در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند را نجات دهیم و با آموزش کادر درمان و تجهیز بیمارستان‌ها این درصد را کاهش دهیم. اینگونه است که می‌توانیم جان مردم را نجات دهیم و این شدنی است.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه مدیریت ترافیک بر اساس دیواره انسانی نمی‌شود، توضیح داد: بلکه مدیریت ترافیک باید به صورت یک سرمایه‌گذاری و براساس تکنولوژی روز دنیا و مبتنی بر سیستم‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر دوربین‌ها در جاده‌ها هستند، تصریح کرد: از ۱۴۴۰ شهر در ۷ یا ۸ شهر دوربین ثبت تخلف داریم و آن هم زیاد نیست. برای مثال ما در ساری یک دوربین تخلف داریم؛ بنابراین باید شهرها مجهز به سیستم هوشمند و فناوری‌های نوین باشد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ما وظیفه داریم فوتی های تصادفات را کاهش دهیم، گفت: ما ۵ هزار نقطه حادثه خیز داریم که ۲ هزار مورد برای شهرهاست که هر روز کشته می‌دهد. شوراها باید این نقطه‌ها را از پلیس راهور بخواهند و اصلاح کنند. ماه هم با کمال میل جزئیات را به شما (شوراها) می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای مثال ۸۲ درصد از مرگ موتورسوارها برای گیلان و مازندران است؛ بنابراین ما باید به دنبال کاهش تصادفات و کاهش مرگ و میر بر اساس آن باشیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه همه این‌ها راهکار دارد و باید کارکنیم، تصریح کرد: همه مسائل شهری مهم است. اما تصادفات بسیار مهم است و با مرگ و زندگی انسان‌ها مرتبط است؛ بنابراین شوراها باید ابتدا به این موارد رسیدگی کند. زمانی که ما جان انسان‌ها را نجات دهیم بعدا می‌توانیم مشکلات دیگر را حل کنیم. از این رو شوراها بسیار تاثیر گذار هستند و می‌توانند با پول یا بدون پول تصادفات را کاهش دهند.

وی با اشاره به فعالیت پلیس راهور گفت: نزدیک به ۵۱ درصد از تمام خدماتی که نیروی انتظامی ارائه داده‌اند مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است.

رئیس پلیس راهور گفت: ما تلاش کردیم در این مدت بسیاری از خدمات را به سمت الکترونیکی کردن برده‌ایم و صدور قبل جریمه و ... را الکترونیکی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان جریمه رانندگی است، تاکید کرد: از این میان، به صورت حدودی ۳۰ درصد شهرداری، ۳۰ وزارت راه، ۲۰ صندوق تامین خسارت بیمه مرکزی، ۲۰ درصد حوزه زیرساخت‌های پلیس است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در این مدت دولت ۹ تا ۱۱ درصد پرداخت کرده است، افزود: ما از رئیس جمهور درخواست کردیم منابع را آزادسازی کند و سازمان مدیریت تمام این ماده ۲۳ را آزاد کند. رقمی بالغ بر ۱۰ درصد بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات مصرف شد که دولت باید آزاد کند و در صورت آزاد کردن شهرداری‌ها می‌توانند زیرساخت‌ها را بهبود بخشد.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha