۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
تورم در کمین همه کالای اساسی و اولیه| ساختارهای بورسی ما رفع انحصار نمی‌کند
عضو کمیسیون بودجه مجلس هشدار داد

تورم در کمین همه کالای اساسی و اولیه| ساختارهای بورسی ما رفع انحصار نمی‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تورم ایجاد شده اینطور نیست که فقط منتهی به چهار قلم کالای اساسی شود چرا که تورم درباره مواد غذایی و اولیه، قطعاً می‌تواند به بخش‌های دیگر هم تسری پیدا کند.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه بخشی از تورم موجود در جامعه با اختصاص یارانه به مردم جبران می‌شود، گفت: با این حال تورم در کشور دلایل متعدد دیگری هم دارد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل رشد تورم سیاست های ایجاد شده و قوانینی است که تورم به سمت تولید کننده را افزایش داده است که در سال گذشته این رقم به ۱۰۰ درصد رسید و در سال جاری البته این موضوع مقداری کاهش پیدا کرده است.

زنگنه با اشاره به نقدینگی ایجاد شده در کشور اظهار کرد : بدون شک ۶۰ الی ۷۰ درصد تورم موجود در کشور به شاخص خلق نقدینگی در کشور متصل است.

وی با بیان اینکه وقتی راهبردهای اقتصادی در کشور مشخص نباشد تولیدکننده بلاتکلیف خواهد ماند، اظهار کرد: به دلیل اینکه تولید کننده خبر ندارد قرار است در یک سال آینده چه اتفاقی در کشور رخ دهد، طبیعی است که نسبت به تعدیل قیمت کالای خود اقدام کند.

زنگنه تصریح کرد: بالاخره وقتی ما قصد داریم یک جراحی اقتصادی انجام دهیم حتماً تورم ایجاد شده اینطور نیست که فقط منتهی به چهار قلم کالای اساسی شود؛ چرا که تورم درباره مواد غذایی و اولیه، قطعاً می‌تواند به بخش‌های دیگر هم تسری پیدا کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید نظارت مناسبی بر قیمت کالاها داشته باشد، اظهار کرد: البته یک بخش از این مسئله هم طبیعی است چرا که اقتصاد، یک موجود زنده است؛ لذا وقتی هزینه کارگر و حقوق آن افزایش پیدا می‌کند دیگر طبیعی است که این مسئله در قیمت تمام شده کالا اثرگذار باشد.

زنگنه تاکید کرد: کسانی که برای افزایش دستمزد کارگران تصمیم گیری می کنند حتماً توجه دارند که این افزایش در تولید اثر خواهد گذاشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده معتقدم سهم نیروی کار در شرکت های همانند سیمان و فولاد حداقل ۳۰ درصد است، این در حالی است که وقتی ما ۶۰ درصد هزینه کار را بالا می‌بریم و افزایش حقوق را مد نظر قرار می دهیم تقریباً ۲۰ درصد از تورم در این محصولات مربوط به این مسئله است.

زنگنه با اشاره به عرضه محصولاتی اعم از سیمان و فولاد در بورس و جلوگیری از افزایش قیمت شکل گرفته، بیان کرد: متاسفانه ساختارهای بورسی ما طوری نیست که رفع انحصار کند و باعث کاهش قیمت شود.

وی تاکید کرد: همه کالاهایی که وارد بورس می‌شوند معمولاً قیمتشان رو به افزایش بوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اینکه برخی می گویند هر کالایی که وارد بورس شود هم شفاف هم قیمتش عادلانه می شود درست نیست و در هیچ جای دنیا شرایط بدین نحوه نبوده است مگر اینکه زیرساخت‌های بازار بورس قوی شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      مگه کالایی هم مونده که گرون بشه؟اگه کالایی هست که گرون نشده، به همه خبربدین. ممنون میشیم.
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      وقتی راهکاری رادراقتصادپیاده کردی چه نتایجش مثبت باشد چه منفی دیگر راه برگشتی به گذشته نخواهد بود