۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
رکود کرونایی بازار مسکن و ویلا در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

رکود کرونایی بازار مسکن و ویلا در مازندران

ساری - بازار مسکن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای و اثرگذار بر بسیاری از متغییرهای اقتصادی همواره مشتریان زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و این بازار در سایه کرونا تعطیل و راکد شده است.

خبرگزاری بازار؛ سالانه حجم زیادی از دارایی‌ها در مازندران به سمت بازار مسکن و ساخت‌وساز سوق می‌یابد و در دو ماه گذشته بازار ساخت‌وساز در بسیاری از مناطق مازندران تعطیل‌شده و کرکره این فعالیت پایین کشیده است.

رکود و رونق بازار مسکن و ساختمان در مازندران بر بسیاری از متغییرهای اقتصادی اثرگذار است و ارزش‌افزوده این بخش سالانه در مازندران به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

در دوماه اخیر و با شیوع کرونا ویروس و تعطیلی پروژه‌های ساختمانی، پرونده ساخت‌وساز و مسکن به‌نوعی در مازندران نیمه تعطیل شد و شمار متقاضیان برای دریافت پروانه‌های ساختمانی نیز کاهش‌یافته است.

به تأکید کارشناسان و تحلیل گران حوزه مسکن در مازندران، بازار مسکن پس از گذر چند سال التهاب به دوره رکود در حال حاضر رسیده است و کاهش خرید فروش مسکن و نیمه تعطیلی بازار این بخش بر بخش‌های دیگر اقتصاد استان نیز لطمه زده است.

بازار مسکن همواره از متغییرهای زیادی تبعیت می‌کند

یک فعال در حوزه مشاوران املاک در مازندران بابیان اینکه بازار مسکن همواره از متغییرهای زیادی تبعیت می‌کند که نرخ ارز و سکه از جمله آن است، افزود: حوزه ساختمان و مسکن، سال جاری را با رکود عیدانه آغاز کرده و میزان خریدوفروش بسیار کاهش‌یافته است.

مسلم احمدی با اظهار اینکه بازار خریدوفروش ویلا و ساختمان در دو ماه گذشته به‌نوعی به حالت نیمه تعطیل درآمده است، افزود: امید می‌رود که با بازگشایی قطعه یک آزادراه تهران شمال، موج تازه‌ای از متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن روانه شمال شوند، کرونا ترمز مسکن و ویلا را کشید و حجم تقاضاها را کاهش داده است.

حوزه ساختمان و مسکن، سال جاری را با رکود عیدانه آغاز کرده و میزان خریدوفروش بسیار کاهش‌یافته است

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته همواره در آستانه عید و بهار شاهد افزایش حجم تقاضا برای خرید مسکن در شهرهای شمالی و مازندران بودیم و بسیاری ترجیح می‌دهند در مناطق خوش آب‌وهوای شمالی نیز، ویلا و خانه دوم داشته باشند.

به گفته احمدی، معمولاً خریداران ایام عید و بهار را برای جستجو و خرید مسکن انتخاب می‌کنند اما بازار معامله ویلا و مسکن در اولین ماه سال جاری به‌تبع شیوع کرونا و تأثیرپذیری از آن متوقف و راکد بوده است.

کاهش تقاضای غیربومی‌ها برای خرید مسکن و ویلا

یک کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن نیز با اظهار اینکه تقاضای غیربومی‌ها برای خرید مسکن و ویلا به دلیل شیوع کرونا کاهش‌یافته است، دلیل این رکود را بسته بودن راه‌ها و عدم سفر مسافران به منطقه بیان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با پایان یافتن دوره کرونا، شاهد رشد مضاعف قیمت ویلاها و مسکن در استان‌های شمالی و مازندران باشیم.

کرونا بر بازار مسکن سایه انداخته و این رکود تنها مختص به استان مازندران نبوده بلکه سراسری است و رکودکرونایی بر این بازار پرجاذبه حاکم شده است

احمد اسلامی با به دلیل رخوت و کسادی بازار مسکن در مازندران اشاره و اضافه کرد: کرونا بر بازار مسکن سایه انداخته و این رکود تنها مختص به استان مازندران نبوده بلکه سراسری است و رکودکرونایی بر این بازار پرجاذبه حاکم شده است.

وی با عنوان اینکه اکنون شاهد دوگانگی بین متقاضیان خریدوفروشندگان در حوزه مسکن هستیم، افزود: کاهش و رکود بازار مسکن دلیل این دوگانگی و دودستگی است و مالکان با ارائه مشوق‌هایی مانند فروش اقساطی ویا معاوضه با املاک در تهران و دیگر مناطق تلاش می‌کنند، بازار مسکن را همچنان پرجاذبه نشان دهند.

شیوع کرونا فرصتی برای افزایش قیمت‌ ساختمان و ویلا

این فعال حوزه اقتصادی با عنوان اینکه درعین‌حال برخی از مالکان نیز از فرصت کرونایی برای افزایش قیمت‌های ساختمان و ویلا استفاده کرده‌اند، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت ویلا و مسکن در مناطق مختلف مازندران روند صعودی یافته و مالکان رکود معاملات دوره کرونایی را عاملی برای افزایش نرخ بهره برده‌اند تا زیان ناشی از خواب سرمایه را در پساکرونا جبران کنند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد که برخی از فعالان بازار مسکن و ویلا در مناطق مختلف مازندران از جمله نواحی غربی، در شرایط کرونایی نیز حاضر به تعدیل و کاهش قیمت ویلا در شهرک‌های برند و خاص نیستند و حتی بر نرخ‌های پیشنهادی نیز افزوده‌اند.

بررسی میدانی نرخ انواع ویلاها در مناطق مختلف مازندران از جمله شهرک‌های نشان می‌دهد قیمت ویلاهای لاکچری در شهرک‌های برند از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان الی بالاتر وجود دارد و بنگاه‌ها نیز برای فروش ویلاها از اصطلاحاتی نظیر شهرک تهرانی نشین و یا برند بهره می‌گیرند.

مناطقی مانند آهودشت و امیرآباد نور، سی‌سنگان و چلندر نوشهر، سرخ‌رود مرزن آباد، متل قو، سعادت‌آباد چمستان، نرخ ویلاها از ۵۰۰ میلیون تومان تا چهار میلیارد تومان نیز آگهی شده است. ویلاهایی دو تا چندخوابه با حیاط سازی‌های شکیل در شهرک‌های برند با نگهبانی و ...

اگرچه حوزه ویلا و مسکن شمال همچنان مشتریان پروپاقرص خود را دارد اما شرایط کرونایی بر این بازار سایه انداخته و این بازار پردرآمد به‌روزهای خروج از رکود کرونایی می‌اندیشد.

کد خبر: ۱۵٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      0 0
      رکود وکاهش شدید قیمت مسکن تا سال ۱۴۰۵