۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
پرسه دلالان در حاشیه گندمزارها| تولید دانش بنیان خوشه های زر
بازار گزارش می‌دهد؛

پرسه دلالان در حاشیه گندمزارها| تولید دانش بنیان خوشه های زر

 گلوگاه- برداشت گندم درحالی از مزارع مازندران از سر گرفته شد که دلالان و واسطه ها در حاشیه گندمزارها پرسه می زنند تا دسترنج کشاورزان را به یغما برند.

بازار؛ گروه استان ها: چندروزی برداشت خوشه های طلایی گندم از مزارع شرق مازندران آغاز شد و دوباره همانند دیگر محصولات کشاورزی، دلالان وواسطه ها برای خارج کردن دسترنج کشاورزان، تور پهن کردند.

ردپای دلالان برای خرید گندم وجو را در مناطق کوهستانی مازندران ماه می توان ردیابی کرد، سودجویایی که با قیمت های واهی، تولیدات کشاورزی را به صورت نقد ویک پاچک از دست انان خارج می کند.

حال و روز گندمزارها عالی است
با شروع فصل برداشت، برکت را در گندمزارهای استان می توان به نظاره نشست و کشاورزان از حال وروز زراعت را خوش توصیف می کنند. احمدی کشاورز شرق مازندرانی که برداشت گندم را با سلام و صلوات از مزرعه اش شروع کرده است، از این که پس از شش ماه تلاش و کوشش، دسترنجش به بار نشسته است، راضی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه وضعیت کشت گندم نسبت به سال قبل بسیار عالی و خوب بود، توزیع ارقام مناسب و شرایط آب وهوایی را در ارتقای تولید موثر دانست و خواستار حمایت دولت از کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان طی فصل کشت برای تامین نهاده ها و بذر مجبور به اخذ تسهیلات و یا قرض گرفتن از دیگران شدند، گفت: برخی ها نیز محصولات را به قیمت ناچیز به دلالان پیش فروش کردند.

پرسه دلالان در حاشیه گندمزارها| تولید دانش بنیان خوشه های زر

این کساور با بیان اینکه گران شدن چندبرابری قیمت ها سبب می شود تا کشاورزان در تامین بذر و نهاده ها و دستمزد ماشین آلات دچار مشکل شوند، حمایت دولت را از این بخش الزامی دانست.

عملکرد تولید گندم افزایش یافت
در سال جاری با توزیع مناسب ارقام، عملکرد تولید گندم در شرق استان افزایش یافت و حال و روز گندمکاری و خوشه های طلایی آن خوش است. محمد سمیعی مسئول حفظ نبابات جهاد کشاورزی گلوگاه با اشاره به توزیع ارقامی نظیر آرمان، تیرگان و احسان در مناطق دشت و آراز و آرمان در مناطق کوهستانی اظهار داشت: این مسئله سبب شده تا سطح کشت و عملکرد گندم در منطقه رشد قابل توجه داشته باشد.

وی سطح زیرکشت گندم را بیش از هفت هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می ود ۱۷ تا ۱۸ هزار تن از مجموع ۲۵ هزار تن گندم تولیدی منطقه خرید تضمینی شود.

در سطح استان مازندران برای جلوگیری از دلال بازی و واسطه گری و خرید مستقیم محصولات از کشاورز ۳۰ مرکز خرید تضمینی دایر شده است و هر روز مقادیر قابل توجهی گندم از کشاورزان خریداری می شود. هر کیلوگرم گندم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان توسط دولت خریداری می شود و بیش از۶۰ نیرو در مراکز خرید شامل نمایندگان بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی حضور و استقرار دارند.

مرغوبت گندم های مازندران در سال جاری، تولید آردهای باکیفیت را درپی داشته است و به گفته رضا رضایی مدیر کارخانه آرد در مازندران وضعیت کیفیت گندم در استان به مراتب نسبت به سال های قبل بهتر و عالی است.

وی با بیان اینیکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن آرد تولید و روانه شهرستان ها می شود، افزود: امسال اقبال خوبی برای عرضه گندم توسط کشاورزان صورت گرفته است.

تناوب کشت، بذر خوب، رعایت توصیه ها، بارندگی های مطلوب و غیره سبب شده تا حال وروز گندمکاری در مازندران خوش باشد. از سوی دیگر حس وحال تلاش و کوشش و امید به فردایی بهتر، سبب شده تا کشاورزان به توسعه کشت گندمکاری ترغیب شوند

تناوب کشت، بذر خوب، رعایت توصیه هاف بارندگی های مطلوب و غیره سبب شده تا حال وروز گندمکاری در مازندران خوش باشد. از سوی دیگر حس وحال تلاش و کوشش و امید به فردایی بهتر، سبب شده تا کشاورزان به توسعه کشت گندمکاری ترغیب شوند.عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم از هفتم خردادماه در استان اظهار داشت: ۳۰ مرکز شامل کارخانه های آردسازی، سیلوهای بخش خصوصی و مراکز تعاونی روستایی برای خرید محصولات تلاش می کنند.

پرسه دلالان در حاشیه گندمزارها| تولید دانش بنیان خوشه های زر

وی سطح گندم زارهای استان را ۵۴ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود ۱۳۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شود.

وفایی نژاد افزایش قیت گندم را در توسعه و ترغیب کشاورزان برای کشت این محصول مهم دانست و گفت: گندم تولیدی کشاورزان مازندرانی با ۴ درصد افت مفید و ۱ درصد غیر مفید هر کیلو گندم به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مبلغ ۱۰۰۰ تومان هم به عنوان تشویقی به کشاورزان بابت تحویل هر کیلو گندم به دولت یعنی مجموعا مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورز پرداخت خواهد شد.

تولید دانش بنیان گندم در سایت ۲۵۰ هکتاری
فرزین گوران مزرعه دار مازندرانی از تولید دانش بنیان بذر گندم در سایت ۲۵۰ هکتاری بهشهر خبر داد و گفت: چهار رقم گندم شامل احسان، آراز، تکتاز و کلاته در سه طبقه بذری، پرورشی، مادری و گواهی شده در این مزرعه تولید شد.

وی افزود: پیش بینی می شود هزار تن گندم بذری در سال جاری تولید و عرضه شود و محصولات به سکوی بذری منتقل می شود.

فصل برداشت گندم در مازندران از اوایل خرداد تا مردادماه ادامه دارد.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خطیر IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 1
      دولت مگه مرده خوب بره گندم کشور رو تهیه کنه و دست دلال رو کوتاه کنه خوب
    • Zal IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 1
      دلال ها همیشه مثل کفتار هستن چندش اورترین موجود دلال هست واقعا
    • صالحی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 1
      وقتی کشاورز می بیند دلال به همان قیمت نقد و بدون افت می خرد مرض که ندارد به دولت تحویل دهد چون دولت در این زمینه عقب هست می گوید دسترنج کشاورزان به یغما رفت
    • رضا IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 1
      با فکر مردم بازی نکنید لطفا دلال به معنی سود جو و فرصت طلب نیست دلال تاجر محترم هست و در قانون تجارت هم دلال تاجر محسوب شده ..تو همه کشور ها تاجر و واسطه هست هر تاجری منفعت و سود خودش رو در نظر میگیره وگرنه تجارت نمیکنه قطعا تاجر سود جو است وچیز بدی هم نیست اگر نبود باید مثل من با پول کم زندگی میکرد
      • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
        0 0
        آفرین به شما درسته. یه
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      دلال شخصی داریم یه دلال دیگه هم دولت تمام
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      چرا گندم اا هزار و پانصد تومان اما برنج صد هزار تومان ؟!!!!
    • جوادجعفری IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      ضمن عرض سلام و روز بخیر دلالها تاقیمت گندم را به قیمت برنج ایرانی نرسونند بیخیال نمیشند ????
    • سیا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      0 0
      دولت مفت میخرد دلال گرانتر ونقد میخرد