۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
هشدار امیرعبداللهیان نسبت به هرگونه اقدام سیاسی در آژانس

هشدار امیرعبداللهیان نسبت به هرگونه اقدام سیاسی در آژانس

وزیر امور خارجه هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش بازار، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه امروز (جمعه) در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم و همچنین سایر موضوعات در روابط ایران و اتحادیه اروپا گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری بر خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد.

آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

هشدار امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان در گفتگو با بورل با اشاره به قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی که خود مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان است، سفر روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تل آویو در آستانه نشست شورای حکام را در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس خواند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه برگزاری نشست شورای حکام به فلسطین اشغالی سفر و امروز (جمعه) با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. این سفر در حالی انجام شده است که قرار است دوشنبه ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

انتقاد بورل از برخی تلاش‌ها برای شکست مذاکرات وین
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با انتقاد از برخی تلاش‌ها به منظور شکست مذاکرات، بر تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق تأکید کرد.

بورل بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها برای فاصله گرفتن از فضای منفی کنونی در آژانس و تمرکز بر ادامه مذاکرات برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکید کرد. طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم رفتار حرفه‌ای و بی طرفی آژانس تأکید کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۰ اردیبهشت ماه در تماس تلفنی «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و مهمترین تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفتگو و تبادل نظر کرده بود. وزیر امور خارجه در این گفتگو با بیان این‌که در سفر انریکه مورا به تهران ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته، بر حسن نیت و اراده لازم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق در وین تأکید کرد.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ دچار وقفه شد و از آن زمان تاکنون پیام‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم از طریق انریکه مورا هماهنگ کننده گفتگوها رد و بدل می‌شود.

مورا اخیرا نیز به تهران سفر کرد و با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی پرداخت. امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه در اظهاراتی عنوان کرد: در مذاکراتی که در بخش وین آن مکثی ایجاد شده، گفتگوهای ما از طریق تبادل پیام‌ها و Non-Paper و توسط انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا جریان دارد و کمتر هفته‌ای است که حداقل یک یا دو پیام بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم برای رفع ابهامات و موانعی که در مسیر چگونگی برداشتن تحریم‌ها وجود دارد، رد و بدل نشود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که حصول توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است. چیزی که عملا تاکنون از سوی دولتمردان آمریکایی اتخاذ نشده است.

کد خبر: ۱۵۴٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha