۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
طرح نظام ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها توسط کمیسیون عمران ارائه می‌شود
عضو کمیسیون عمران مجلس:

طرح نظام ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها توسط کمیسیون عمران ارائه می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایمن سازی ساختمان‌های تهران مانع فعالیت و توقف کسب و کارها نمی‌شود از تدوین طرح نظام ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اقبال شاکری، در رابطه با وضعیت ساختمان‌های نا ایمن تهران، گفت: پس از ریزش ساختمان متروپل آبادان که جان تعدادی از هموطنانمان را گرفت جلسات متعددی با محوریت چگونگی آواربرداری و تسریع در عملیات امدادرسانی و همچنین در خصوص ایمن سازی ساختمان‌های پر خطر و ناایمن برگزار شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساختمان‌های ناایمن به دو دسته تقسیم می‌شوند، ساختمان‌های در حال ساخت و ساختمان‌های در حال بهره برداری؛ برای ساختمان‌های در حال ساختی که ناظر نظام مهندسی نسبت به عدم ایمنی، وجود اشکالات فنی و تخلف در ساخت اعلام نظر کردند کار ایمن سازی ساده تر بوده و می‌توانند با اصلاح و تقویت سازه و نقشه وضعیت ساختمان بهبود پیدا کند که در این میان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران، وزارت کار و وزارت بهداشت نیز باید وارد شده و گزارش ناظر ساختمان را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود تخلف، مانع اجرای عملیات شوند.

وی افزود:در خصوص ساختمان‌هایی که بهره برداری شده اند اما توسط مجموعه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نا ایمن تشخیص داده شدند، راهکار جداگانه‌ای باید اتخاذ شود. هم اکنون مهمترین ارگانی که به این موضوع می‌پردازد، سازمان آتش نشانی و تا حدودی هم سازمان مدیریت بحران است که نظر خود را به مراجع مربوطه اعلام می‌کنند اما قدرت توقف فعالیت‌ها و اعمال قانون و جریمه ندارند. برخی از ساختمان‌های تهران بیش از ۷ بار اخطار نا ایمن بودن دریافت کردند اما هیچ اقدامی برای انها انجام نشد.

شاکری اظهار کرد: سازمان آتش نشانی تنها می‌تواند به لحاظ احتمال وقوع حریق نا ایمنی ساختمانی را به دستگاه‌ قضایی اعلام کند. از این رو باید نظام ارزیابی ایمنی ساختمان ها توسط ارگان‌های مختلفی نظیر وزارت کشور، سازمان آتش نشانی، مدیریت بحران و سازمان نظام مهندسی احصا شده و وظایف دستگاه‌ها به آنها گوشزد شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ایمن سازی ساختمان‌ها تجاری به معنی تعطیلی کسب و کار مردم نیست، اضافه کرد: هم اکنون دانشگاه‌ها و سازمان نظام مهندسی با قدرت وارد میدان شدند و برای ایمن سازی ساختمان‌ها به صورت طبقه ای و واحدی طرح و برنامه ارائه می‌کنند اما متاسفانه مالکان برای فرار از ایمن سازی با فضاسازی از این کار طفره می‌روند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجری نظام ارزیابی ایمنی ساختمان‌های تهران باید به شهرداری‌ها به عنوان مجری و دادستانی به عنوان ناظر قانونی داده شود؛ اظهار کرد: مجموعه های متولی باید منطقه به منطقه و خیابان به خیابان ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار داده و با اولیت ساختمان‌های پرخطر فرآیند ایمن سازی را آغاز کنند و اگر مالکان به دلیل محدودیت منابع مالی از ایمن سازی طفره می‌روند، دولت با ارائه تسهیلات مناسب با سود اندک مالکان را در اجرای این امر یاری کند. کمیسیون عمران جمع بندی خودش را در متروپل ارائه خواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون عمران گزارش خود را از وضعیت ساختمان متروپل هفته آینده در صحن علنی قرائت می‌کند و علاوه بر اعلام اسامی متخلفان، دستگاه‌ها را مکلف به اجرای برخی موارد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha