۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
انتشار اوراق ارزی  در شرایط تحریمی و تورمی شوآف است!
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

انتشار اوراق ارزی در شرایط تحریمی و تورمی شوآف است!

قوام، کارشناس بازارهای مالی گفت: باید جزئیات معاملات، قواعد و زوایای انتشار اوراق ارزی به خوبی مشخص و زیرساخت های مربوطه نیز برای این بازار به خوبی فراهم شود.

سمیه شوریابی؛ بازار: دانیال قوام اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی در خصوص انتشار اوراق ارزی، در گفتگو با بازار بیان کرد: هیچ دستورالعملی از جانب دولت برای انتشار اوراق ارزی تدوین نشده است یعنی هنوز مشخص نکرده اند به چه مقدار و با چه سودی می‌خواهند این کار را انجام دهند.

وی افزود: آنچه مسلم است انتشار اوراق ارزی کاری است که در همه دنیا صورت می‌گیرد و همه به این مسأله واقف هستند و به خوبی آن را انجام می‌دهند و این در حالی است که در دل دنیا ذوب شده اند و در جامعه جهانی پذیرفته شده اند و یک جزیره خود مختار در این دنیا نیستند.

تنش های ارزی و تحریم های حاضر

قوام با اشاره به شیب صعودی قیمت ارز تشریح کرد: در طی هشت ماه گذشته قیمت ارز از ۲۳ هزار تومان به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است که حدوداً سی درصد کاهش ارزش پول ملی داشته ایم و در حال حاضر با توجه به شرایط امروز دو راهکار در پیش روی داریم یا باید به کشور های خارجی دیگر بفروشیم که از آن ها دلار بگیریم تا بتوانیم از این طریق کسری حدوداً ۵۰۰ همتی بودجه را برطرف کنیم و یا به داخلی ها بفروشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مسائلی که در اوراق مطرح این است که این ها توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و اصل و فرع پول توسط بانک مرکزی و یک شرکت بیمه معمولاً باید ضمانت شود و در سررسیدهای مشخصی که معمولاً سررسیدهای شش ماه می‌باشد سود پرداخت شود و در سررسید دیگری هم اصل پول پرداخت شود، مانند اوراق مشارکت داخلی که دارای یک سری کوپن های است که سود را می‌دهند و به هنگام سررسیدها، اصل مبلغ پرداخت می‌شود.

قوام با بیان اینکه کشور درگیر تنش های ارزی است، افزود: آنچه که در این میان مهم است این است که ما چه مقدار می‌توانیم به خارجی ها بفروشیم، در حالی که بانک مرکزی در تحریم است، کشور ما نیز در تحریم به سر می‌برد و شرایط کشور نرمال و عادی نمی باشد و حالا ما بیاییم به یک نفر خارجی بگوییم که پولت را بده تا ما ارزی، برایت سود آوری داشته باشیم!

انتشار اوراق ارزی  در شرایط تحریمی و تورمی شوآف است!

سوددهی پایین اوراق ارزی

این اقتصاددان بازار سرمایه با وارد دانستن ایراداتی بر اوراق ارزی اظهار داشت: سود این اوراق بسیار پایین می باشد، مثلا بین سه تا حداکثر شش درصد خواهد بود و به نسبت سود و فردی که در ایران وجود دارد کم است و خیلی برای سرمایه گذار ایرانی جذابیت ایجاد نمی‌کند و این که آیا دولت بخواهد به خارجی ها بفروشد، آنها چه اندازه اعتماد می‌کنند.

وی افزود: به نظر من این امر نمی‌تواند موفق باشد و دولت نیز نمی تواند از این قضیه درآمد خوبی داشته باشد به لحاظ این که ما در حال حاضر چهره خوبی در دنیا نداریم و تا زمانی که برجام انجام نشود هیچ حرکت مثبت اقصادی بزرگی در این مملکت به وقوع نخواهد پیوست چون ما نمی‌توانیم جزیره خودمختاری باشیم و به دنیا کاری نداشته باشیم و از طرف دیگر بخواهیم از مواهب اقتصاد جهانی هم بهره مند شویم و طبیعی است که دنیا هم به ما پاسخ نخواهد داد و این اتفاقی است که ممکن است به لحاظ حرکتی نمایشی (شوآف) انجام شده ولی از آن ولی استقبالی نخواهد شد.

در عرض هشت ماه بیش از سی درصد ارزش پول ملی ما کم شده و افت کرده است، حالا اگر ما این ارز را بگیریم و وارد سیستم کنیم و تبدیل به ریال کنیم و در پروژه هاسرمایه گذاری کنیم بعد که بخواهیم برگردانیم با توجه به روند کاهشی پول ملی به مشکل برمی‌خوریم

لزوم ثبات قیمت ارز

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه بیان کرد: معضل دیگری که در بحث سرمایه گذاری خارجی مهم است ثبات قیمت ارز می‌باشد، در عرض هشت ماه بیش از سی درصد ارزش پول ملی ما کم شده و افت کرده است، حالا اگر ما این ارز را بگیریم و وارد سیستم کنیم و تبدیل به ریال کنیم و در پروژه هاسرمایه گذاری کنیم بعد که بخواهیم برگردانیم با توجه به روند کاهشی پول ملی به مشکل برمی‌خوریم.

انتشار اوراق ارزی  در شرایط تحریمی و تورمی شوآف است!

برجام را معطل نکنین

قوام در پاسخ به این سئوال که چه زمانی در اقتصاد کشور تحولی رخ می‌دهد، پاسخ داد: تا زمانی که ما برجام را نداشته باشیم و به اقتصاد جهانی برنگردیم و یک کشور جهانی نشویم و شهروندان ما جهانی نباشند حرکت مثمر ثمر و واقعی و درستی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد. اولین کاری که باید دولت انجام دهد این است که هر چه سریعتر برجامی که بدون دلیل خاصی معطل نگه داشته است را تا زمانی که بیش از این ارزش خود را از دست نداده و هنوز برای طرف های مقابل ما ارزشمند می‌باشد و به آن پایبند هستند و خواستار اجرایی شدن آن نیز می‌باشند، هر چه سریعتر انجام دهد و آن زمانی که به جامعه جهانی برگشتیم انتشار اوراق معنا خواهد داشت و ماقبل آن فاقد معنا و فقط جنبه تبلیغاتی و شوآف سیاسی خواهد داشت.

قوام با اشاره به مرتبط بودن سیاست و اقتصاد تأکید کرد: مهم نیست که دولت فرض و گفتارش بر این استوارباشد که برجام را به زندگی و اقتصاد گره بزند یا نزند، بلکه آنچه مسلم است و ما هم درک می‌کنیم این است که این خودش گره خورده است. بنابراین شما لطف کن و زودتر مسأله را حل و این گره را باز کن. این طور نیست که ما گره نزنیم و بنابراین گره نخورد، اقتصاد دستور بردار نیست و به سیاست نگاه می‌کند. اما جنس اقتصاد منابع اصلی درآمدی ما اتکای زیادی بر اقتصاد جهانی دارد.

جلب اعتماد دوباره و انتفاع مردم از سرمایه گذاری

وی افزود: وقتی می‌خواهند در کشوری سرمایه گذاری خارجی کنند قبل از هر چیزی ارزش پول ملی را مد نظر قرار می دهند و بعد از آن، ضریب ریسک سرمایه گذاری و سرمایه اجتماعی و نیز اعتماد مردم به دولت گزینه های مهم در اجرای این طرح می باشد.

وقتی اتفاق دلخراشی چون متروپل در آبادان رخ می‌دهد، مردم کوچک ترین چیزی را از دولت قبول نمی‌کنند حتی وقتی گفته می‌شود سازنده ساختمان کشته شده است باز هم باور نمی‌کنند و دنبال مصاحبه ها و فیلم هایی می‌روند که نقیض این موضوع را ثابت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها با مهم خواندن اعتماد مردم در خرید اوراق ارزی خاطر نشان کرد: اولین کاری که باید در این راستا انجام شود بازگشت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است تا مردم دوباره به دولت اعتماد کنند و بتوانند پا در عرصه اقتصادی بگذارند و حمایت و سرمایه گذاری کنند بدون اینکه با مشکلی مواجه شوند. در حال حاضر حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد منتهی چون سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به شدت افول کرده است اوراق قادر به جذب آن‌ها نخواهند بود، وقتی که اعتماد به وجود بیاید آن زمان است که می‌توانیم از خارجی ها انتظار داشته باشیم که بیایند در کشور سرمایه گذاری کنند و ما از بهرمندی های اقتصاد جهانی منتفع شویم.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha