۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
برق از سر اصناف پرید| پایین کشیدن کرکره ها با مالیات های نجومی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

برق از سر اصناف پرید| پایین کشیدن کرکره ها با مالیات های نجومی

ساری- صدور برگه های مالیاتی نجومی و چندمیلیونی ویژه سال های کرونایی برق از سر اصناف مازندران پراند و آن ها را برای ادامه فعالیت دلسرد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: شماری از اصناف مازندران از نخوه ارزیابی مالیات مودیان و اصناف به ویژه طی دوران کرونا انتقاد کردند و شفاف سازی در این زمینه را خواستار شدند. اصناف و بازاریان مازندران از با اشاره به خسارت های ناشی از کرونا طی دو سال گذشته، صدور برگه های مالیاتی با رقم های میلیونی و نجومی را مانعی فراروی کسب وکارها بیان کردند.

به گفته این بازاریان صدور برگه های مالیاتی چندمیلیونی و نجومی در شرایط رکود کسب وکار سبب می شود تا بسیاری از اصناف بساط کاسبی را جمع کنند.

یک بازاری ساروی با اظهار اینکه برای فروشگاه پوشاک طی یکسال ۹۰ میلیون تومان مالیات وضع شده است، افزود: این درحالی که در دوران کرونا مجبور به تعدیل کارگر و جمع کردن یکی از شعبه ها شدیم.

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: همچنین در بسیاری از روزهای کرونا به دلیل شرایط قرمز و بد کرونایی، مغازه بسته بود و اکنون باید مالیات روزهای تعطیل را بپردازیم.

وی با عنوان اینکه وعده های بخشودگی جرایم مالیاتی و حمایت از اصناف در دوران رکود کرونایی در حد شعار مانده است، افزود: برای ماه های کرونایی هیچ بخشودگی مالیاتی اعمال نشده است.

برق از سر اصناف پرید| پایین کشیدن کرکره ها با مالیاتی های نجومی

چاره ای جز جمع کردن و تعطیلی مغازه ندارم
کریمی بازاری محمودآبادی که دارای مغازه سوپرمارکت است و سال های زیادی در این حوزه فعالیت می کند، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: یک دستگاه کارت خوان در مغازه ام نصب است و برای این مغازه کوچک ۶۷ میلیون تومان مالیات وضع شده و چاره ای جز جمع کردن فروشگاه را ندارم.

وی افزود: نحوه محاسبه مالیات روشن نیست و متولیان امر نیز پاسخ روشنی در این زمینه ارائه نمی کنند در حالی که شفاف سازی متولیان مالیاتی در نحوه اعمال دستورالعمل ها ضروری است.

وی از مسئولان خواست تا شرایط بازاریان و اصناف را درنظر گیرند و از آنان حمایت داشته باشند.

دولت حامی اصناف و بازاریان کرونازده باشد
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در مازندران از مسئولان خواست تا از اصناف و بازاریان حمایت کنند و دولت باید متناسب با شرایط کرونایی از بازاریان مالیات اخذ کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی دو سال قبل و تعطیلی برخی اصناف دولت باید نسبت به اخذ مالیات از بازاریان به این شرایط توجه کند زیرا کسبه ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

در حال حاضر ۳۰ درصد تولید ناخالص مازندران کشاورزی، ۸.۹ درصد صنعت و ۶۲ درصد خدمات است و ۹۳ درصد صنعت استان نیز صنایع خرد و کوچک هستند. همچنین محسن اسلامی سرپرست اداره کل امور مالیاتی مازندران جلوگیری از فرار مالیاتی را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: سه درصد از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به شهرداری ها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه میزان مالیات وصول شده طی سال قبل چهار هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان بوده استف افزود: از مجموع مالیات ها ۵۱۹ میلیارد تومان به شهرداری ها پرداخت شد که در توسعه وو عمران شهری تاثیرگذار بوده است.

برق از سر اصناف پرید| پایین کشیدن کرکره ها با مالیاتی های نجومی

وی ادامه داد: در سال جاری بخش قابل توجهی از اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی پذیرش شده است و حرکت به سمت عدالت مالیاتی از مهمترین برنامه ها است.

اسلامی یاداور شد: نگاهمان ایت که تا به میزان درآمد مالیات دریافت شود و جلوگیری از فرار مالیاتی، ایجاد پایه های مالیاتی جدید و شناسایی مودیان جدید از مهمترین برنامه های سال جاری است.

شناسایی و ساماندهی کارت خوان های بی هویت از جمله راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی است و طبق آمارها بیش از ۵۰ هزار کارتخوان بی هویت در مازندران وجود دارد که نسبت به ساماندهی درصد بالایی از آن اقدام شده است

شناسایی و ساماندهی کارت خوان های بی هویت از جمله راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی است و طبق آمارها بیش از ۵۰ هزار کارتخوان بی هویت در مازندران وجود دارد که نسبت به ساماندهی درصد بالایی از آن اقدام شده است.برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی موانع بانکی را در ایجاد بازارهای زیرزمین خرید و فروش و یا اجاره کارتخوان ها مؤثر می‌دانند و معتقد هستند، اعمال مالیات برای کارت‌های پر تراکنش سبب شده تا کسبه‌ها و اصناف به سمت اجاره دستگاه‌های پوز سوق پیدا کنند.

شفاف سازی درآمد و اخذ مالیات سبب شده تا برخی از کسبه‌ها و مشاغل از جمله پزشکان تمایلی به نصب دستگاه کارتخوان نداشته باشند و ترجیح می‌دهند، حق ویزیت، دستمزد عمل‌های جراحی و غیره را به صورت نقدی از مشتری و بیماران دریافت کنند.

آمارهای اداره کل مالیاتی مازندران نشان می‌دهد که در استان مازندران حدود ۳۶۶ هزار دستگاه کارتخوان صنفی، خدماتی و تولیدی وجود دارد که ۳۰ تا ۵۰ هزار فقره اجاره‌ای است.

۱۶۰ هزار واحد صنفی در استان مازندران وجود دارد و حدود ۱۷۱ هزار شخصیت حقوقی و حقیقی در استان مالیات پرداخت می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۴٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha