۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳
بیانیه پایانی نشست وزارتی اوپک‌پلاس

بیانیه پایانی نشست وزارتی اوپک‌پلاس

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تصمیم گرفتند تولیدشان در ماه ژوئیه روزانه ۶۴۸ هزار بشکه افزایش یابد.

به گزارش بازار، بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک شامگاه پنجشنبه، ۱۲ خرداد ماه به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

این نشست که بر اساس رایزنی داخلی از سوی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برگزار شد، به پایان قرنطینه در مراکز بزرگ اقتصادی جهان اشاره و یادآوری کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت خام پالایشگران پس از تکمیل تعمیرات دوره‌ای و نگهداری فصلی افزایش یابد، در این نشست بر اهمیت بازارهای باثبات و متعادل برای نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز تأکید شد.

پس از جمع‌بندی رسمی بیست‌ونهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس بر موارد زیر تأکید کردند:

۱. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید - که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود - دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در ژوئیه ۲۰۲۲، ۴۳۲ هزار بشکه افزایش یابد.

۳. پایان زمان توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس پیش از این برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده و بنا بود در هریک از ماه‌های ژوئیه و اوت به‌طور مساوی تولید اوپک‌پلاس روزانه ۴۳۲ هزار بشکه افزایش یابد، بنابراین اکنون تولید در ماه ژوئیه طبق جدول زیر روزانه ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بیانیه پایانی بیست‌ونهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

۴. فرصت ایجادشده برای جبران تخطی‌ها طبق خواسته بعضی کشورهای خاطی تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ اعلام شد. کشورهای خاطی باید برنامه‌های جبرانی خود را مطابق بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک تا ۱۷ ژوئن (۲۷ خردادماه) ارائه دهند.

۵. در این نشست بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی‌ها دوباره تأکید شد.

۶. در پایان مقرر شد سی‌امین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (نهم تیرماه) برگزار شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha