۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
استان خراسان جنوبی حامی استارت آپ ندارد/ سرمایه می خواهید ، به تهران مهاجرت کنید !
گلایه های جوان ایده پرداز بیرجندی در گفتگو با بازار:

استان خراسان جنوبی حامی استارت آپ ندارد/ سرمایه می خواهید ، به تهران مهاجرت کنید !

با وجودی که بیشترین امکانات در تهران متمرکز و باعث مهاجرت افراد از شهرستانها به پایتخت شده است. اما بسیارند جوانانی که در شهرهای خود مانده اند و با ایده های نو، کسب و کاری را در شهرشان به راه انداختند.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- یکی از شهرهای خراسان جنوبی که به زعفرانش می شناسند، بیرجند است؛ اما قرار نیست تا به این موضوع بپردازیم، بلکه برآن هستیم تا گوشه ای از نوآوریها و ایده های نو که توسط دو جوان بیرجندی به بار نشسته است را مرور کنیم. علی تقی زاده و صادق پاسبان دو جوانی که استارتاپ دانشجویار را در بیرجند راه اندازی کرده اند، موضوع مصاحبه این بار ایده های نو خبرگزاری بازار است. از این رو پای صحبت علی تقی زاده یکی از موسسان دانشجویار نشستیم تا برایمان از مشکلات و در عین حال ایده های نو شان بگوید.

دانشجویار؛ راهکاری برای افزایش د انش فنی فارغ التحصیلان

تقی زاده از تاسیس دانشجویار گفت: دانشجویار از بهمن ماه ۱۳۹۱ فعالیت ابتدایی اش را در بیرجند آغار کرد. اما تیم اصلی و هسته استارتاپ از ابتدای سال ۹۴ با هدف تولید محتوای آموزشی با کیفیت و رویکرد جدید شروع به کار کرد.  
وی در ادامه درباره شکل گیری ایده شان توضیح داد: ایده اولیه و دلیل شکل گیری دانشجویار از جایی به ذهن مان رسید که برای جذب نیرو در شرکتی که برای انجام پروژه های برنامه نویسی تاسیس کرده بودیم با مشکلی روبرو شدیم،  به طوریکه روزانه با فارغ التحصیلانی مواجه می شدیم که مدرک تحصیلی مرتبط داشتند، اما از دانش فنی خبری نبود، از طرفی ساختارهای برنامه نویسی و تخصصی کشور هند را مطالعه کردیم وبا  پیشرفت خیلی خوبی که آنجا به خاطر وجود استارتاپ های آموزشی به وجود آمده بود آشنا شدیم و این شد که برای پوشش این خلآ دست به کار شدیم و دانشجویار را استارت زدیم.
 این جوان بیرجندی تولید محتوای آموزشی به صورت ویدئویی در زمینه های کامپیوتر و برنامه نویسی، برق و الکترونیک، شبکه، کسب و کار و استارتاپ، بورس و بازار های مالی، گرافیک و تدوین و ... به عنوان خدمات استارتاپ اشاره کرد.

 تقی زاده معتقد است مهمترین وجه تمایز دانشجویار، تولید آموزش های عملیاتی هست، آموزش متناسب با نیاز بازار کار و کاملا پروژه محور، یعنی پیاده سازی یک پروژه از صفر تا صد آموزش داده می شود و مدرس فردی با تجربه و فنی هست که این تجربیات را به دانشجو منتقل می کند.

وی به راه های شناساندن استارتاپ شان به افراد اشاره کرد وافزود: بهترین معرفی کننده های ما، خصوصا در شروع کار مخاطبان مان بودند، افرادی که بعد از رفع اشکالاتشان سفیر ما برای معرفی دانشجویار به بقیه دوستانشان بودند و همچنین موتور جستجوی گوگل؛ به طوری که در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ هزار مراجعه کننده داریم.

این جوان ایده پرداز از عدم رعایت قانون کپی رایت به عنوان مهمترین چالش یاد کرد و گفت: عدم رعایت قانون کپی دزدی محتواست، این درحالی است که دوره ای که ده ها میلیون تومان برای تولیدش هزینه می شود توسط بعضی از دوستان از روی ناآگاهی به صورت عمومی اجرا می شود که ضربه بسیار سنگینی را وارد می کند.

مهمترین شرط سرمایه گذاری؛ استقرار در تهران 

در ادامه وی از نبود سرمایه گذار در شهرشان یاد کرد و گفت: دانشجویار در یک شهر مرزی و یک استان دور از مرکز کشور کارش را شروع کرده است، سرمایه گذارانی که با آنها وارد مذاکرده شده ایم، مهمترین شرط شان برای سرمایه گذاری این است که تهران مستقر شویم و این باعث شده که سرمایه گذاری شکل نگیرد و روند پیشرفت کار علی رغم صحبتهایی که می شود مبنی بر حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای همه کشور، روند کندی را طی کند. متاسفانه دیدگاهی که برای تمرکز منابع مالی در تهران وجود دارد، ضربه سنگینی به استارتاپ های غیرتهرانی وارد می کند.

 حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای همه کشور، روند کندی را طی کند و متاسفانه دیدگاهی که برای تمرکز منابع مالی در تهران وجود دارد، ضربه سنگینی به استارتاپ های غیرتهرانی وارد می کند



در ادامه این جوان کارافرین افزود: با توجه به چالشی که گفتم تا به حال امکان استفاده از شتابدهنده یا صندوقهای سرمایه گذاری را پیدا نکرده ایم. مطمئنا در صورتی که شرایط برای استفاده از سرمایه محیا بود پیشرفت چشم گیری شکل می گرفت. سرمایه و پول موتور محرک هر کسب و کاری است و ما و سایر همکاران  و استارتاپ های دیگر که اینجا هستند در این نقطه از کشوراز  این منابع، محروم هستیم.
همچنین تقی زاده از پارک علم و فناوری به عنوان تنها حامی شان یاد کرد و گفت: تنها حمایتی که در استان وجود داره پارک علم و فناوری هست که در مقایسه با سایر نقاط کشور از کمترین امکانات برخورداراست. در عین حال که کاربران مان جزو حامیان ما هستند.

نبود صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق سرمایه گذاری و شتابدهنده 

وی با تاکید براین که هیچ صندوق و شتابدهنده ای در استان فعال نیست، افزود: با وجودی که صندوق و شتاب دهنده ای در این استان و منطقه فعال نیست. حتی صندوق نوآوری و شکوفایی مربوط به دولت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان هم اینجا فعالیت ندارد و هنوز شکل نگرفته است.

در استان خراسان جنوبی حتی صندوق نوآوری و شکوفایی مربوط به دولت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان وجود ندارد و هنوز شکل نگرفته است


همچنین تقی زاده درباره سایر چالشها و کمبودهای استان این طور گفت: کمبود نیروی کار متخصص در استان با توجه به مهاجرت متخصصین به تهران، مشکلات و سیاست هایی از قبیل قطعی اینترنت و موارد این چنین که در سال گذشته صدمه زیادی به کسب و کار وارد کرد و هیچگونه حمایت و اقدامی برای رفع مشکل انجام نشد.
در عین حال وی معتقد است مهمترین کاری که باید انجام داد این است  که از استعداد و انرژی مردم همه کشور استفاده شود و تمرکز زدایی از تهران انجام شود. چراکه به نظرم همه منابع برای استارتاپ های مستقر در تهران و شهرهای بزرگ کشور هزینه بشود، اصلا عادلانه نیست.  

از طرفی تقی زاده ادامه داد: درحالی که صندوق های سرمایه گذاری دولتی خیلی آسان با پارک های علم و فناوری می توانند یک ساختار نمایندگی را در استان ها شکل بدهند و به کسب و کارها کمک کنند.
این جوان خلاق براین باور است که از لحاظ قوانین در دو سه سال گذشته مشکلات زیادی رفع شده است ولی از لحاظ بهبود روند کاری مهمترین چالشی که می تواند باعث بهبود کار شود آموزش هست، به طوری که افرادی که قصد راه اندازی استارتاپ یا پیاده سازی ایده ای دارند با اطلاعات کامل وارد شوند.

در ادامه وی از تاثیر کرونا بر کسب و کارشان گفت: با توجه به تعطیل شدن استودیو های ضبط فیلم و دورکار شدن همکارانمان روی تولید و روندهای مدیریتی تاثیر گذاشت، اما با این حال تجربه جدیدی بود که امیدوارم به زودی رفع بشود و همه مردم ایران و جهان از این چالش به سلامت عبور کنند.

در پایان این موسس دانشجویار به برنامه آینده شان اشاره و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری شخصی روی کسب و کارمان از برنامه مان است و چند موضوع و رشته جدید آموزشی را برای تولید با رویکرد اختصاصی دانشجویار مدنظر داریم که استارت بزنیم و در خدمت علاقه مندان باشیم.

کد خبر: ۱۵٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha