۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
۲۰ هزار بیکار متخصص در قطب کشاورزی ایران| دانشگاه‌ها از آموزش عملی عقب ماندند
بازار گزارش می‌دهد؛

۲۰ هزار بیکار متخصص در قطب کشاورزی ایران| دانشگاه‌ها از آموزش عملی عقب ماندند

شیراز- استان فارس در حالی به عنوان قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود که ۲۰ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی در این استان همگی بیکارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سالهاست که از استان فارس به واسطه میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی به عنوان قطب تولید کشاورزی در کشور یاد می شود. بر اساس آمار و اطلاعات موجود این استان به واسطه تولید گندم رتبه اول را درسطح کشور با اختلاف چشمگیر با استانهای داشته است. علاوه بر این با توجه به میزان تولید محصولات باغی از جمله مرکبات و... این استان جایگاه بسیار خوبی در تولید محصولات باغی هم دارد.

اما طی چند سال گذشته کشت بی رویه برخی از محصولات و خشکسالی های پی در پی باعث شد که فارس هم اکنون در حوزه تامین آب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.

در حالی که در تمام دنیا از پشتوانه های علمی برای تولید محصولات به ویژه محصولات کشاورزی استفاده می شود اما در کشور ما و به ویژه استان فارس این امر مورد غفلت واقع شده در حالی که می شد با استفاده از ظرفیت های علمی بسیاری که در حوزه کشاورزی در استان وجود دارد، شرایط را به گونه ای دیگر رقم زد.

۲۰ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی فارس همگی بیکار هستند
برخی از کارشناسان امر در حوزه کشاورزی معتقدند که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی در استان فارس وجود دارد که همگی بیکار هستند در صورتی که می شد با استفاده از این ظرفیت های علمی به سمت کشاورزی نوین رفت و ضمن بهره گیری از ظرفیت های این فارغ التحصیلان کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری، استفاده از تکنولوژی های به روز شرایطی را رقم زد که در حال حاضر وضعیت استان اینگونه نباشد و با تنش آبی زیادی رو به رو باشد.

بر اساس برخی از آمار تعداد متخصصان فارغ التحصیل حوزه کشاورزی در استان به بیش از ۲۰ هزار نفر می رسد که این رقم در استانی که به عنوان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود رقم بسیار قابل تاملی است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با اشاره به وضعیت فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی در استان فارس گفت: بر اساس برخی از آمار تعداد متخصصان فارغ التحصیل حوزه کشاورزی در استان به بیش از ۲۰ هزار نفر می رسد که این رقم در استانی که به عنوان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود رقم بسیار قابل تاملی است.

۲۰ هزار بیکار متخصص در قطب کشاورزی ایران| دانشگاه ها از آموزش عملی عقب ماندند

جعفر قادری استفاده از روش های کشاورزی سنتی به جای نوین را از دلایل عدم به کارگیری این افراد متخصص کشاورزی دانست و ادامه داد: در حال حاضر زمین های کشاورزی در استان فارس خرد است از این رو انگیزه ای برای استفاده از ظرفیت های علمی این افراد وجود ندارد و نمی توان انتظار داشت با کشاورزی سنتی بتوان از دانش روز بهره برد.

کشاورزی در فارس با یک چالش جدی در حوزه مدیریت روبه روست
وی با اشاره به اینکه کشاورزی در استان با یک چالش جدی در حوزه مدیریت روبه روست، اظهار کرد: در این راستا ضرورت دارد مدیریت حوزه کشاورزی در فارس با ساماندهی نیروهای متخصص کشاورزی از این ظرفیت به شیوه بهتری استفاده کند اما تاکنون اینگونه نبوده است.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی دانشگاه و مراکز علمی کشاورزی در استان فارس وجود دارد اما هیچ کدام از این مراکز از جمله دانشگاه شیراز نتوانسته به سمت آموزش عملی برود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دانشگاه های ما نیز فقط به موضوعات تئوری توجه دارند، گفت: در حال حاضر تعدادی قابل توجهی دانشگاه و مراکز علمی کشاورزی در استان فارس وجود دارد اما هیچ کدام از این مراکز از جمله دانشگاه شیراز نتوانسته به سمت آموزش عملی برود و تمام دانش افراد تئوریک است در صورتی که ضرورت دارد دانشگاه ها دانشجویان را با روش ها و تکنولوژی های به روز آشنا کنند.

قادری با اشاره به وضعیت نامطلوب آب در استان فارس بیان کرد: استان هم اکنون با یک تنش آبی بسیار زیادی رو به روست و اگر از سال ها قبل به سمت استفاده از کشاورزی نوین رفته بود و در آبیاری ها از آبیاری های نوین استفاده شده بود هم اکنون وضع استان اینگونه نبود که حتی مجبور باشیم برای تامین آب مورد نیاز مردم نیز با چالش رو رو شویم.

وی یکی دیگر از دلایل عدم بهره گیری از ظرفیت متخصصان حوزه کشاورزی را نبود صنایع تبدیلی مناسب در استان فارس دانست و ادامه داد: استان ظرفیت های بسیاری در حوزه صنایع تبدیلی دارد اما متاسفانه این بخش هم مغفول مانده در صورتی که می شد با گسترش صنایع تبدیلی شرایط به کارگیری متخصصان این حوزه را فراهم کرد.

ضرورت توجه به استفاده از کشاورزی های نوین
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه به استفاده از کشاورزی های نوین تاکید کرد و گفت: در استان فارس ظرفیت های بسیاری در حوزه تولید برخی از محصولات از جمله کاکتوس میوه ای، دانه های روغنی و گیاهان دارویی وجود دارد و باید با بهره گیری از این ظرفیت ها شرایط اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی را ایجاد کرد.

۲۰ هزار بیکار متخصص در قطب کشاورزی ایران| دانشگاه ها از آموزش عملی عقب ماندند

وی همچنین بر ضرورت توجه به کشت برخی از محصولات از جمله دانه های روغنی، نهاده های دامی و... نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکلات زیادی برای تامین این محصولات در کشور وجود دارد در صورتی که باید با استفاده از ظرفیت های علمی که در استان وجود دارد به سمت کشاورزی نوین و تولید این محصولات رفت.

بهره گیری از ظرفیت های علمی فارغ التحصیلان کشاورزی نیاز به بودجه دارد
پدر علم آب شناسی ایران و استاد دانشگاه شیراز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه بهره گیری از ظرفیت های علمی فارغ التحصیلان کشاورزی نیاز به بودجه دارد، گفت: به طور حتم استفاده از ظرفیت های علمی برای کشاورزی به میزان قابل توجهی می تواند چالش های موجود پیش روی کشاورزی از جمله بحران آب را کاهش دهد اما استفاده از این ظرفیت نیاز به بودجه زیادی دارد که با توجه به شرایط فعلی شدنی نیست.

به طور حتم اگر بودجه ای برای این کار تخصیص یابد می توان طرح های بسیاری را اجرا کرد که تا حد بسیار زیادی مشکلات حوزه کشاورزی استان را مرتفع می کند

عزت الله رئیسی ادامه داد: به طور حتم اگر بودجه ای برای این کار تخصیص یابد می توان طرح های بسیاری را اجرا کرد که تا حد بسیار زیادی مشکلات حوزه کشاورزی استان را مرتفع می کند.

وی افزود: در صورت تامین بودجه می توان با به کارگیری روش ها علمی به جای سنتی به سمت شیوه های نوین کشاورزی از جمله آبیاری به روش های نوین مانند سیستم های آبیاری قطره ای رفت.

پدر علم آب شناسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای استفاده از ظرفیت های علمی باید طرح های علمی هم وجود داشته باشد، گفت: برای تحقق این امر باید متخصصان کشاورزی طرح داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق به این موضوع ورود کرد نه اینکه تعدادی فارغ التحصیل را به کار گرفت که هیچگونه طرح و برنامه ای برای بهبود وضعیت کشاورزی نداشته باشند.

تعداد فارغ التحصیلان کشاورزی در استان فارس قابل تامل است از این رو ضرورت دارد با اتخاذ تدابیر ویژه از توانمندی های این نیروهای انسانی استفاده کرد تا علاوه بر اینکه به سمت کشاورزی نوین گام برداشته می شود زمینه برای اشتغالزایی این افراد نیز فراهم شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha