۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
بازگشایی دروازه های جدید در اقتصاد
یادداشت؛

بازگشایی دروازه های جدید در اقتصاد

چالوس- «تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان گام های موثر و عاجلی در روند رفع موانع اشتغال است و ایجاد دروازه های جدیدی در این حوزه باز می کند» این بخشی از یاداشت زینب بنی شیخ الاسلام برای بازار است.

زینب بنی شیخ الاسلام*؛ بازار: در پی تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، آنچه برای اشتغال آفرینی لازم بوده وجود مکانیزم های تولید در ارائه کالا و خدمات است. حال این که به چه میزان این تولید از طریق داخل صورت گیرد و چه مقدار آن از طریق نظام های صادرات وارد چرخه اقتصادی کشور گردد به سیاست ها و اسناد بالا دستی برمی گردد.

قانون جهش تولید دانش بنیان توانسته با در نظر گرفتن قوانین مسوبق به شیوه ای کاربردی و لازم الاجرا حرکت تصاعدی را در این زمینه ایجاد نماید. با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان گام های موثر و عاجلی در روند رفع موانع اشتغال ایجاد خواهد شد.

مهمترین شکل بروز رشد اقتصادی درون زا بودن آن است، لذا با تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری های انجام شده و تصویب چنین قوانین می توان اشتغال زایی را در درون حوزه های مختلف اقتصاد اعم از اقتصاد سنتی و اقتصاد دانش بنیان به منصه ظهور گذاشت.

پوست اندازی دانش
به رسمیت شناختن دانش به عنوان هسته مرکزی اقتصاد دانش بنیان خود این نتیجه را در بر خواهد داشت که فعالان این حوزه نیز می بایست دارای دانش مورد نیاز باشند. دانش که امروزه به آن مستند می شود دیگر از آن حالت سنتی خارج شده و پوست اندازی جدیدی از خود نشان داده است و آن افزودن مهارت و یا صلاحت بکارگیری از دانش است.

زمانی که موقعیت رقابتی دانش به هدف ملی تبدیل می شود، آن گاه شاهد رشد در تمامی ابعاد اقتصاد خواهیم بود که تصویب چنین قوانینی منجر به عملکردی شتاب دهنده می شود. یکی از اشکالات وارده به بحث اقتصاد دانش بنیان عدم توجه به چندگانگی وظایف این نوع اقتصاد است زیرا محصول نهایی این نوع از اقتصاد یکپارچگی دانش را موجب خواهد شد که در این قانون به آن توجه شده است.

حال آنچه را که می توان در اجرای چنین قوانینی حیاتی دانست با دو رویکرد قابل تفسیر است و آن وجود ساختار و احیای نیروی انسانی با مهارت و دانش کافی است. این دو رویکرد در تدوین قوانین مشابه بسیار گره گشا بوده و می تواند ماکنیزم های توسعه را بصورت مولد فعال سازد.

نیازمند یکپارچگی در تولید داخل هستی
نیروی انسانی خود به عنوان ایجاد کننده و اجرا کننده دانش نقش کلیدی در تولید و اشتغال دانش بنیان دارد و آنجا که کشور نیازمند یکپارچگی در تولید داخلی است با ایجاد بانک اطلاعاتی از اقلام مورد استفاده در بخش های مختلف که اولین گام آن از دستگاه های اجرایی است به تولید آن اقلام راهبردی پرداخته و زنجیره تامین را ایجاد می کند.

صندوق نوآوری و شکوفایی با در نظر گرفتن همگرایی در تولیدات دانش بنیان توانسته مسیر را هموار ساخته و با توجه به مواد قانونی جدیدی که تصویب گردیده به صورت افزاینده ای سعی در تسهیل و رفع موانع مالی و ساختاری و حتی چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان دارد.

در پایان کلام به این مورد که قانون حداکثر استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی با وجود چنین قوانین حمایتی می تواند به صورت گسترده تر و نهادینه تر عمل نماید تا به برکت وجود سرمایه های انسانی مسیردهی مناسبی برای افزایش مهارت و صلاحیت در راه تولیدات داخلی صورت پذیرد.

*مدرس دانشگاه

کد خبر: ۱۵۴٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha