به سرمایه‌گذاری مشترک توجه شود نه صادرات سنتی
در نشست اتاق مشترک ایران و لهستان تاکید شد

به سرمایه‌گذاری مشترک توجه شود نه صادرات سنتی

نشست اتاق مشترک ایران و لهستان با سفیر ایران در لهستان برگزار شد؛ فعالان اقتصادی در این نشست به موانعی چون نبود تبادل مالی-بانکی، تعرفه بالای تجاری، نبود خطوط مستقیم پرواز به لهستان اشاره کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست اتاق مشترک ایران و لهستان با حسین غریبی، سفیر ایران در لهستان برگزار شد. در ابتدای این نشست اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و لهستان از موانع و مشکلات تجار و فعالان اقتصادی در بازار لهستان گفتند.

علی‌کمال رضایی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک در ابتدای این نشست، گفت: ورود به بازار لهستان به‌دلیل عدم وجود ارتباط مالی-بانکی کار دشواری است؛ به دلیل نبود ارتباط بانکی هزینه زیادی به تجار تحمیل می‌شود و روابط تجاری را دشوار می‌کند.

او با اشاره به اینکه لهستان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب است، گفت: سیب‌های این کشور حتی به‌صورت پوره به آمریکا صادر شود و اگر امکان مراودات مالی وجود داشت، تجار ایرانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه بودند.

رضایی ادامه داد: قبلاً هیات تجاری زیادی از لهستان به ایران آمده‌اند، اما در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها این ارتباط قطع‌شده است. لهستان جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. اروپا هم بودجه خوبی گذاشته تا از تمام در دنیا سرمایه‌گذاران در لهستان، امکان و فرصت سرمایه‌گذاری داشته باشند. مثلاً شرکت‌های چندملیتی در صنایع غذایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ایران هم دفتر سرمایه‌گذاری ایجاد شد ولی با توجه به مسائل تحریم‌ها، این دفتر تعطیل‌شده است.

رضایی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر حجم صادرات ایران به لهستان خوب بود ولی الآن افت شدید صادرات داریم و از طرفی محصولات ما به لحاظ قیمت توان رقابت در اروپا را ندارد. البته در ایران هم شرایط و مقررات پایدار نیست و هرگز در سیاست‌گذاری‌ها به نظر اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و بخش خصوصی توجه نمی‌شود و این به تجارت خارجی هم لطمه زده است.

بعد از آن امیرهوشنگ بیرشک گفت: اگر مشکلات تبادل مالی حل نشود، صادرات کالا خیلی دشوار خواهد شد. تجار آمادگی کار و سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند ولی انتظار این است که مسئله ارتباط بانکی حل شود. البته باید به این نکته توجه شود که زمینه برای ارتباط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد اما باید موانع زیرساختی مانند تبادل مالی حل شود.

همچنین علیرضا شمس‌فرد گفت: باید ارتباط فعالان اقتصادی با سفارت منسجم باشد. شبکه کسب‌وکار ایران در لهستان تشکیل شود. با رایزن اقتصادی سلسله نشست‌هایی برگزار شود، راهی برای ارتباط سریع‌تر در نظر گرفته شود و مسیر ارتباط مستقیم با سفارت ایجاد شود.

او به مسئله ویزای تجار به لهستان اشاره کرد که بسیار زمان‌بر بوده و مدت‌زمان اقامت در لهستان بسیار کوتاه است.

بعداً زا آن مهران فکری هم درباره نبود روابط بانکی بین ایران و لهستان گفت. در کنار مسائل بانکی که هزینه تجارت را حدود ۱۰ درصد بالا می‌برد، مسئله تعرفه ترجیحی در مورد کالای ایرانی هم بسیار بالاست و باید موردتوجه سفارت ایران در لهستان قرار گیرد.

در ادامه این نشست حسین نیکخواه ضمن اشاره به فرصت پیش‌آمده در لهستان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اشاره شد که باید در رایزنی‌های اقتصادی این فرصت‌ها موردتوجه قرار گیرد و شرایط همکاری مهیا است.

مدیر کشورهای های دوجانبه اتاق ایران ضمن اشاره به فعالیت های اتاق ایران در حوزه بین الملل زمینه‌های همکاری در حوزه تولید دارو، تجهیزات پزشکی، پزشکی هسته‌ای، سرمایه‌گذاری مشترک در شیلات، مواد معدنی و پتروشیمی، مواد غذایی و انرژی‌های سبز وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند از این فرصت‌ها در لهستان بهره بگیرند.

بعد از آن رحیم بنامولایی، رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان از خام فروشی انتقاد کرد و باز سرمایه‌گذاری مشترک گفت.

او همچنین درباره خط هوایی بین ایران و لهستان هم گفت که شاید الآن فرصت مناسبی برای گفت‌وگو در این زمینه باشد. از طرفی باید به مسئله توریست لهستانی در ایران توجه و دقت کافی شود. باید قواعد این حوزه تنظیم شود و بانک مرکزی بتواند کارت اعتباری‌ای به توریست ارائه کند که جلوی مشکلات احتمالی برای توریست‌ها گرفته شود.

او تأکید کرد که باید به موضوع تجارت حلال در لهستان توجه شود. باید به سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأکید شود و جلوی خام فروشی گرفته شود.

در ادامه حسین غریبی، سفیر ایران در لهستان هم گفت: در حال حاضر روابط سیاسی ما با لهستان رابطه خوبی است. لهستان از نظر مسائل امنیتی سیاسی و اقتصادی هاب اروپاست. الآن اراده سیاسی‌ای در لهستان برای همکاری با ایران وجود دارد و باید به این فرصت‌ها توجه شود.

غریبی گفت: الآن فرصت استثنایی برای ما در لهستان ایجادشده ما نباید روی خشکبار یا فقط کالای صادراتی سنتی کار کنیم. باید تنوع صادرات بالا برود و سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود. سعی می‌کنیم روی موضع تعرفه ترجیحی تمرکز کرده و در این حوزه تصمیم مناسبی گرفته شود.

باید با سلسله جلساتی برای تبادل‌نظر، اطلاعاتی را به همدیگر بدهیم تا گام‌های بهتری در مسیر برداریم و اراده سیاسی این مسیرها را هموار کند. به‌صورت جزیره‌ای کار نکنیم. تقویت جایگاه بخش خصوصی، ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری مشترک از مهم‌ترین کارهایی هست که باید موردتوجه قرار گیرد.

او به موضوع برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در ورشو اشاره کرد که می‌تواند فرصت خوبی برای معرفی کالای ایرانی باشد.

در ادامه بنامولایی به لزوم تشکیل اتاق مشترک لهستان و ایران در ورشو اشاره کرد و درباره اهمیت کشت فراسرزمینی گفت که باید موردتوجه فعالان اقتصادی و سفارت ایران در قرار گیرد. باید بانک‌های ایرانی بتوانند با بانک لهستانی کار کنند تا زمینه‌های همکاری بهتری در ادامه فراهم شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha