۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
آینده مبهم صنایع لبنی در مازندران| تعطیلی نیمی از دامداری‌های صنعتی
بازار گزارش می‌دهد؛

آینده مبهم صنایع لبنی در مازندران| تعطیلی نیمی از دامداری‌های صنعتی

ساری- افزایش حامل های انرژی، حذف ارز ترجیهی و کاهش سرانه مصرف شیر آینده کارخانه های تولید لبنیات و دامداری های صنعتی و سنتی مازندران را پرچالش و مبهم کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۴۶ هزار واحد دامداری در مازندران وجود دارد و طبق آمارها ۸۰ درصد واحدهای دامی استان سنتی و از سوی دیگر حدود ۲۰۰ واحد دامداری صنعتی استان غیرفعال و تعطیل هستند.

میزان تولید روزانه شیر در مازندران روزانه ۷۰۰ هزار تن بوده درحالی که کارخانه‌های صنعتی استان نیازمند دو هزار و ۵۰۰ تن هستند و بیشتر تولیدات از خارج از استان وارد می‌شود. در حال حاضر ۵۸ واحد سکوی شیر در استان مازندران وجود دارد که ۲۹ واحد آن با ظرفیت ۲۷۰ تن شیر غیرفعال هستند.

۲۱۱ دامداری صنعتی غیرفعال است
داود دریکنده مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت موجود در حوزه دام استان، تعداد واحدهای گاوداری شیری صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان را ۳۹۴ با ظرفیت ۲۵ هزار و ۹۰۰ راس ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۱۸۳ واحد فعال با ظرفیت ۱۵ هزار راس و ۲۱۱ واحد با ظرفیت ۱۳ هزار و ۹۰۰ راس غیرفعال هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران رتبه و جایگاه هفتم تولید شیر را در کشور دارا ست، افزود: این استان با تولید ۶.۲ درصد و تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شیر همیشه حرفی برای گفتن در کشور دارد.

وی با اظهار اینکه مازندران از استان‌های پیشرو در تولید شیر به شمار می‌رود، شمار دام‌های سنگین را ۴۵۱ هزار راس دام دورگ بیان کرد و گفت: از این تعداد ۳۸۹ هزار تن شیر در سال استحصال و تولید می‌شود.

دریکنده بابیان اینکه مازندران ۷.۲ درصد جمعیت گاو دورگ کشور را داراست، افزود: مازندران ظرفیت خوبی به نام گاو بومی با ظرفیت ۲۵۱ هزار راس دارد و ۵۶ هزار تن شیر در سال تولید می‌کند که ۱۱.۸ درصد گاو بومی کشور را تشکیل می‌دهد.

آینده مبهم صنایع لبنی در مازندران| تعطیلی نیمی از دامداری های صنعتی

مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران به ظرفیت گاومیش در استان اشاره و اضافه کرد: ۱.۱ درصد گاومیش کشور با ظرفیت پنج هزار و ۲۰۰ راس در استان وجود دارد و ۹۲ هزار راس گاو اصیل با تولید شیر ۲۳۵ هزار تن در سال و ضریب ۱.۱۶ درصد در استان وجود دارد.

وی براورد میزان تولید شیر روزانه استان را ۱۹ هزار تن بیان کرد و گفت: مصرف پایین شیر در کودکان عوارض زیادی در پی دارد و می‌توان با تغییر در سبد روزانه غذایی و افزایش مصرف، این عوارض را کاهش داد.

وجود دامداری‌های سنتی، بازدهی پایین و نبود صرفه اقتصادی از مهمترین چالش‌های فراروی صنعت لبنیات در استان به شمار می‌رود و سبب شده تا درصد بالایی از شیر مورد نیاز کارخانه‌ها از خارج از استان وارد شود.

روزانه ۲۵۰۰ تن شیر در کارخانه‌های مازندران مصرف می‌شود
سعید باقری رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به چالش فراروی صنعت لبنیات شمار واحدهای تولیدی را ۲۷ کارخانه بیان کرد و گفت: میزان واردات شیر از خارج استان بالاست و این نشان می‌دهد مازندران ظرفیت خوبی برای سرمایه گذرای در بخش دامداری و تحول شیر به واحدهای لبنی دارد.

وی افزود: حدود دو هزار و ۵۰۰ تن در روز شیر در واحدهای لبنی استان مصرف می‌شود و این ظرفیت وجود دارد که سرمایه گذاری بیشتری در استان صورت گیرد.

وی با اشاره به حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و افزایش نهاده‌های دامداری‌ها و افزایش قیمت شیر افزود: از این رو واحدهای صنعتی برای تامین سرمایه درگردش با مشکل روبرو هستند و نیاز به حمایت داریم زیرا به واحدها شوک وارد شده است و اگر سرمایه درگردش تزریق نشود منجر به تعطیلی واحدها می‌شود.

از این رو واحدهای صنعتی برای تامین سرمایه درگردش با مشکل روبرو هستند و نیاز به حمایت داریم زیرا به واحدها شوک وارد شده است و اگر سرمایه درگردش تزریق نشود منجر به تعطیلی واحدها می‌شود

باقری با عنوان اینکه ۴۶ درصد صنعت استان را صنایع غذایی تشکیل می‌دهند، گفت: از این میزان ۲۹ درصد صادرات استان را فرآورده‌های لبنی تشکیل می‌دهند و این نشانه اهمیت و توجه به این صنعت در استان است.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران یادآور شد: حامل‌های انرژی در سال قبل به شدت افزایش یافت و این مورد در قیمت تمام شده تاثیرگذار است و در کنار آن افزایش حقوق و دستمزد نیز هزینه‌ها را بالابرده است.

وی افزود: با توجه به آیتم‌های موجود بیرون کارخانه، تلاش می‌شود با افزایش کیفیت در بازار بقا و دوام داشته باشیم اما هزار و ۵۰۰ واحد لبنیات سنتی در استان وجود دارد که نظارتی بر آنها نمی‌شود درحالی که کارخانه‌ها دارای مسئولان فنی متخصص هستند.

باقری تصریح کرد: باید مصرف کننده به سمت لبنیات صنعتی ترغیب شوند و شیرهایی که در ورودی کارخانه‌های صنعتی رد می‌شوند از واحدهای سنتی سردرمی آورند و هیچ نظارتی روی واحدهای سنتی نمی‌شود.

آینده مبهم صنایع لبنی در مازندران| تعطیلی نیمی از دامداری های صنعتی

باتوجه به اهمیت شیر و لبنیات و مصرف بالای آن در جهان، میزان مصرف آن در ایران پایین و ۵۰ لیتر در سال و یک ششم کشورهای پیشرفته دنیا است و این درحالی که شاخص توسعه یافتگی در جهان را مسئله لبنیات تشکیل می‌دهد.

علی نقی زاده فعال در صنعت لبنیات استان گفت: در اندونزی مصرف لبنیات و شیر ۱۳ کیلوگرم ولی در ایتالیا ۲۵۰ کیلوگرم است و متوسط قد مردان و زنان مردان اندونزی ۲۰ سانتی متر از مردان ایتالیا کمتر است.

کاهش سرانه شیر درپی پایین آمدن قدرت اقتصادی مردم
وی با اظهار اینکه همه به اهمیت مصرف شیر واقف هستیم، گفت: قدرت اقتصادی و خرید مردم در کاهش سرانه شیر موثر است و باید با راهکارهای لازم سرانه مصرف را ارتقا داد.

نقی زاده با عنوان اینکه مسئولان باید در زمینه مصرف شیر مردم تدابیر لازم به خرج دهند، گفت: در ایران از سال ۷۹ به مدت چند سال در مدارس شیر توزیع می‌شد و دولت باید در این راستا برنامه داشته باشد.

وی حذف یارانه لبنیات و تامین علوفه را سبب کاهش مصرف سرانه شیر دانست و گفت: دولت باید کارت لبنیات و شیر به مردم داده شود و تا خانواده با آن برای خرید شیر اقدام کند.

نقی زاده با اظهار اینکه کارخانه شیر در وسط یک زنجیره تولید قرار گرفته است، افزود: چتر حمایتی دولت باید از اول زنجیره تا پایان را شامل شود و بتوان شیر و لبنیات با قیمت مناسب عرضه کرد.

وی ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا را لازم دانست و گفت: هر سال پنج میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود که چهار میلیون تن آن در کشور مصرف و بقیه یا ضایعات و یا صادر می‌شود.

مکانیزه کردن واحدهای صنعتی، ارتقای سرانه مصرف شیر و حمایت از دامداران و کارخانه داران مهمترین مطالبه و درخواست فعالان صنعت به شمار می‌رود.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha