۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
معاملات فردایی طلا و ارز از لحاظ شرعی و قانونی تخلف است| اخلال گران بازار زیر ذره بین قانون
کارشناسان در گفتگو با «بازار»؛

معاملات فردایی طلا و ارز از لحاظ شرعی و قانونی تخلف است| اخلال گران بازار زیر ذره بین قانون

پس از دستگیری ۱۶ نفر از سرشاخه های بازار ارز فردایی اکنون برخورد جدی با معامله گران فردایی طلا نیز شروع شده است تا بازار ارز و طلا از وجود اخلاگرانی که بازار را متشنج می کنند مبرا شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سران قوا اخیرا در جلسه ای به بانک مرکزی مجوز دادند تا در بازار ارز و طلا به طور نامحدود مداخله کند. مداخله ای که نتیجه آن به ساماندهی بازار و جمع شدن بساط دلالان سودجو و اخلالگران این بازار منجر شود. طوری که اواخر هفته گذشته ۱۶ نفر از سرشاخه ها و اخلالگران در بازار ارز فردایی و طلا دستگیر شدند.

اما اینکه بازار فردایی ارز و طلا چگونه شکل گرفته و نحوه کارایی آن به چه شکلی است خیلی ها از وجود چنین بازاری بی خبرند. و اثرات وجود آن را بر روی قیمت ارز و طلا نمی دانند.

بازاری که می توان آن را بازاری شبهه صوری برای معامله گران آن که افراد خاص هستند نامید. در این بازار کالایی رد و بدل نمی شود بلکه معامله امروز انجام و معامله گران فردا از نتیجه آن بهره مند می شوند.

معاملات فردایی ارز و طلا به شدت ممنوع شده است و با معامله‌گران آن برخورد جدی انجام خواهد شد، همچنین برنامه‌های جدی برای بازار ارز، طلا و سایر کالاهای گران‌بها پیش‌بینی شده که هم اکنون در حال اجراست

پایان معاملات فردایی؛ امروز معامله کن فردا سود بگیر!
به عبارت دیگر معاملات فردایی طلا، معاملاتی است که فعالان بازار در پایان یک روز معاملاتی در رابطه با قیمت طلای آب‌شده در روز بعد، وارد معامله می‌شوند.

همچنین دلار فردایی نیز به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله می‌شود، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود. فروشندگان دلار فردایی معمولا دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام پذیرفته و صرفا تفاوت قیمت آن به صورت ریالی تسویه می‌شود.
فروشندگان فردایی عمدتا دلالانی هستند که در خیابان فردوسی و منوچهری فعالیت می‌کنند. اما اکنون برخی از این فروشندگان با کوچ به شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های خود را به بیرون از خیابان‌ها و فضای فیزیکی کشیده‌اند.

فرآیند معاملات فردایی طلا بدین‌ صورت است که تعدادی از افراد معتبر که به یکدیگر اعتماد دارند، یک گروه برای این معاملات تشکیل می‌دهند. این گروه یک سرگروه خواهد داشت که در راستای تضمین معاملات و پرداخت خسارات جبران چک یا تضامین مورد نیاز را دریافت می‌کند.

اما اکنون و در پی مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر غیر قانونی بودن معاملات فردایی طلا و ارز با عنایت به اینکه اخلالگران این بازار با ایجاد تقاضای کاذب و غیر واقعی نسبت به افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت طلا و ارز اقدام می کردند، اخلالگران و سرشاخه های تاثیرگذار در این بازار در تیر رس پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفته اند که ۱۶ نفر از آنها تا کنون دستگیر شده اند.

پس از ممنوعیت معاملات دلار فردایی اکنون نیز رئیس کل کانون صرافان ایران از ممنوعیت معاملات فردایی طلا خبر داده و تاکید دارد معاملات فردایی ارز به شدت ممنوع شده است و با معامله‌گران آن برخورد جدی انجام خواهد شد. همچنین برنامه‌های جدی برای بازار ارز، طلا و سایر کالاهای گران‌بها پیش‌بینی شده که قرار است اجرا شود.
همچنین سردار حاجیان سخنگو و معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی اخیرا تصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر، شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به اخلال در این بازار می کنند در دستور کار پلیس بوده و ماموران فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی به کسانیکه در این بازار فعالیت داشته و یا قصد ورود به این بازار غیر قانونی را دارند، هشدار جدی می دهد که تحت رصد پلیس هستند و درصورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

هر گونه معامله کاغذی، سکه و ارز بدون ثبت و انجام فرایند مقرراتی آن ممنوع است، معاملات فردایی طلا و ارز هم از لحاظ شرعی و هم قانونی تخلف است چرا که در این معاملات هیچ کالا و یا جنسی رد و بدل نمی شود بلکه عده ای خاص با دردست گرفتن بازار فردا، اقدام به معامله می کنند که این شیوه معامله باعث می شود بازار طلا و ارز دچار چالش شود

ممنوعیت معاملات طلای فردایی اقدام تازه ای نیست وهمچنان این معاملات غیر قانونی است
دراین باره محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره ممنوعیت معامله طلای فردایی در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه اعلام شده است که معاملات فردایی طلا ممنوع است حرف تازه ای نیست اما گویا دولت بخصوص نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده روی این موضوع بسیار حساس شده است آنگونه که طی چند روز گذشته خیلی از افراد سرشاخه معامله گران ارز فردایی توسط پلیس امنیت اقتصادی دستگیر شده اند.

وی با بیان اینکه هر گونه معامله کاغذی، سکه و ارز بدون ثبت و انجام فرایند مقرراتی آن ممنوع است، گفت: معاملات فردایی طلا و ارز هم از لحاظ شرعی و هم قانونی تخلف است چرا که در این معاملات هیچ کالا و یا جنسی رد و بدل نمی شود بلکه عده ای خاص با دردست گرفتن بازار فردا اقدام به معامله می کنند که این شیوه معامله باعث می شود بازار طلا و ارز دچار چالش شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته برخی از فعالان معامله گر ارز و طلایی فردایی دستگیر شدن و از آنها تعهد گرفته شد اما همچنان معامله گران چنین بازاری همچنان با فعالیتی که دارند مخل بازار شده که البته پلیس به دنبال آنهاست چرا که وجود چنین افرادی باعث می شود تقاضای کاذب برای خرید طلا و ارز افزایش یابد که این موضوع به رشد قیمتها در بازار منجر می شود.

وی افزود: اینکه اکنون پلیس و دستگاهها و نهادهای تصمیم گیر سفت و سخت به دنبال حذف معاملات فردایی دلار و طلا هستند بی تردید یادآوری به دلالانی است که در این بازار فعالیت می کنند که حواسشان کاملا به این موضوع جمع شود چرا که انجام معامله در چنین بازاری غیر واقعی و مخل اقتصاد و بازار است.

وی افزود: مثلا یک نفر امروز ۱۰۰ دلار به قیمتی مشخص خرید می کند و فردا چنانچه قیمت دلارافزایش یافت مابه التفاوت آن را می گیرد. البته معاملات فردایی ارز و طلا در دنیا نیز رایج است اما این نوع معاملات قانونی و ثبت شده انجام می شود و طرف معامله کاملا مشخص است اما متاسفانه در ایران چنین معامله ای بر روی کاغذ انجام شده و فقط توسط افراد حرفه ای صورت می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند؛ بالاترین میزان ذخایر ارزی را در یک دهه اخیر داریم اما تا کنون برنامه ریزی و اقدام قابل توجهی آنگونه که منجربه ممانعت از رشد بی منطق ارز در بازار شود را عملیاتی نکرده است. درچنین شرایطی استفاده از نیروی قهریه و سلبی برای مدیریت بازار ارز موجب سرکوب سرمایه و انجام عملیات های مخفیانه زیرزمینی می شود

سیستم نظارتی در هر حوزه ای برای جلوگیری از رانت و فساد ضروری است
فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره جمع آوری معاملات فردایی طلا و ارز گفت: سیستم نظارتی در هر حوزه ای برای جلوگیری از رانت و فساد ضروری و لازم است، اما به نظر می رسد در مدیریت فضای کسب و کار نباید طوری رفتار کرد که بازار با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه در مدیریت بازار سکه و ارز باید تمام ارکان چون حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص داخلی و میزان عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود تا برای ساماندهی این بازار برنامه ریزی کرد، گفت: به طور مثال رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند؛ بالاترین میزان ذخایر ارزی را در یک دهه اخیر داریم اما تا کنون برنامه ریزی و اقدام قابل توجهی آنگونه که منجربه ممانعت از رشد بی منطق ارز در بازار شود را عملیاتی نکرده است. درچنین شرایطی استفاده از نیروی قهریه و سلبی برای مدیریت بازار ارز موجب سرکوب سرمایه و انجام عملیات های مخفیانه زیرزمینی می شود.

آقا بزرگی، در ادامه گفت: وقتی بازار با اصول کارشناسی مدیریت نشود احتمال ورود ارز به سمت ارزهای دیجیتال محتمل است و از طرفی منجر به خروج پول از بازار سرمایه نیز می شود، طوری که طی ۴ ماه ارزش ۳۰۰ میلیارد تومانی ارز در این بازار به ۲۲۰ میلیارد دلار افت کرد این یکی از نشانه های عدم مدیریت صحیح بازار ارز است.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ نظارت دقیق بر بازار برای جلوگیری از رانت و فساد و ایجاد اخلال در بازار ضروری است تا با این شیوه مانع از فعالیت عده ای در بازارهای غیر رسمی آنگونه که بازار را دچار مشکل می کنند شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha