۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
کسادی بازار مسکن در تبریز/ وقتی کرونا حریف حباب قیمت‌ها نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

کسادی بازار مسکن در تبریز/ وقتی کرونا حریف حباب قیمت‌ها نمی‌شود

تبریز- این روزها با گسترش شیوع ویروس کرونا بازار مسکن در بسیاری از شهرها همچون تبریز رکود شدیدی را تجربه می کند و با اینکه قیمت ها پایین نیامده ولی معامله ای نیز در بنگاه ها انجام نمی شود.

خبرگزاری بازار، از اواخر سال گذشته با شیوع ویروس کرونا بازار مسکن در شهر تبریز روز به روز کسادتر شد و حالا در این روزهایی که معمولا به فصل خرید و فروش و اجاره معروف است این بازار در رکود کامل قرار گرفته و خریدار و فروشنده ای وجود ندارد.

در شرایط کنونی که کشورمان با ویروس کرونا درگیر است، فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا متوقف شده و این مسئله آثار گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

کاهش فشار بر بازار مسکن متاثر از شیوع ویروس کرونا در شرایطی رخ داده که آذر ماه روند معاملات مسکن افزایشی بود و پیش‌بینی‌ها از افزایش معاملات در اسفند ماه خبر می‌داد و تجربه اسفند ۹۷ نیز این بود که معاملات ملک نسبت به بهمن ماه همان سال ۴۰ درصد رشد داشت، اما ویروس کرونا همه پیش‌بینی‌های اقتصادی را بر هم زد.

در شهر تبریز طی اسفندماه ۹۸ معاملات بازار مسکن با کاهش چشمگیری مواجه شد و این رکود در سال جدید نیز ادامه داشت تا اینکه در این روزهای ابتدایی دومین ماه از سال ۹۹ شاهد به صفر رسیدن معاملات در این بازار هستیم.

البته ناگفته نماند رشد بازار سرمایه طی ماه های اخیر و جذب نقدینگی در بورس بر رکود بیش از پیش معاملات مسکن تاثیر گذاشته است، تا جایی که بیشتر مردم به جای سرمایه گذاری در بازار مسکن علاقمند حضور در بازار سرمایه هستند.

افزایش قیمت در مقابل رکود کامل

در این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود بازار مسکن بیشتر بنگاه های معاملاتی بسته هستند گفتگویی با چند بنگاه دار تبریزی داشتیم.

بهروز مدنی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت معاملات مسکن در شهر تبریز طی ماه های اخیر می گوید: خرید و فروش خاصی صورت نمی گیرد و بیشتر همکاران برای همین بنگاه های خود را فعلا بسته اند.

وی با اشاره به اینکه قیمت ها در این ماه های اخیر ثابت است و افزایشی نداشتیم، می افزاید: طی سال ۹۷ و اوایل ۹۸ بازار مسکن رشدهای نجومی و چند برابر را شاهد بود ولی حالا به دلیل کرونا معاملات کاهش محسوسی داشته ولی قیمت ها ثابت است.

این فعال بازار مسکن در تبریز ادامه می دهد: رکود کرونایی تمام بخش‌های بازار مسکن از یک‌سو و رکود مضاعفی که با شروع ماه رمضان در اوایل اردیبهشت ماه به شکل سنتی در انتظار بازار مسکن است از سوی دیگر، نگرانی موجران برای مدت انتظار اجاره را افزایش داده است.

وی می گوید: این روزها بیشتر فعالان بازار مسکن خواهان فروش ملک خود هستند تا به بازارهای رقیب بروند چراکه سود سرمایه گذاری در آنها طی سال جاری بالا خواهد بود.

مدنی ادامه می دهد: با اینکه رکود داریم و همه درگیر ویروس کرونا هستند ولی کسی حاضر نیست قیمت ملک خود را کاهش دهد و خریداران نیز با این قیمت ها رغبتی برای خرید ندارند.

«رهن کامل» دیگر نداریم

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در تبریز به خبرنگار بازار می گوید: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای شده که دیگر رهن کامل در بازار مسکن نداریم چراکه به جای پول رهن می توان سودهای بالایی در بازارهای دیگر بدست آورد.

اسماعیل ترابی اصل با اشاره به اینکه تعداد بسیار اندک عرضه فایل‌های «رهن کامل» در بازار مسکن تبریز مشهود است، ادامه می دهد: موجران نیز در این بازار علاقه‌مند به دریافت اجاره‌بهای چند میلیون تومانی بر اساس متراژ و موقعیت ملک خود هستند.

وی می گوید: البته شرایط در بالاشهر تبریز متفاوت است و در منطقه شاهگلی، ولیعصر و زعفرانیه ودیعه چند صد میلیون تومانی را به اجاره ماهانه چند میلیون تومانی ترجیح می‌دهند.

ترابی اصل می افزاید: چند روز است که بنگاه های معاملاتی مسکن بعداز تعطیلی یک ماه دوباره فعال شده اند و فکر می کنم تا اوایل سال بعد شاهد رکود بازار مسکن باشیم. البته این موضوع به شرایط سیاسی کشور نیز مربوط می شود چراکه اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز نشود و رئیس جمهور بعدی آمریکا به برجام بازگردد احتمال رکود بیشتر معاملات، توقف رشد قیمت مسکن یا حتی کاهش قیمت وجود دارد.

دلالان مسکن تبریز وارد بورس می شوند

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار مسکن می گوید: اواخر سال گذشته و امسال شاهد رکود کامل بازار مسکن بودیم در حالیکه بازار رقیب مسکن یعنی بورس رشدهای خوبی را تجربه کرد.

اسد افخمی ادامه می دهد: ما دلالان به دنبال سود هستیم و برایمان نوع بازار فرقی ندارد. ۱۳۹۹سال بورس است و برای همین باید در این حوزه فعالیت کنم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا معاملات مسکن را متوقف کرده است، می افزاید: چند واحد آپارتمانی می فروشم و وارد بازار بورس می شوم. به نظر می رسد امسال سودهای خوبی در این بازار نهفته است.

این فعال بازار مسکن ادامه می دهد: البته باید این را نیز گفت که مسکن طی سال های اخیر رشدهای خوبی داشته است و نیاز به استراحت دارد تا انرژی مجدد گرفته و در سال ۱۴۰۰ دوباره رشد کند.

اجاره بها افزایش ۵۰ درصدی دارد

یکی از مستاجران تبریزی نیز در خصوص وضعیت بازار مسکن در شهر تبریز به خبرنگار بازار می گوید: با اینکه رکود در خرید و فروش املاک را شاهد هستیم ولی مستاجران سال سختی را در پیش دارند.

رباب پورتقی ادامه می دهد: تاریخ اتمام قرارداد خانه اجاره ای ما در فروردین ماه بود که چون شرایط کرونایی حاکم بود و تمام بنگاه ها نیز بسته بودند مجبور شدیم برای یک سال دیگر نیز تمدید کنیم.

وی ادامه می دهد: امسال صاحب خانه شرط تمدید قرارداد را افزایش ۵۰ درصدی مبلغ اجاره قرار داد و ما مجبور شدیم برای یک واحد آپارتمان بدون آسانسور و پارکینگ در منطقه شریعتی مبلغ دو میلیون تومان اجاره ماهیانه پرداخت کنیم.

این شهروند تبریزی می افزاید: از یک سو قیمت اجاره و خرید مسکن به شدت افزایش داشته و از سوی دیگر مالکین در این روزهای کرونایی تمایلی برای اجاره خانه‌هایشان به دلیل شرایط حاکم ندارند و همین مساله باعث افزایش بی‌دلیل اجاره مسکن شده است.

پورتقی می گوید: متاسفانه نظارتی نیز وجود ندارد و اجاره ها بالا رفته است. همه فقط شعار می دهند و می گویند به خاطر کرونا فلان سرمایه دار پول اجاره نمی گیرد در حالیکه اجاره خانه های مسکونی رشدهای بالای ۵۰ درصدی دارد.

آپارتمان ۶۰ متری بالای ۵۰۰ میلیون تومان

گشت و گذار خبرنگار بازار در چند بنگاه معاملاتی مسکن در تبریز نشان می دهد که قیمت ها همچنان در بازار مسکن بالا بوده و کاهشی نیافته است.

به عنوان نمونه در تبریز یک آپارتمان ۶۰ متری سنددار با قیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان پیدا نمی شود. یا در نمونه دیگر یک آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز در چایکنار تبریز ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه دو میلیون تومانی دارد.

در روز دوم اردیبهشت یک واحد اپارتمان سه خوابه جنوبی در کوی نصر تبریز به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین در این روز در منطقه کمتر توسعه یافته شهرک اندیشه یک آپارتمان ۹ ساله ۸۰ متری به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

معامله در بازار مسکن تبریز تقریبا به صفر رسیده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تبریز نیز در این خصوص می گوید: معاملات در بازار مسکن تبریز تقریبا به صفر رسیده است چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان، اغلب فروشندگان منصرف شده اند.

اسماعیل نعمتی اظهار می کند: بازار مسکن در سال ۹۸ راکد بود و اکنون با توجه افزایش قیمت قیمت ها در بازارهای رقیب بازار مسکن، این روال ادامه داشته و رونقی در بازار مسکن اتفاق نیفتاده است.

وی می گوید: در نخستین ماه از سال جاری قیمت‌ها در بازار مسکن ثابت بوده و شاهد هیچ گونه نوسان و تغییرات قیمت نبودیم. پیش بینی می کنیم بازار مسکن در سال جدید روندی نسبتا مشابه به سال ۹۸ را خواهد داشت، چرا که دیگر بازار ظرفیت افزایش مجدد قیمت را ندارد.

نعمتی می افزاید: بازار اجاره و رهن مسکن نیز از خرداد ماه شروع به خودنمایی می‌کند اما در شرایط فعلی احتمال می‌رود انتقال و جابه‌جایی مسکن ۵۰ درصد کاهش یابد.

با این حال به نظر می رسد رکود بازار مسکن در سال جاری و در دوران پساکرونا نیز ادامه داشته باشد ولی باید مسئولان امر جلوی رشد بی دلیل اجاره بهای واحدهای مسکونی را بگیرند چراکه در بیشتر نمونه ها با اینکه قیمت مسکن در یک منطقه مشخص از شهر تبریز نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و بلکه کاهش نیز یافته ولی اجاره بهای ماهانه تا ۴۰ و ۵۰ درصد نیز بالا رفته است.

کد خبر: ۱۵٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      3 0
      دهه هاست که همینه، قبلا هم کرونا بود!!!!! کار از ریشه و بن خرابه و یه اقتصاد ورشکسته و فرو ریخته رو دیگه نمیشه جمع کرد دقیقا مثل یه ساختمان فرو ریخته.