۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
فرود و فراز نفت در این هفته

فرود و فراز نفت در این هفته

جنگ روسیه و اوکراین سبب بهبود وضعیت ترانزیت نفت خام در آذربایجان شده است اما تولید هنوز میلنگد

به گزارش بازار، آذربایجان یکی از کشورهایی است که از تحریم نفت روسیه بسیار بهره برده است. اول آنکه ترانزیت نفت در آذربایجان بسیار افزایش داشته است و همینطور اینکه قیمت نفت خود آذربایجان نیز افزایش داشته است. با این وجود میزان تولیدات این کشور تقریبا ثابت مانده است و مقدار آن زیر مقدار توافق شده اوپک پلاس است و متاسفانه چشم انداز رشدی آن نیز ضعیف است.

با انتشار امار بیکاری و نگرانی ها از طوفان، قیمت نفت خام آمریکا سقف سه ماه خود را زد. با انتشار آمار بیکاری آمریکا در روز ۳ جون و امار بهتر از انتظارات برای این شاخص و همینطور نگرانی ها از طوفان های موسمی و خرابی های ناشی از آن قیمت نفت امریکا برای قراردادهای جولای وست تگزاس ۲دلار افزایش داشت و به ۱۱۸.۸۷ دلار رسیده است. قرار دادهای اگوست نیز برای نفت برنت با ۲.۱۱ دلار افزایش به ۱۱۹.۷۲ دلار رسیده اند. به گفته ی برخی از تحلیلگران، با توجه به سطح موجودی انبارهای نفت در جهان، در حال حاضر دنیا حتی قادر به تحمل احتمال کاهش تولید یا بسته شدن برخی از واحدهای تولیدی نخواهد بود.

آسیا یکی از بیشترین منتفعین از فاصله گرفتن اروپا از روسیه است
بر اساس تحلیل های پلتس، آسیا حدود ۴۰ درصد از نفت خام در سال ۲۰۲۲ را تولید میکند. پس از تحریم و ممنوعیت واردات نفت از روسیه، آسیا بازیگر اصلی مهمی خواهد بود که جایگزین عرضه نفت روسیه میشود. بر اساس ششمین بسته تحریمی روسیه، بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه از طریق محموله های دریایی ممنوع شده است. ایالات متحده نیز قبلتر واردات از روسیه را ممنوع کرده است و به نظر میرسد در شرایط کنونی آسیا بهترین جایگزین برای نفت روسیه است.

کد خبر: ۱۵۴٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha