۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
آمریکا و قیمت بالای نفت؛ سیاست خاورمیانه بر شروع تابستان سایه افکنده است
بازار گزارش می دهد؛

آمریکا و قیمت بالای نفت؛ سیاست خاورمیانه بر شروع تابستان سایه افکنده است

ماه ژوئن از نظر نقش واشنگتن در جهان و برداشت جهان از آن ماه بسیار مهمی ارزیابی می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: ما وارد هفته جدیدی از تغییرات بالقوه و قابل توجه بازار نفت هستیم. هفته گذشته در حالی که آمریکایی ها روز یادبود و فرا رسیدن تابستان را جشن می گرفتند، قیمت نفت از ۱۲۰ دلار در هر بشکه عبور می کرد.

بر اساس گزارش‌ها، قیمت‌های بالای بنزین باعث کاهش قابل‌توجه سفرهای جاده‌ای نشده است، اما فکر اینکه رانندگان آمریکایی از قیمت‌ بالای بنزین اذیت نمی شوند یا آن را احساس نمی‌کنند یا اینکه آنقدر ثروتمند هستند که اهمیتی ندهند، دشوار است. عوامل متعددی در قیمت نفت دخیل هستند.

بخشی از اهمیت روزهای آینده، برگزاری جلسات مهم است. هفته گذشته وزرای انرژی و محیط زیست کشورها جی هفت (کشورهای صنعتی غربی) در آلمان با یکدیگر ملاقات کردند و توصیه کردند که اوپک نفت بیشتری پمپاژ کند. این هفته، در ۲ و ۳ ژوئن، اوپک همراه با گروه اوپک پلاس به رهبری روسیه نشست خواهد داشت. تعریف آنها از پمپاژ بیشتر نفت، تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر است.

این میزان تولید برای این که تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته باشد، کافی نیست. اوپک احتمالاً استدلال خواهد کرد که بازار به موارد بیشتری جهت تعدیل قیمت نفت نیاز ندارد. این استدلال تعجب آور نیست زیرا اعضای اوپک نفت ۱۲۰ دلاری در هر بشکه را دوست دارند و رهبر اوپک، عربستان سعودی، احتمالا به فکر انعقاد قرارداد دیگری با ایالات متحده آمریکا در این مورد نیست (پمپاژ نفت در ازای امنیت از آمریکا).

از این رو مقامات دولت بایدن در حال کار بر روی سفری به خاورمیانه هستند که علیرغم مخالفت کاخ سفید نسبت به مواضع تثبیت شده محمد بن سلمان و دیگران، به این بن بست پایان می دهد.

آیا محمد بن سلمان در ازای داشتن حمایت رئیس جمهور بایدن و تشخیص اینکه بایدن قدرت واقعی پشت تاج و تخت ملک سلمان بیمار است، در مورد تولید نفت مصالحه خواهد کرد؟ باید گفت این پیشنهاد فزاینده مبنی بر اینکه عربستان سعودی و اسرائیل ممکن است در آستانه به رسمیت شناختن متقابل واقعی باشند، ممکن است مواضع تثبیت شده را تغییر دهد.

دو عامل در دیدارهای چند روز آینده مهم خواهد بود: اوکراین و ایران. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه ممکن است قضاوت کند که به یک پیروزی تاکتیکی، اگر نگوییم استراتژیک، در دونباس نزدیک است. پیامد این امر می‌تواند این باشد که تلاش‌های اروپا برای تحت فشار گذاشتن او را از بین ببرد و به نظر می رسد ایران مثل همیشه مصمم به عدم موافقت با اعمال مجدد محدودیت بر برنامه هسته ای خود است.

این تحلیل با توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس توسط ایران به انتقام ازاقدام ایالات متحده امریکا - توقیف یک نفتکش روسی حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی در نزدیکی یونان – صحیح است. چنین اقدامی از طرف ایران کاملاً قابل پیش بینی بود، اما آب مذاکرات دیپلماتیک سطح بالاتر را گل آلود کرد.

احتمالاً مهم‌ترین محاسباتی که در ذهن کاخ سفید برای حل این معما وجود دارد، تأثیر بالقوه بر پیروزی حزب بایدن در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر باشد. احتمالاً پیش‌بینی این موضوع بسیار پیچیده و تعداد قطعات متحرک بسیار زیاد است. نظرسنجی های بعدی برای ارزیابی جالب خواهد بود. ماه ژوئن از نظر نقش واشنگتن در جهان و برداشت جهان از آن ماه بسیار مهمی است.

کد خبر: ۱۵۴٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha