۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
مهمترین نکات حقوقی خرید زمین که باید بدانید

مهمترین نکات حقوقی خرید زمین که باید بدانید

مالک شدن و خرید زمین و املاک بسیار لذت‌بخش است، اما این لذت زمانی حاصل می‌شود که به تک تک نکات خرید زمین تجاری یا سایر ملک‌ها فکر و عمل کنید تا بعدها درگیر مشکلات حقوقی نشوید.

به گزارش بازار، مالک شدن و خرید زمین و املاک بسیار لذت‌بخش است، اما این لذت زمانی حاصل می‌شود که به تک تک نکات خرید زمین تجاری یا سایر ملک‌ها فکر و عمل کنید تا بعدها درگیر مشکلات حقوقی نشوید. در نتیجه لازم است که قبل معامله ملک و املاک، با قوانین از جمله نکات حقوقی، نوشتن قولنامه و نکاتی برای جلوگیری از کلاه‌برداری آشنا شوید تا خرید موفقی را تجربه کنید. با گیلیم همراه باشید تا این مسئله را برای شما موشکافی بکنیم:

نکته اول خرید زمین:

اگر طرف خرید شما یک شخص حقوقی یا نهاد خاص است، باید قبل از هرکاری از فروشنده زمین درخواست کنید که مجوزهای وکالت از نهاد مربوطه را برای بررسی و مطالعه در اختیار شما قرار دهد و با دقت، از درست بودن اطلاعات اطمینان حاصل کنید.

نکته دوم خرید زمین:

نکته مهم دیگر، این است که باید بدانید زمین‌های مصادره شده از سوی دادگاه انقلاب و منتقل شده به دستگاه‌هایی مثل بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یا... معمولا در هنگام معامله طرفین را با مشکلات درگیر می‌کنند. چون احتمال اینکه مالک قبلی ادعایی درباره زمین خود داشته باشد وجود دارد و نهادهای قضایی، به بررسی چنین ادعاهایی می‌پردازند.

نکته سوم:خرید زمین

حتما شما هم زیاد شنیده‌اید که فلان زمین در طرح قرار گرفته و منظور از این طرح، محدوده طرح تفصیلی است. پس بهترین کار این است که قبل از معامله، درباره این موضوع اطلاعات لازم را کسب کنید تا مطمئن شوید که زمین شامل طرح نباشد.

نکته چهارم خرید زمین:

تعدادی از زمین‌های کشاورزی سند رسمی ندارند و به عبارتی، سند رد و بدل شده بین فروشنده و خریدار سنتی یا قولنامه‌ای است. در نتیجه لازم است که قبل از هرکاری، نسبت به دریافت استعلام از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی اقدام کنید تا از مورد صحت بودن آن سند مطمئن شوید.

نوشتن قولنامه و نکات طلایی مربوط به آن

همانطور که همه ما می‌دانیم، قولنامه یک سند رسمی نیست و در دسته اسناد رسمی قرار نمی‌گیرد. چونکه اسناد رسمی مورد تایید دولت و نهادهای قضایی قرار می‌گیرند، اما قولنامه توسط خود خریدار، فروشنده و مالک بنگاه تنظیم می‌شود. فرایند معامله به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و به همین دلیل، معمولا یک سری اسناد هم از سوی خریدار و هم از سوی فروشنده نزد بنگاه‌دار باقی می‌ماند. پس اقداماتی که شما باید در این زمینه انجام دهید، این است که ابتدا در زمینه قوانین ک نکات حقوقی مسکن یک سری اطلاعات کسب کرده و سپس از کد رهگیری استعلام گرفته و سند ملک یا زمین مربوطه را حتما بررسی کنید.

مهمترین نکات حقوقی خرید زمین که باید بدانید

علت تنظیم قولنامه چیست؟

گاهی پیش می‌آید که خریدار پول کافی برای خرید ملک را نداشته باشد یا فروشنده در حال راس و ریس کردن اوضاع زمین یا ملک خود باشد. در چنین شرایطی که زمینه معامله به طور کامل فراهم نیست، تنظیم قولنامه به روشن شدن مراحل و شرایط معامله کمک می‌کند. یعنی اگر یک زمین یا ملک قولنامه شود، گویای این است که یکبار معامله شده است. قولنامه باید سه نسخه جداگانه داشته باشد که پس از امضا کردن خریدار و فروشنده و شهود آنها، یک نسخه به خریدار زمین، یک نسخه به فروشنده و یک نسخه به فرد بنگاه‌دار تعلق بگیرد.

علت اهمیت کد رهگیری چیست؟

در واقع شما با در دست داشتن کد رهگیری یک ملک یا زمین، می‌توانید از درست و بی‌نقص بودن معامله خود مطمئن شوید. یعنی با پیگیری این کد می‌توان فهمید که آخرین وضعیت فلان ملک یا زمین چیست و دیگر درگیر مشکلاتی از جمله خرید زمینی که به چند نفر فروخته شده است یا قرار است فروخته شود نمی‌شوید.

علاوه بر این، اگر قرار است انتقال پول بین خریدار و فروشنده از طریق چک باشد، باید جزئیات مهمی از جمله نام دو طرف معامله و شماره سریال چک در آن قید شود


رای جلوگیری و پیشگیری از کلاه برداری چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

نکته قابل توجه این است اکثریت پرونده های کلاه برداری مسکن به مشاوران املاک اختصاص دارد. ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که فکر کنید در صورتی که تمام کار های مربوط به خرید زمین یا ملک را به مشاور املاک خود بسپارند و قرار دارد را یک قولنامه در بنگاه منقعد کنند، کار هایشان به خوبی پیش می‌ رود اما در این مرحله حساس ترین قسمت معاملات املاک است که گاهی اوقات ممکن است مشکل ساز ترین قسمت آن نیز باشد. کمتر کسی به یک مشاور املاکی که با احترام با مشتریان خود برخورد می کند و به اصطلاح بسیار متشخص است کلاه بردار باشد. درحالی که این موضوع صحت ندارد، هر کلاه برداری می تواند به اصلاح با چرب زبانی و احترام شما را گول بزند و کلاه برداری کند.


۱- اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که باید یک مشاور املاک مورد اعتماد داشته باشید. به اینگونه که هر مشاور املاک باید یک محوز اتحادیه مشاورین املاک داشته باشد که عملکرد او را تایید کند.


۲. هنگامی که اقدام به خرید زمین می کنید، از هویت مشتری مطمئن شده و مدارک شناسی وی مانند کارت ملی و شناسنامه وی را با دقت بررسی کنید سپس با مشخصات سند زمین یا ملک و بقیه مدارک آن را چک کرده و تطبیق دهید.

۳. در صورتی که مشتری شما می گوید وکالت بلاعزل یک فرد دیگر را برای فروش دارد، اول از هر چیزی باید از دفتر خانه ای که وکالت بلاعزل در آن ثبت شده است، استعلام بگیرید.



۴. کدپستی ده رقمی در سند هر ملک یا زمینی درج شده است که شما باید از فروشنده در خواست کنید تاییدیه کد پستی ده قمی را از اداره پست بگیرد. این کد پستی برمبنای تنظیم مبایعه نامه است.



۵. قولنامه یا مبایعه نامه ای که در هنگام خرید مشاهده کردید، اگر به صورت دستی تکمیل شده است هیچگاه به عنوان مستندات معامله قبول نکنید. زیرا ضروری است که مبایعه نامه در برگه های محصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و به شما کد رهگیری بدهد.

۶. حواستان باشد که بنگاه نباید بابت صدور رهگیری از شما هزینه ای دریافت کند زیرا صدور رهگیری مشمول هیچ هزینه ای نمی باشد.



۷. کد رهگیری بر اساس کدپستی دو رقمی و آدرس زمین یا ملک صادر می شود. در هنگام خرید کد رهگیری صادر شده را از طریق سامانه " سامانه ثبت معاملات و املاک ایران " در آدرس http://www.iranamlaak.ir چک کنید.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha