۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
بی توجهی مسئولان به صنعت شیر/ پیچیدگی پازل قیمت شیر و لبنیات
بازار از مشکلات دامداران خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بی توجهی مسئولان به صنعت شیر/ پیچیدگی پازل قیمت شیر و لبنیات

مشهد - دامداران خراسان رضوی همچون سایر تولیدکنندگان به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضای شیر خام آن‌ها خریدار نداشته و اقتصادشان در حال خشک شدن است.

خبرگزاری بازار؛ خراسان رضوی با بهره‌مندی از ۳۲۰ هزار رأس دام سنگین و تولید سالانه یک‌میلیون تن شیررتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است و برخورداری از کارخانه‌های متعدد لبنی این استان را در زمره یکی از قطب‌های تولید لبنیات قرار داده است اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا، کاهش مصرف و ممنوعیت صادرات شیر خشک موجب شده تا این صنعت روزهای سختی را پشت سر بگذارد.

کاهش مصرف، همچنین نارضایتی تولیدکننده از به‌صرفه نبودن تولید شیر خام در کنار اختلاف قیمت خرید با هزینه‌های تولید و وجود واسطه‌ها موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند محصول خود را باقیمت واقعی در بازار به فروش برسانند.

باوجوداینکه بارها مسئولان برای حل این مشکل راهکارهایی ازجمله خرید شیر باقیمت تضمینی را ارائه داده‌اند اما اجرایی نشدن این وعده‌ها موجب شده تا این محصول مشتری قابل‌توجهی نداشته و درنتیجه روی دست تولیدکننده بماند و حالا بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است.

مسئولان توجه کنند

در همین راستا یکی از تولیدکنندگان شیر خام که محصول خود را در فروشگاه‌های مشهد توزیع می‌کند به خبرنگار بازار گفت: انتشار تصاویر زنده‌به‌گور کردن جوجه‌های یک روز در طی هفته گذشته موجب شد تا بسیاری از افکار عمومی تا رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه قضایی نگاهشان به مشکلات مرغداران معطوف شود.

علیزاده افزود: شاید اگر یکی از صاحبان گاوداری‌ها نیز شیر تولیدی‌اش را در چاه می‌ریخت مسئولان بیشتر نظرشان به ما جلب می‌شد.

در حال حاضر شیر از دامدار به قیمت ۱۵ هزار ریال خریداری می‌شود اما قیمت آن در فروشگاه های لبنیات تا دو برابر و به قیمت ۳۰ هزار ریال به فروش می رسد

وی با ابراز اینکه در حال حاضر شیر از دامدار به قیمت ۱۵ هزار ریال خریداری می‌شود اما قیمت آن در فروشگاه های لبنیات تا دو برابر و به قیمت ۳۰ هزار ریال به فروش می رسد، ادامه داد: این در حالی است که وجه شیر خریداری‌شده بعد از گذشته دو تا سه ماه بعد  به دامدار پرداخت می‌شود و لذا ما برای خرید علوفه نیز در مضیقه هستیم.

علیزاده بیان کرد: در حالی قیمت شیر خام هرروز با کاهش روبرو است که از آن‌طرف کارخانه‌های لبنی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند و درحالی‌که قیمت یک کیلو شیر به نصف قیمت رسیده اما قیمت یک قالب پنیر از سال گذشته حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته است!

کاهش قیمت شیر افزایش قیمت لبنیات

در همین راستا مدیرعامل اتحادیه گاو داران و دامداران صنعتی خراسان رضوی بابیان اینکه قیمت شیر خام هرروز رو به کاهش است به بازار گفت: این در حالی است که قیمت لبنیات تولیدی کارخانه‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است.

افشین صراف بابیان اینکه متأسفانه قیمت شیر خام نسبت در سال گذشته به ازای هر کیلو ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال بود اظهار کرد: متأسفانه این قیمت در حال حاضر به رقم کیلویی ۲۲هزار ریال رسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که خراسان رضوی با تولید سالانه یک‌میلیون تن شیر رتبه سوم کشور را داراست بیان کرد: در راستای تولید و هم‌چنین احداث کارخانه‌های تبدیلی و لبنی سرمایه‌گذاری هنگفتی در این راستا و در این استان صورت پذیرفته است که بی‌توجهی به آن ضرر غیرقابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه در حال حاضر شیر تولیدکنندگان خریدار ندارد بیان کرد: در این راستا نیازمند حمایت دولت هستیم.

انتظارت تولیدکنندگان

صراف با اشاره‌ای به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اظهار کرد: تعیین قیمت مصوب بدون لحاظ کردن قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده، شرایط تولید در این بخش را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در حال حاضر شیراز دامدار به قیمت ۱۵ هزار ریال خریداری می‌شود اما قیمت آن در فروشگاه های لبنیات تا دو برابر و به قیمت ۳۰ هزار ریال به فروش می رسد

وی افزود: برای مدیریت این موضوع می‌بایست در ابتدا دست واسطه‌ها را کوتاه و سپس با تخصیص اعتبارات ارزی امکان تأمین نهاده‌های دامی را برای اتحادیه فراهم کرد.

وی بابیان اینکه اتحادیه گاو داران و دامداران صنعتی خراسان رضوی توان تأمین نهاده‌های موردنیاز و صادرات شیر خشک به میزان سه هزار تن و تأمین یک هزار و ۵۰۰ تن کره را در سال دارد افزود: در سال جهش تولید می‌بایست بستر برای تولید و افزایش صادرات فراهم شود این در حالی است که صادرات شیر خشک ممنوع بوده و این موضوع خود سد راه افزایش تولید است.

وی حمایت از تولیدکننده و رفع موانع تولید را درسال جهش تولید یک ضرورت خوانده و یادآور شد: خرید حمایتی شیر خام، تأمین نهاده موردنیاز دامداران، ساماندهی و قطع دست واسطه‌ها و باز گذاشتن فضا برای تعیین قیمت‌ها بر اساس قانون عرضه و تقاضا ازجمله راهکارهای موجود برای مدیریت مشکلات فعلی است.

رد پای مخرب کرونا در صنعت شیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات پیش‌آمده در این صنعت به بازار می‌گوید: باوجوداینکه خراسان رضوی تولیدکننده ۸۰ درصد پنیر پیتزای کشور است اما مشاهده می‌شود که مصرف لبنیات و فراورده‌های آن به شکل بی سابقه ای با کاهش مصرف روبرو شده است.

محمدرضا اورانی در این رابطه اظهار می‌کند: این کاهش تقاضا ناشی از تأثیر ویروس کرونا بر بازار، تعطیلی رستوران‌ها و فست فود ها و تغییر شیوه خرید مردم است.

برای جهش تولید اختیارات استانی می‌خواهیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه برای حفظ این صنعت باید برنامه مدون داشت، اظهار می‌کند: این توان را داریم که در همین شرایط حتی یک گاوداری به تعطیلی کشیده نشده و حتی گاوداری‌های غیرفعال را دوباره به صحنه تواید بازگردانیم.

وی بابیان اینکه البته این اقدام پیش شروط هایی دارد، می افزاید: این هدف زمانی محقق می‌شود که با مجوز صادرات ۱۵ هزار تن شیر خشک صنعتی موافقت و دوم اینکه تأمین و تخصیص ارز برای تأمین نهاده های دامی را برعهده مدیریت ارشد استان گذاشت.

اورانی در این راستا اطمینان خاطر می‌دهد: اگر این کار انجام شود امکان تأمین نهاده اعم از جو، کنجاله سویا و ذرت از کشورهای آسیای میانه و حذف واسطه ها وجود دارد.

اگر نهاده‌های مصرفی به‌جای تأمین از بندرعباس و بندر امام خمینی در بوشهر، از مرز سرخس وارد شود در هر کیلو ۲۵۰ تومان در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی خواهد شد

وی یادآور می‌شود: به‌طور مثال فقط در یک مورد اگر نهاده‌های مصرفی به‌جای تأمین از بندرعباس و بندر امام خمینی در بوشهر، از مرز سرخس وارد شود در هر کیلو ۲۵۰ تومان در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اخیر به دلیل ایجاد وقفه در حمل نهاده های دامی و طیور یادآور می‌شود: اگر نهاده های دامی در بندر ذخیره شده باشد و به‌موقع به دست گاودار و دامدار نرسد، درواقع ما فضا را برای دلال آماده کردیم درصورتی‌که اگر اختیارات نظام تأمین و تخصیص ارز به استان واگذار شود حتی خراسان رضوی می‌تواند معین استان‌های خراسان جنوبی، شمالی، سمنان و استان‌های دیگر باشد.

صادرات شیر خشک

وی در پاسخ به اینکه چرا نسبت به صادرات شیر خشک اقدامی نمی‌شود، اظهار می‌کند: برای حمایت از تولیدکنندگان با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده دو مجوز ۱۰ هزار تنی صادرات شیر خشک صنعتی برای قبل از سال و دیگری برای سال جدید اخذ شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر صادرات شیر خشک صنعتی به خارج از کشور آغاز شده است می افزاید: قیمت مصوب تنظیم بازار به ازای هر کیلو ۲۳ هزار و ۹۰۰ ریال تعیین‌شده است.

وی در خصوص برخی از شایعات مبنی بر نبود نهاده‌های دامی نیز تاکید می‌کند: در حوزه تأمین نهاده‌های دامی سال گذشته ۹۲ هزار و ۳۶۳ تن سبوس باقیمت ۱۰ هزارریال بین گاوداران و دامداران استان و یک‌میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۲۹ تن ذرت، جو و کنجاله سویا نیزتوزیع‌شده است.

کد خبر: ۱۵٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha